Airpang

Alla inlägg under oktober 2013

Av Johnny Ottosson - 8 oktober 2013 22:30


 

Dagens samtal..


Idag har jag haft förmånen att prata med lite olika entusiaster över telefon och efter en dryg vecka så har vi dessutom äntligen lyckats avyttra Sandstigs .22 Royale. Vapen på licens ÄR inte lätta att sälja, även om det succesivt har blivit bättre, och så inte heller detta vapen - även att det är en populär modell i "rätt" kaliber. Trots en attraktiv prislapp (2500 kr) för en välskött 2009 med Smoothtwist så kan det ändå vara svårt att hitta kunder som kan och vill låsa vapnet på licens. Utan licens så hade man säkerligen kunnat få 4-5000 kr för motsvarande gevär. Nypriset på en Mk III ligger ju i skrivande stund på 7995 kr.


Nästa fantast som jag fick på tråden hade en vision om att tillverka världens bästa kulfång (!) och dessutom av plast (!!). Klart udda. Kulfånget skulle vara uppfångande av "kubform" och ihopvikbart. Just det sistnämnda ihop med materialvalet skulle göra att kulfånget blir lätt att transportera, både vid leverans av nyvara över internet liksom vid transport till och från skjutplats. Man skulle alltså vika upp det ifrån ett närmast kuvertliknande transportläge till en kub som enkelt höll en 14 x 14 cm standardsmåltavla i ett säkert grepp. Tack vare en "spets" som gick bakåt så skulle kulfånget trots sin låga vikt ändå stå stabilt under beskjutningen. Projektiluppfångandet byggde på "flikar" av en närmast gummiliknande karaktär, tänk "reed-ventiler", som sög av (!) anslagsenergin ifrån projektilen utan risk för rikoschetter. Konstruktionen skulle enligt uppgift klara upp till 16J på fram till 10 meters avstånd och dessutom vara helt ljudlös i frågan om anslagsljud. Som grädde på moset så hade kulfånget en listig "ficka" som höll några nya tavlor tillgängliga för kommande skytte i själva designen. Prisläget hoppades man nå till 199 kr (ink frakt), eller 149 kr "över disk". Självfallet så hade det också fäste för att kunna monteras på en stolpe/trädstam etc via en inbyggd typ av "buntband".


Det ska bli spännande att se om den här uppfinnaren får luft under vingarna eller om det hela stannar vid en pappersprodukt. För hur det än är och hur mycket produkter det än finns till vår hobby så finns det alltid entusiaster som kommer att förbättra nuvarande konstruktioner likväl som att utveckla helt nya koncept.


För övrigt så har jag nu lackerat Challengerstocken helt mattvit i väntan på mitt dipkit från England, som bör anlända vilken dag som helst nu. Det ska bli spännande att dippa igen och inte minst pröva ett kit ifrån en helt ny aktör. Likaså har jag konstruerat en helt ny justerbar bakkappa av metall och gummi istället för originalets dito av hårdplast. Mer kommer...

Av Johnny Ottosson - 6 oktober 2013 17:30


Två dagar på banan...


  Malin gillade att skjuta fallmål...


Under den här helgen så har det blivit två besök på skjutbanan, en arbetsdag igår och sedan lite skytte med min dotter under dagen. Hon tyckte att det var riktigt kul men tände inte lika mycket på saken som hennes bror gjorde föregående helg. Vidare så har jag gjort lite affärer och hjälpt två goda vänner att sälja av stora mängder skytteprylar. En entusiast som ska flytta utomlands på obestämd tid och en som helt ska skrinlägga hobbyn till förmån för ett spirande familjeliv.


  Full verksamhet på klubben....


Vad gäller Challengern så har jag nu målat stocken med vit primer inför den kommande vattentransfern under veckan. Vidare så har jag fått tag på en riktig bakkappa i metall och gummi istället för orignalets såphala version av hårdplast. En evolution har alltså börjat. För kvällen så tänkte jag meka lite med dess avtryck för att se var det hamnar någonstans.


  En förfallen gammal skjutbana har blivit upprustad det sista året...


Under dagens skytte så ramlade den gode Bratthagen in för att skjuta lite med några släktingar. När jag berättade att jag hade en 300 Bar dykarflaska till salu så påstod han att dessa inte längre skulle få saluföras framöver?! Om detta stämmer så är det något som i alla fall jag har missat totalt! Någon i läsekretsen som vet något om detta?


  Massor med nya fallmål...


Slutligen så kunde jag konstatera att vår stora sändning av splitt nya fallmål till klubben hade anlänt. Det kommer att bli riktigt fina banor anlagda nästa år, den saken är säker!

Av Johnny Ottosson - 4 oktober 2013 18:00



Härligt !


  Behöver jag nämna att bilden har scannats av Lindfors i Onsala?


Här ovan ser vi något som vi förmodligen kommer att möta allt oftare i framtiden i takt med att vår sport blir mer organiserad och accepterad som en skyttesportgren lika god som någon annan. Härligt att se!

Av Johnny Ottosson - 4 oktober 2013 07:00



Ett tillfälle...


Min gode vän Sandstig ska nu sälja av hela sin skytteutrustning så här kommer en annons på sakerna:


  Allt man kan behöva i ett paket..


Då jag inte hinner skjuta så mycket som jag önskar så har jag därför tänkt att göra mig av med min FX Royale kaliber .22 i licensbelagt utförande.

Jag vill helst sälja allt som ett paket men är öppen för förslag och bud.

Har tänkt mig 10.000:-

Det som ingår är :

Fx Royale 400 Mk1 Kaliber .22

2 st 12-Skott magasin , 1 st 5 skott magasin.

2 st Extra pipor smoothtwist. (Totalt 3 st .22 pipor, 2 st med ljuddämpare och 1 st utan.

1 st Hawke sidewinder 30 tactical 8.5-25x42 i Sportmatch tvådelade medium fästen med tillhörande Spirit level. Knappt använt.

1 st Leapers 3-12x44 Swat Mildot, lite smuts i linserna inuti men skottfast och fungerar i övrigt.

1 st Hawke 4x32mm Mildot sikte. Bra skick.

1 st 8L 300Bars Dykartub provtryckt till 2019.

1 st Fyllkit

1 st Chrony M1 Kronograf med hemmagjord ljussats.

1 st Outdoor Connection 2-piece BenchBag Set

1 st Våg för vägning av Diaboler.

1 Par Swivels

1 st 50M måttband.

1 st 30mm lågt Sportmatch 1delsfäste

1 st Fx Kompensator

Diverse Diaboler, några fulla asker och några halvfulla.

Diverse hammarvikter.

Allt är i väldigt gott skick och välvårdat. Jag kan om man vill skicka med en drös småverktyg, fjädrar till diverse fjädervapen, fetter osv

Har ni några frågor så ring: 0707317107


Av Johnny Ottosson - 3 oktober 2013 19:30


 

Transferporterns betydelse...


  Anm: 0.050 = 1.27 mm, 0.100 = 2.54 mm, 0.150 = 3.81 mm.


Silwer frågade mig tidigare om effekten och mina funderingar runt effekt hos Challengern. Hur mycket effekt kan man få ut och vilken effektnivå vill jag själv använda? När jag pratade med Pyk på Onsalaträffen tidigare under hösten så berättade han att hans Challenger var borrad till 1.60 mm för 10 joule, något som i diagrammet ovan hade motsvarat 0.063" Som synes så verkade hans teori, i alla fall mattematiskt sett, stämma bra för den maximala effekt man kan få ut hos den storleken på transferportshål. Hade man istället velat lägga sig på 16 joule, alltså 12 fpe, så hade 0.080" varit en lämplig dimension, med andra ord 2.00 mm.


Som synes så måste man alltså vara väldigt försiktig med hur man borrar!


Ett "för stort" flöde gör nämligen att man rubbar harmonin och får oönskade och disharmoniska bieffekter av sin setup, exempelvis en större avvikelse (spridning) ifrån skott till skott än önskvärt liksom en onödigt hög luftförbrukning etc. Man bör alltså noga stämma av flödet (transferportens hålstorlek) mot den önskade uteffekten hos vapnet.


Noterbart är också att vid riktigt stora dimensioner så planar effekten ut, det spelar inte så stor roll om man har borrat 0.140 eller 0.160, där en skillnad på 0.02 hade gjort klart mycket större skillnad lägre ner i registret. För detta vapen så förefaller toppeffekten nås vid 20 fpe (ca 27 joule), vilket också är effektgränsen för F/T på hemmamarknaden. Enligt diagrammet ovan så kan man teoretiskt sett nå några fpe ytterligare men troligtvis så är den här sista effekten rätt svår att nå då den bygger på att alla andra variabler "räcker till" utöver piplängd och luftflöde.


För min egen del så är jag förvånad över hur skön den känns med bara 7.50 joule så den får ligga på den här effekten tills vidare. Det är också en effektnivå som ger låg ljudnivå samtidigt som effekten räcker gott för alla avstånd ut till 25-30 meter.

Av Johnny Ottosson - 2 oktober 2013 19:00


 

Tankar och planer..


Idag så tillbringade jag den sista kvarten innan solen gick ner med att skjuta 5 x 5 skott med Challengern hemmavid på tomten. Där har jag fyra meter inomhus och 6-7 meter utomhus fram till måltavlan - precis lagom för 7.50 joule. Förra året så hade jag 177 Ultran som 10 joule men denna kändes en smula väl kraftfull för blott 10 meter och dessutom så small den hårt på grund av 30% högre effekt samt halva piplängden jämfört med Challengern. Inte lika lämplig för lite diskret radhustomtsskytte.


Ännu kraftfullare vapen som 22 Ultran på 16-25 joule var inte att tänka på, både av juridiska och praktiska skäl. Laddat med rörkitt så blir anslaget helt tyst och den måttliga effekten gör även att en kulfångsfyllning varar länge innan kittet skvätts bort av träffarna. Skott- och flyktläte är naturligtvis obefintliga.


Vidare så har jag idag beställt en rejäl laddning vattentransfer från England, precis som det eminenta kit som Hurricane levererade förra året och som jag använde till min dåvarande CZ 200T. Skillnaden mot nu är att jag var tvungen att ta en rejält laddning för fraktgränser och liknande (farligt gods). Om jag räknar rätt så har jag nu dip för 6 st kompletta vapen. Två-tre tänkte jag köra själv, bland annat Challengern & en syntetstock till Ultran, och resterande tänkte jag sälja för runt 250 kr/st. Mönstret jag valde var 3D-kamouflage av typen Realtree.


Det ska bli kul att testa nya dips och jämföra mot Hurricanes premiumkit....

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards