Airpang

Direktlänk till inlägg 14 januari 2013

Från det förgångna...

Av Johnny Ottosson - 14 januari 2013 09:30


 

"Sanningen ligger alltid mellan utsagorna..."



Så lyder ett sunt ordspråk och naturligtvis är det även så i det påstående som Leif idag torgför på Airgun. Nu tvivlar jag på om saken egentligen har något allmänt intresse men för oss som var inblandade så kan historien bakom forumet Airgun ändå vara lite intressant att tillbakablicka..


Länk: http://airgun.se/air/viewtopic.php?f=25&t=26779



För min egen den så känns det inte så relevant vem som skapar, äger eller förvaltar någonting. Det väsentliga som jag ser det är att man har en plattform i någon form som tjänar hobbyn och som sprider budskapet om hur roligt och intressant det är att pyssla med luftskytte. Alla delar dock inte den prestigelösheten och detta bör man både vara medveten om och respektera.


Hursomhelst..


Det var en gång en filur som hette Bosse Wendelbacke. Han hade upptäckt luftvapen och kommit i kontakt med en vanlig skytteklubb utåt Långedrag i Göteborg. Full av entusiasm så ringde han mig och frågade om inte jag ville vara med o starta en skytteklubb. Jag var positiv, åkte ner till klubben och förevisade luftvapnen för de övriga medlemmarna i hopp om att vår skytteform skulle upptas i deras reportoar.


Efter detta så uppdrog han åt mig att starta ett luftvapenforum, jag hade ju redan då (2004) blivit känd som en forumsprofil och på den tiden så var jag bannad ifrån det då enda luftvapenforumet som vi hade, saligen avsomnade Skytteforum.se. Han tänkte väl att jag var sugen på att driva ett eget forum och tanken var då att skapa ett litet lokalt forum för de som skulle gå med i vår tänkta skytteklubb.


Själv kunde jag dock inget tekniskt med forumsdrift så jag beslöt mig för att lägga in en stöt på den moderator på Skytteforum som verkade mest skeptisk till de övriga ansvariga på det forumet. Detta var Leif. Förutom att han var less på de övriga i ledningen på det forumet så var han också mycket duktig på datorer - ett riktigt klipp hur mitt perspektiv. Jag bröjade genast uppvakta honom och vi stämde träff på mitt jobb och därefter åkte vi upp till en närbelägen grusgrup där jag sköt på den tiden. Han fick testa lite av mina bössor, vi snackade och han gick med på att lämna Skytteforum för att vara med och grunda WCA - West Coast Airgunners.


Leif började snickra på ett forum, han skötte allt tekniskt där, samtidigt som jag började ragga medlemmar. Snart visade det sig att väldigt många deltagare på Skytteforum var missnöjda med "sitt" forum och ramlade då över till vårt lokala klubbforum vilket växte rent explosivt. Då tog vi beslutet att satsa fullt ut och skapa ett nationellt forum, att konkurrera, o på sikt konkurrera ut, Skytteforum. Bosse hade emellertid lessnat i den här svängen så jag och Leif körde vidare själva.


Först skulle vi byta namn. West Coast Airgunners lät inget vidare då klubben aldrig blev av samtidigt som forumet drog deltagare ifrån hela landet. Jag förslog namnet "Airpang" men Leif tyckte att "Airgun" lät bättre. Egentligen hade han velat ha luftvapen.se men detta vara redan upptaget av någon som sålde hundkoppel och luftvapen någonstans nere i Småland..


Airgun blev namnet och färgen på forumet blev grönt, detta eftersom grönt är min favoritfärg samtidigt som jag ansåg att vi var tvungna att skilja oss ifrån Skytteforum som hade blå bakgrund och dessutom så hade Kitchings amerikanska forum redan blivit känt som "Det Gula Forumet". Uppenbarligen så hade forumets färg god förmåga att definera forumet som sådant. Grönt blev det.


En annan udda sak som jag också drev igenom var arenan för Ruger 1022, en udda grej på ett luftvapenforum. De ansvariga på Skytteforum hade nämligen allt mera börjat intressera sig för krutskytte och skapade då en krutarena. Den började emellertid fort domineras av just Ruger 1022, vilket skapade irritation bland de ansvariga som hade tänkt sig en bredare arena. Ruger 1022 hade precis blivit laglig (030501) på Jaktlicens och därför fanns det ett stort behov av att diskutera modellen som sådan. När vi drog igång Airgun så såg jag därför till att vi skulle ha en dedikerad arena för just Ruger 1022 och den blev direkt enormt populär, inte bara i antal inlägg utan även för att den drog dit krutskyttar som sedan fick upp ögonen för luftvapenskyttet.


Ett par år efter starten (2004), runt 07-08 så boomade Airpang och kom till sin absoluta peak. Jag drev på att vi skulle skapa Airgun Crew, en för vanliga medlemmar dold arena där särskilt inbjudna deltagare på ett friare sätt kunde diskutera svåra ämnen som jakt, ljuddämparteknik, effektförändringar och liknande. Likaså började vi marknadsföra oss med T-shirts och liknande material. När det hela spann som fortast så hade vi över 100 nya fräscha inlägg varje dygn och en strid ström av nya deltagare.


Allt har dock en livscykel och när jag lämnade Airgun för mitt eget projekt Airpang så hade Airgun redan börjat falna. Nu hade LuftvapenInfo tillkommit och börjat samla upp de deltagare som inte trivdes på Airgun. Leif ville avveckla Airgun och sålde (?) forumet till en annan deltagare men köpte sedan tillbaka det när han ångrade sig. Det var en tid där av turbulens och oro men alla turerna där känner jag inte till eftersom de inträffade efter mitt frånfälle...


Som vi kan se så skapades inte Airgun av en enda person, varken jag eller Leif. Airgun var en mosaik av material som deltagarna skänkte till en plattform som vi designade och som Leif finansierade och skötte rent tekniskt sett..











 
 
Ingen bild

Leifis hejduk

14 januari 2013 11:11

Försök inte slingra dig nu du e ju redan bannad från forat ! Säg sanningen du är bara en wanabee.

 
Ingen bild

En som var med förr

14 januari 2013 11:30

Alla vet att Leifi är svekfull och opålitlig men det viktigaste du skall veta är att han kan vända på en femöring både privat och i arbetslivet så lita aldrig på honom för då kommer det bli problem. Vi är många som vet.

Johnny Ottosson

14 januari 2013 14:45


Jag vet människor som han har gjort illa, ja.

Personligen så har jag dock aldrig haft några problem med honom men jag är ju av en härdad natur..

 
Ingen bild

Glader

14 januari 2013 11:58

Vad tröttsamt, alla vet ju vad en mytoman är så skriv du 10 inlägg till om hur duktig du är he, he, he ,he

 
Ingen bild

Buckshot2000

14 januari 2013 14:15

Jag vet inte om man skall skratta eller gråta över alla intriger i det lilla luftvapenSverige, man får väll se det som underhållning och undgå att själv bli irriterad ? ;-)

Johnny Ottosson

14 januari 2013 14:44


Trist är det, tyvärr...

Uppenbarligen så är det väl viktigt att markera vem som har gjort vad och därför så fick jag klarlägga saken istället för att skriva ett vettigare morgoninlägg.

 
Ingen bild

Pälsmolle

14 januari 2013 14:29

Är det okej att dem som äger ett forum hänger ut privatpersoner på förstasidan? Det kan inte va okej.

Johnny Ottosson

14 januari 2013 14:43

Ingen aning?

Själv har jag dock inga problem med det. När det gäller luftvapen så är jag ju en offentlig profil och jag har aldrig duckat för vem jag är eller för vad jag gör.

Jag använder alltid mitt fulla namn, min adress finns på Eniro och mitt telefonnummer samt min mail finns här på bloggen, liksom foto.

 
Ingen bild

Trött på allt..

14 januari 2013 18:38

Vad är det för fel på er??
Snacka om tröttsamt gnabb!
Snart skriver ni vem som har starkaste pappa, lr störst kön oxå!
Liknar ju samma nivå som förskolan, kanske lägre!
Fortsätt med det du är bra på ist, Jonny.
Skriv här som vanligt, och skit i Muppen Leif!

 
Ingen bild

Silwer

15 januari 2013 01:19

Du var med tidigt, men jag undrar om du verkligen startade det?
Du drev det dock med gott resultat ett bra tag, sen blev det nåd modbråk och du blev bannad.

Leif kom tillbaka et tag men sålde sen forumet till en annan, sen gick en tid och han kom igen och tog över, då var du borta sen länge tror jag.

Du had absolut flest inlägg inget snack, och jag tyckte du skötte ledarrollen bra då, jag hade faktikst jättekul och det var nog toppen för mig på luftvapenforum online.

Iaf så blev du väl mest banad här och där pga at du envisades med att syfta på saker och aldrig spotta ut gröten riktigt.

Troligebn för att du startat din blogg och fått en del artiklar publicerade i en tidng om vapen, jag vet inte om det gick dig til huvudet men senare har det ju inte funkat alls vad jag förtsår.
Tragiskt när nån som du som sitter på massor av kunskap mest vill använda sin förmåga till at sänka saker.

Glöm inte at jag var med dig före de här forumen när du var mer rak och hatades av folk.

Jag vet lite var du kommer ifrån och jag mins hur det fungerade och jag mins även din kappvändning som skedde.

Idag svarar du knappast på nåt jag skriver då du anser dig totalt överlägsen.

Nåväl gott, jag hatar dig inte och hoppas att du ransakar dig själv i framtiden och kan koma online igen med hjälpsamheter och kunskaper.

Johnny Ottosson

25 januari 2013 07:18


Silwer: Läste om din Daystate på på LuftvapenInfo men det går inte att se dina bilder där.

Om du vill så kan jag lägga ut dem här så att du även får dem publicerade på en fri plattform, öppen för alla?





























































































































































































































































































































































































































































































































































Det verkar som att vi delar uppfattning om när Airgun hade sin peak och att det därefter har dalat.

Anledningen till att jag inte har skrivit några tidningsartiklar på ett tag är att mycket annat kom emellan 2012, min mors bortgång, min egen skilsmässa, försäljningen av vårt hus, köpa av lägenhet, försäljning av lägenhet och köp av hus. En ny livskamrat har kommit in i bilden, jag blev av med en plats att skjuta på och har först nu i veckan hittat en ny. Sedan har jag haft mycket att göra på jobbet, jag är förtroendevald för mitt fackförbund och har skött lite förhandlingar under slutet av förra året osv, osv..

Artikelskrivandet ligger dock bara tillfälligtvis på is och jag ska ta upp det igen framåt våren hade jag tänkt när ytterligare lite delar av min tillvaro kommer att falla på plats igen.

Jag brukar väl alltid kommentera när du skriver? Det är ju sant som du säger, vår historia går långt tillbaka tillsammans, långt innan både Airgun och LuftvapenInfo. Du är ju en av de få som var med på 90-talet och som fortfarande lever för luftvapen på ungefär samma sätt som jag själv.























 
Ingen bild

Jehova

15 januari 2013 05:53

Väl skrivet Silwer .

Dina två sista rader skänker tröst och hopp in i framtiden . Tänk om vi kunde få se ett forum där denne charmige och unga man bossar över den skara människor som inte är önskvärda i Sodom och Gomorra .

Airpang är det lilla ljus vi har .

 
Ingen bild

Gäsper

15 januari 2013 18:26

Gäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääsp.

 
Ingen bild

Jonas

23 januari 2013 08:29

Det händer inte mycket i luftvapen värden ni skriver om samma sak som ni gjorde för 8-10 år sedan skulle inte skada om ni kommer med något nytt.
eller så är det bara så enkelt att ni inte har något nytt å komma med

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards