Direktlänk till inlägg 17 januari 2010
Leupolds kikarsikten
På hösten 1891 så stod en yngling i snålblåsten på Ellis Island tillsammans med horder av andra nyanlända invandrare till den nya världen. Han kom ifrån Tyskland och hans släkt hade skickat honom till Amerika för att han skulle kunna förverkliga sina planer på att skapa en helt egen verksamhet i landet av möjligheter, detta långt ifrån de strikta skråverksamheternas hårt reglerade industrier i sitt gamla hemland.
Han hette Markus Friederich Leupold men kallade sig efter ankomsten för Fred och han ägde inte mer än kläderna på kroppen. Blott 16 år gammal och gesäll till en finmekaniker som yrke så sökte han nu lyckan på helt egen hand. Hans syster hade redan etablerat sig här i det stora landet och nu var det hans egen tur.
Första anhalten blev Boston där han fick arbete som diverereparatör på en finmekanisk verkstad men industrin var även här hårt reglerad och han kände att han bara blev en liten kugge i verksamheten. Han lärde sig dock sitt nya språk till fulländning och skaffade sig värdefulla kunskaper inom sin yrkesverksamhet.
Hans äldre syster skaffade familj och hade flyttat västerut, till Oregon, vilken vid tiden för sekelskiftet var en av de yttersta gränserna till vildmarken i det snart helt kompletta USA. "Go West", sade hon - här ute finns möjligheterna för driftiga människor och Fred följde hennes råd, trött på monotona industrijobb som inte ledde någonstans.
Fred eteblerade sig i Portland, Oregon, där han fick arbete som reparatör till lantmäteriutrustning. Nu skulle tydliga gränser dras upp över vildmarken i de västra delarna av landet och detta skapade en stor efterfrågan på lantmätare, vilka naturligtvis också behövde bra utrustning. Han intresserade sig snabbt för lantmätarnas specialutrustning och hittade fort en hel del egna konstruktionslösningar som tyvärr saknades på dåtidens utrustning. Här, förstod han, här fanns en möjlighet att utveckla tekniken och skapa grunden för en egen verksamhet.
Med pengar lånade av svågern Adam Voelper så satsade han alla sitt livs besparingar och 1907 grundade han sitt företag - Leupold & Voelper.
Verksamheten gick bra men efter några år stagnerade marknaden och företaget löpte bara runt utan att växa. Fred hade då tur och 1911 så sprang Fred på den lätt excentriske men framgångsrike uppfinnaren John Cyprian Stevens när denne letade runt efter en firma som kunde tillverka hans uppfinningar. Han hade precis uppfunnit en vattennivåmätare som han trodde skulle revolutionera branchen, vilket den också delvis gjorde.
De tre grundarna.
Framgången med den apparaten och dess goda intäkter gjorde att Fred och Adam tog med Stevens som delägare och företaget omstrukturerades 1914 till Leupold, Voelpel & Co - där Stevens blev Co-delen.
Företaget var nu litet men stabilt med en stadig men måttlig tillväxt. Freds son Marcus tillkom till verksamheten liksom Stevens pojk Robert. Under 1920-talet händer det inte så mycket och under 1930-talet lyckas man klara depressionen relativt bra. Först i slutet av detta decennium så börjar det hända saker och nu lossar det för företaget ordentligt. Man lanserar Telemark, en vattennivåmätare som elektriskt, via telefonnätet, kunde registrera vattennivåer och rapportera dessa helt automatiskt - ett stort tekniskt genombrott. Nu kunde vattenkällor bevakas helt obemannat dygnet runt och förändringar rapporterades in direkt, i realtid.
Året därpå, 1940, så avlider plötsligt Adam Voelpel varpå Marcus och Robert omstrukturerar verksamheten och 1942 bildas därför Leupold & Stevens Instruments Company.
Det goda ryktet som deras nya uppfinning innebar gjorde också att företaget blev uppmärksammat av det amerikanska försvaret. Kriget stod för dörren och det blev en stor och plötslig efterfrågan på navigationsutrustning till flottan och flygvapnet. Kunde kanske Leupold & Stevens bidra?
Fabriken under 1930-talet.
Under hela andra världskriget så hade man fullt upp med mycket lönsamma försvarskontrakt och alla pengar sparades för framtiden. I slutet av kriget, under våren 1944 så dör Fred Leupold - 69 år gammal och in kommer Marcus lillebror Norbert. Trion Robert Stevens, Marcus o Norbert Leupold driver nu ensamma hela företaget med ett hundratal anställda.
De tre kommer rimligt bra överens och har ett stort och brinnande gemensamt intresse som förenar dem alla - de är samtliga hängivna jägare. All tid som de kan avvara ifrån sitt företag ägnar de åt att jaga tillsammans.
Kikarsikten var naturligtvis ingen nyhet under andra världskriget men de var fortfarande ovanliga. Skälet till detta var att de kostade stora pengar (som regel importerade ifrån Tyskland, innan kriget alltså), de var ömtåliga och de var helt oanvändbara vid växlande temperaturer och under regnväder.
Under slutet av kriget så förstod alla att de goda militärkontrakten skulle försvinna och då måste man ersätta de volymerna med en annan produkt för att hålla kvar lönsamheten och utveckla företaget. Marcus Leupold, som enligt den populära myten missade en hjort på grund av ett otätt kikarsikte, föreslog då att man skulle undersöka marknaden för kikarsike.
Att producera finmekanik och optik kunde man ju redan och alla i ledningsgruppen var ju erfarna jägare, så varför inte?
Man bestämde sig för att lösa de tre huvudproblemen som man identifierade som huvudorsakerna till att kikarsikten sålde dåligt. Man måste göra dem billigare, man måste tillverka dem tåligare och man måste göra dem helt okänsliga för vädrets påfrestningar. Alla var överrens om att om kan klarade att lösa dessa tre problem så skulle kikarsiktet snart bli var mans egendom i USA.
De två första problemen var relativt enkla att lösa, intäkterna ifrån övrig verksamhet fick subventionera priset för företagets kikarsikte. Nya linsmontage och förbättrad tillverkningsprecison igenom större tillverkningsbudet gav skottfasta och pålitliga konstruktioner. Värre var det med kondensproblemen.
Till slut löste man även detta igenom att via vaccum suga ut all luft ur kikarsiktet innan man permanent fyllde det med nitrogen (som inte innehåller någon fukt) och man skapade därmed världens första vattentäta kikarsikte. En milstolpe.
The Plainsman.
Siktet fick namnet "The Plainsman" för att indikera användingsområdet - skytte på lite längre avstånd. Förstoringsgraden var dock mycket måttlig med dagens mått mätt, bara x2.5
Siktet började direkt sälja bra på grund av aktiv marknadsföring och rimligt pris i kombination med det tekniska försprången av ypperlig rekyltålighet och absolut klimatokänslighet. Man följde snabbt upp succén med en unik livstidsgaranti och i takt med att allt kraftfullare patroner började användas under 1950-talet exempelvis igenom Weatherbys framgångar så utvecklade man rekyltåligheten ytterligare till lite av varumärkets signum.
Duplex - här Heavy Duplex - ett klassiskt ríktmedel.
En annan stor milstolpe ägde rum 1962 då man lanserade världens förmodligen mest kända riktmedel - Duplex. Tidigare så hade man endera ett tunnt hårkors eller ett grovt. Igenom användandet av platinatråd så kunde Leupold nu presentera ett riktmedel som kombinerade det bästa av två världar, dels ett tunt riktmedel som inte skymde små mål på långa avstånd och dels ett riktmedel som gav bra synbarhet under svåra yttre väderförhållanden.
Företaget växte vidare och 1968 flyttade man till dagens fabrik i Beaverton, Oregon. Redan på den tiden hade man 150 medarbetare och satsade offensivt inför framtiden. Målsättningen var att stärka sig mot den växande konkurrensen av importsikten, vilket man bedömde skulle bli ännu värre i framtiden. Rimligt pris, högre kvalité och innovativ teknik var ledorden.
En stor del av intäkterna investerades klokt i externa bolag, exempelvis drev man upp Nosler Bullets ifrån slutet av 1960-talet till 1988 då den verksamheten såldes vidare med god vinst. Slutligen 1998 så splittrades Leupold då instrumentdelen med vattenmätare och liknande hamnade i ett eget nybildat företag som raskt såldes vidare varpå huvudfokus helt och hållet flyttades till optik med kikarsikten och handkikare.
Montering av riktmedel i kikarsikte.
Idag är Leupold världens största tillverkare av kikarsikten och man har över 600 anställda med en försäljningen som 2009 översteg 210 miljoner USD. Ingen annan kikarsiktestillverkare har så många olika modeller och varianter på kikarsikten i produktion samtidigt och därtill har man även en växande Custom Shop. Leupold ägs fortfarande som ett rent familjeföretag, nu i den femte generationen och tillväxten är som alltid långsamt men stadigt tilltagande.
Ibland kunderna kan nämnas US Secret Service, NAVY SEAL, USMC och mängder av polisiära insatstyrkor tillsammans med stora skaror civila användare välden över.
I nästa del så ska vi försöka bena upp själva sortimentet, vad som skiljer modellserierna åt och vilka Leupold som möjligtvis kan vara rätt modeller att välja för luftvapenskytten.