Airpang

Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

Helgskytte den Första Maj

Av Johnny Ottosson - 1 maj 2013 17:30


 

 

Videodags !



Idag så var jag iväg till Fuxerna Skyttegille och rastade min Elite lite, tillsammans med Lasse och hans dotter. Visserligen så var det en ridtävling vid stallarna brevid men luftvapen hörs nästan inte så vi sköt ändå eftersom risken att störa någon var näst intill obefintlig.


Här är en video som jag filmade på 40 meter, anledningen till just 40 och inte 50 meter var blåsten, tyvärr så blåste det en hel del under dagen. Kolla bara på granen uppe till höger i bild, den svajade rätt så rejält.


Det gick ju ganska bra ändå, med tanke på blåsten..


Förutom den videon så erbjöd Lasse mej att pröva Sörens hemmagjorda kulfång med nyss nämnda Elite. Jag vill med detta snabbt påpeka att jag direkt förklarade att detta INTE var en bra idé. Tre skott blev det och vilket kulfång som drabbades tror jag att stackars Sören fort inser när han besiktigar dem nästa gång. Lustigt nog så finns det ju en del entusiaster som tror att kaliber 25 har en sämre penetrationsförmåga än kaliber 22 på grundval av dess större tvärsnittsyta. Det man ofta bortser ifrån då är att anslagsenergin blir avsevärt högre vilket gott och väl kompenserar handikappet när det gäller tvärsnittsytan.


Jag hittade en bit bräda som låg kvar sedan Sörens olika byggprojekt och den fick agera provkanin för en King med 900 fps. Tyvärr så välte kameran när jag besköt brädan så just den sekvensen har jag inte dokumenterad. Träffen tog emellertid fint på 40 meter och brädan slungades iväg flera meter. Av den anledningen så trodde jag inte att diabolen drog igenom men vid en närmare besiktning så var just detta fallet..


Den här typen av luftvapen måste behandlas med samma respekt som 22 LR..

 
 
Ingen bild

Lasse

3 maj 2013 05:43

Meningen med detta test var att se hur pass tjock plåt som behövs för tillverkningen av kulfång till fullfarts vapen.och med tanke på testet så tror jag det räcker med att komplettera med en xtra plåt i befintliga kulfång. Tack vare Sörens välbyggda kulfång så blev det en liten bula efter tre skott på samma ställe. Men givetvis så hade projektilen gått igenom vid fortsatt nötning.

Johnny Ottosson

3 maj 2013 07:11


Jag tror även att den vinklade anslagsplåten gjorde gott för saken.

Hade diabolen träffat vinkelrätt mot plåten så hade troligtvis resultatet blivit ett annat, nu avleddes mycket av anslagsenergin när plåten var nedvinklad.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards