Airpang

Direktlänk till inlägg 1 maj 2016

Luftgevär 100%

Av Johnny Ottosson - 1 maj 2016 09:00



Lågpris med tradition!


 
  Kärt barn har många namn, på detta gevär så stod det Artemis


När jag besökte Hurricane så passade jag naturligtvis också på att bekanta mig med ett vapen som jag har varit synnerligen nyfiken på under en längre tid och som ni alla kanske redan vet så är detta Snowpeak 900, ett gevär som också saluförs under en lång rad andra benämningar.


Oavsett namn så är det dock samma vapen under skalet, ett kinatillverkat lågprisvapen vars skenbara största företräde är dess mycket trivsamma prislapp om blott 2495 kr! Idag räcker en sådan summa för att modellen med marginal ska kvalificera sig till marknadens allra billigaste PCP - alla kategorier.


Till att börja med så är detta ett mycket litet, lätt och smidigt vapen. Totallängden är emellertid relativt rejäl med 99 cm men vikten stannar vid blygsamma 2260 gram. Den är alltså en halv centimeter längre än en HW30S men 240 gram lättare. Vidare så upplevs den som slankare och känns därmed som mindre än en HW30S, subjektivt sett. Att lägga an med en 900 blir lite som när man sköt en Diana 23 i barndomen. Formatmässigt sett så är detta ett klassiskt luftgevär med en underbar hanterlighet.


  Ett mycket smidigt och hanterbart vapen.


Trots ett blygsamt format så är stockningen helt normal och jämförbar med vapen som just HW30S eller på krutvapenfronten hos Rugers 1022. Personligen så är jag 178 cm lång och väger in på 75 kg med en högst ordinär kroppsbyggnad men min upplevelse av modellen var ingalunda att den skulle vara förkrympt eller på annat sätt obekväm eller olämplig för en person av min storlek.


Finishen på just det exemplar som jag använde var tämligen blekt och fick tankarna att gå till 1970-talets skolbänkar. Den pressade nätskärningen såg riktigt billig ut men var ändå jämnt och symmetriskt utförd, den var dock betydligt mer markant och synlig i verkligheten än i broschyrernas fotografier. Själva kolven har ett kindstöd för höger sida och anläggningen upplevde jag som helt normal. Förstocken är rak med en smula kantig formgivning. Ergonomiskt sett så hittade jag inget att anmärka på även om jag rent visuellt sett hade föredragit en stock helt utan kindstöd och nätskärningar. I den lägsta prisklassen där specifika vänstervapen sällan erbjuds som alternativ och där nätskärningen av kostnadskäl ofta tyvärr blir en smula taffligt utförd så är frånvaron av dessa attribut snarare en välgärning.


  En enkel och klassisk repetermekanism


Repeteringen av vapnet är absolut konventionell, ett repeterhandtag på höger sida om lådan som manövreras uppåt-bakåt (anspänning, laddning) - framåt-nedåt. En tvärgående säkring finns inbyggd i varbygeln framför avtryckarsystemet, den placeringen som jag själv personligen föredrar. Säkringen är distinkt och kändes helt förtroendeingivande. Repeterrörelsen var kort och ingreppet kändes positivt, hela rörelsen var mjuk och utan känsla av byrålåda eller andra konstigheter. Självfallet så finns det också standard kilbas för kikarsikte ovanpå lådan.


När Tobbe passade på att sälja en splitt ny Royale till en annan kund så smög jag ut med bössan och en handfull diaboler för att skjuta lite. Förmodligen inte en helt ovanlig syn i grannskapet då en lokal bonde passerade utanför samtidigt och hälsade glatt utan att ta den minsta notis om att jag klev ut med ett gevär i högsta hugg.


Efter att ha avlossat några diaboler så kunde jag konstatera att ventilens läte var en smula skumt med ett ganska ljudligt "Plaff" vid varje avfyrning, trots drygt 100 Bar i tuben. Förmodligen så är vapnet brutalstrypt för den svenska marknaden med en väldigt trång transferport i relation till hammarfjäderns förspänning. En öppnare transferport hade säkert gjort underverk för skjutbarheten men självfallet också dragit upp effekten vida över de 10 joule gällde för detta vapenexemplar. Själva skottcykeln var annars högst normal, avtrycket rent och kort utan släp, glapp eller andra konstigheter. Självfallet så talar vi inte om något matchavtryck men en enhet väl så god som exempelvis en Crosman Discovery eller likande och rimligt jämförbart med exempelvis mitt eget BSA Ultra. Klart godkänt i relation till vapnets pris under alla omständigheter.


  Inte bara metall utan också lite plast men visst är det positivt med öppna riktmedel även på PCP?


Något som tyvärr är ovanligt hos PCP överlag är öppna riktmedel. Här finns sådana och det är naturligtvis helt rätt för ett instegsvapen där köparen kanske inte har tillgång eller budget klar för att köpa ett kikarsikte. Modellens öppna riktmedel är enkla och fria från moderna finesser som TruGlo och liknande men ändå förbluffande välfungerande med en utformning som passar mycket väl in i vapnets koncept och formgivning. Lite fristående skytte med dessa öppna riktmedel framför några av Tobbes talrika snurror vid sidan om ladan var riktigt roligt i all sin anspråkslöshet. 


Som ett komplement till det bakre siktet så finns naturligtvis också ett kornsikte som sitter högt monterad på en förbluffande grov pipvikt. Den överdimensionerade pipvikten ser lite väl grov ut rent estetiskt sett och då den saknar dämpning så känner jag mig lite osäker på dess egentliga berättigande - det är ju onekligen lite udda med en pipvikt som är grövre än vapnets lufttub!


  Smal tub och grov pipvikt, om man gillar looken må vara ett högst personligt ställningstagande..


I vårt svenska utförande så uppger importören Fondprodukter ca 80 skott från en fyllning på 200 Bar. Hur många som återstår när man tar upp vapnet på full effekt vet jag inte men en kvalificerad gissning är ca 25 stycken för kaliber 22 om vi räknar med 30-35 joules anslagsenergi (460 mm piplängd) och kanske 20 stycken vid 25 joule och kaliber 177, vilket tyder på en tubstorlek på någonstans runt 150 cc.


Detta är naturligtvis rena spekulationer då jag tyvärr inte har kommit i besittning av ett exemplar att testa på riktigt snarare än bara en snabb provskjutning. Det hade onekligen varit intressant att ägna några timmar framför kronografen med diverse olika transferportar för att optimera en riktigt bra effektkuva och verkligen se vad ett sådant här vapen kan prestera flat-out.


  Detaljarbetet skulle jag vilja gradera som riktigt, riktigt bra för prisklassen!


Möjligheten att optimera ett exemplar och genomföra omfattande precisionstester får alltså anstå till framtiden men visst gav den här lilla provskjutningen en ordentlig medsmak. Litet, smidigt och med en imponerande skjutkänsla så förmår modellen att imponera ordentligt på mig i skenet av sin prislapp. Inget är egentligen direkt uselt, det mesta är helt enkelt riktigt bra och det sämre landar vid mediokert men ändå acceptabelt med tanke på prisnivån. Detta vapen är faktiskt trots sin nya ankomst på den svenska marknaden ändå ett mycket traditionellt luftgevär i dess mest positiva mening - det är enkelt och roligt till små pengar utan att kännas billigt.


Är man ny till hobbyn eller vill uppgradera ifrån ett fjädervapen så kan detta vara en mycket god väg att vandra. Likaså för den som redan har ett eller flera PCP sedan tidigare men ändå vill ha en "to go gun" så blir detta ett ypperligt val. Att skjuta den här bössan känns lite som att välja en SR500 som motorcykeln för helgen, det är med andra ord enkelt och roligt utan att man behöver fundera så mycket.


Ren skjutglädje till ett budgetpris...
 

 
 
Ingen bild

Dr_Phreak

7 maj 2016 00:30

Tycker Snowpeak-bössorna ser bra ut, speciellt för det priset. Mrodair säljer även en bullpup som dom kallar P12 som jag tror även går under Snowpeaks namn men är inte helt säker på att det är samma tillverkare. Hade varit kul att se även den i Sverige

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards