Airpang

Direktlänk till inlägg 17 juli 2022

Bra alternativ!

Av Johnny Ottosson - 17 juli 2022 13:30


"Simply the best

 

..better than all the rest...."

 


I takt med den skenande inflationen och det ständigt ökande priserna på diaboler så har jag intensifierat jakten på prisvärda alternativ för ännu regerande JSB RS till min Crosman bullpup. Som ni vet så har jag tidigare prövat BSA Red Star men då dessa har stigit från 35 kr till 69 kr så har de blivit allt mindre motiverade.


Simply är enkelt (simpelt?) uttryckt JSB Match fast med en lägre kvalitétskontroll.


Rent praktiskt så innebär det att handsorteringen av diaboler uteblir men då den manuella sorteringen bara ratar 2 procent av den ammunition som går förbi den optiska sorteringen så får man mycket bra diaboler för väldigt bra pris när man väljer Simply i relation till syskonet Match. 


Hur bra pris har Simply då?


Dagspriset 220717 på JSB RS ligger vid 119 kr, vilket är ett steg upp från 89 kr i oktober 2021.


Jag tog dock en chansning och köpte JSB Simply för 65 kr, vilket ju är nästan halva priset mot JSB RS.


Frågan är då naturligtvis om JSB RS är dubbelt så bra?


För att börja utröna saken så startade jag med att skjuta över 10 meter men olyckligtvis utomhus. Vid en jämförelse mot JSB RS så är min känsla emellertid att RS har mer att vinna på skytte utomhus än Simply, då RS torde ha bättre BC. För att få ett någorlunda vettigt statistiskt underlag så sköt jag 3 tavlor med 5 träffbilder för 5 skott vardera. 


Genomsnittet här hamnade på 7.40 mm för Simply och 8.53 för JSB RS.


Bästa gruppen för Simply var 4 mm och för RS 5 mm, sämsta gruppen blev 12 mm för Simply med 14 mm för RS.


För varje tavla blev resultatet för Simply 8.00 - 7.00 - 7.20 mm och för RS 6.80 - 9.60 - 9.20 mm. 


Övre raden JSB RS och nedre raden JSB Simply


Så, hur ska man då sammanfatta det hela?


Skjuter man 10 meter (kanske 15-20 meter?), huvudsakligen inomhus och dessutom skjuter mycket samtidigt som man är kostnadsmedveten så kan Simply vara ett mycket bra alternativ för den som har vapen som gillar den här ammunition, vanligtvis pipor från LW och ST/STX.


Hos min LW pipa så gick Simply till och med bättre än RS på dessa 10 meter under långt ifrån perfekta förhållanden. Givetvis så ska jag göra fler utvärderingar, både inomhus och på längre avstånd än blott 10 meter.


"För att skjuta 10 meter så kan jag inte motivera 119 kr för RS jämfört med 65 kr för Simply."


Återstår att se är var gränsen går i meter räknat där RS kommer ikapp och förbi Simply?


Har ni ett vapen som gillar JSB överlag och vet med er att ni stundtals skjuter på 10 meter, exempelvis vintertid i en källare etc, så är det en mycket bra idé att pröva Simply.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards