Airpang

Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

Nytt rekord !!

Av Johnny Ottosson - 31 maj 2011 10:00


10.44


 All time low - Genomsnitt: 10.44 mm !! 

 

Äntligen en dag så alla förutsättningar stämde in på en och samma gång. Med Hurricanes Exterminator så kunde jag få till ovanstående tavla med enormt fina 10.44 mm i genomsnitt, blott 0.44 mm över min drömgräns.


Än mer förvånande är hur lätt det är att skjuta bra med det här vapnet, tavlan ovan skulle utan tvekan kunna förbättras ytterligare eftersom den sämsta träffbilden (den första) mätte hela 16 mm.


Här ligger jag en dryg millimeter i genomsnitt över mitt bästa resultat någonsin med min gamla BSA Lonestar, som dock krävde fyllning efter varje rad, var tredje träffbild. Jag ligger runt 4 millimeter bättre i genomsnitt än bäst hittils med FX Airguns Royale 22 så onekligen så är kombinationen av Elitens konstruktion och kaliber 25 en mycket lyckad kombination.


Detta vapen är utan tvekan det luftgevär med den allra bästa praktiska precisionen som jag någonsin har haft nöjet att skjuta, det ska bli mycket spännande att följa den här modellens framtid. Min förhoppning är bara att den kommer att skjuta precis lika bra med kaliber 22 och 33 fpe, om så blir fallet så kommer den tveklöst att härja friskt i resultattabellerna på våra tävlingar framöver.



 
 
Ingen bild

Görgen

31 maj 2011 10:28

Ja det ser ser ju riktigt bra men jag saknar lite information som du kan skriva med under tavlorna, som vindhastighet och liknande så man får en uppfattning om vad du ser som optimalt och för mycket för att skjuta bra. Ps, det var inte bloggen i sig som jag hade tröttnat helt på utan diskusionen.

 
Ingen bild

Micke

31 maj 2011 13:03

Vet du om Elite kommer med magg eller blir det enkelskott ?

Johnny Ottosson

31 maj 2011 20:17

Elite blir bara enkelskott, annars är det ju ingen Elite.

 
Ingen bild

Silwer

31 maj 2011 14:49

De blir enskottare kan jag direkt säga annars är vitsen med systemet de byggt till stor del helt borta.(DE bygger på att diabolen får luften på sig rakt bakirån, men givetvis vill de också ha bonusen av att man själv trycker dit diabolen direkt i loppet)

Men dete är inget fel med enpetare, man inser det efter några år, eller jag iaf.

 
Ingen bild

Tomten

31 maj 2011 17:25

Inte oväntat, även min Independence presterade bra under den ljumma vindstilla gårdagskvällen.
Är tavlan perforerad utan fyllning?
Vilket tryckintervall användes?
Grattis till bra skjutning!

Johnny Ottosson

31 maj 2011 20:19

Tavlan är limmad på kartong.

Jag körde 235 Bar och nedåt, landade väl på kanske 170 Bar efteråt.

Tack så mycket.

 
Ingen bild

Micke

31 maj 2011 17:49

THX Silwer. Ska bli interesant att se när den kommer ut på marknaden..

 
Ingen bild

Silwer

31 maj 2011 18:44

Jo, .177 varianten är intressant med särskilt om nån justerbar stock kommer finnas.

Men visst även .22an kan nog vara av intresse.

Det här är på nåt sätt på rätt väg imo.

Tomten: Då den är regulerad kan du i princip strunta i tryckintervallet då det är stopp i maskin när det inte finns mer att ge, annars är de nästan spikraka från fullt till man måste lägga ner.
Man kan inte dra det till jämförelse till självregulerade vapen just på det sättet.

Johnny Ottosson

31 maj 2011 20:21

Nja..

Så har det traditionellt sett alltid varit, ja.

Men den här regulatorn fungerar inte riktigt på exakt samma sätt, därav den kopiösa mängden skott i relation till effekuttaget.

Man kan säga att den hybriderar mellan självregulering och en traditionellt styrd regulator.

 
Ingen bild

Tomten

31 maj 2011 19:41

Silwer: Tackar för infon.
Det är nog därför jag för bästa möjliga precision måste pumpa Indi mellan skotten.

 
Ingen bild

Silwer

31 maj 2011 20:28

Johnny: Det låter udda, vill man inte främst ha ut så många jämna skott som möjligt alltså?

Vitsen att den sen skulle gå att skjuta med när trycket blir för lågt är ju meningslöst.

Regulatorn har ju aldrig visats upp så jag vet ju inte hur den är konstruerad, men den är ju inte elektronisk.

Är den av fjäderbrickstyp så bör den ju funka som jag menar, iaf gör samtliga andra vapen med regulatorr så.

Vill du specifiera lite mer hur du menar om detta då jag bara ser fördelar med att spara luft och få en väldigt flack effektkurva.

Jag menar en regulator måste ju vara byggd för ett specifierat tryck på lågsidan, så det hela kommer ju vaiera beroende på effektutafget, men när den når det mer eller mindre fasta trycket man satt upp regulatorn för är det över och det är om det går farligt för vapnet att fortsätat skjuta.

Johnny Ottosson

31 maj 2011 22:30

Svårt o förklara och jag kan nog inte påstå att jag förstår det helt och hållet heller.

Den självregulerande effektkurvan (klockkurvan) ligger så att säga i bakgrunden till regulatorns kurva och den vanliga effektkurvan "tar över" när regulatorn når sittt nedre spärrtryck, om jag har förstått saken korrekt.

Av de 90 jämna (inom 15 fps) skott jag får ut så är det kanske bara 70 som regulatorn ansvarar för, de andra 20 skotten består av den normala effektkurvan som tar över när reguatorn annars hade stängt av och "dött".

Regulatorn är helt mekanisk och får sin prestanda enbart av utformning och materialval, den har flera andra unika finesser vad gäller livslängd, stabilitet och trycktålighet men dessa kan jag inte gå in mera på (jag tror inte ens jag skulle kunna redogöra för dem korrekt om jag så fick).

Prestanda talar dock för sig själva, inget annat vapen på marknaden är ens i närheten av att prestera 90 skott inom 15 fps med minst 50 fpe. Detta är fullständigt unikt.

 
Ingen bild

Silwer

31 maj 2011 22:58

Nej, du behöver inte ta fram rena farikshemligheter.

Jag tolkar det då som att den funkar som en bra regulerad bössa och där vetu är starttryck struntsamma, den ger den effekt den ger, det var det jag menade till Tomten.

Men sen övergår den på slutet till att självregulera för att få ut maximalt med skott per fyllning.

Då har jag det rätt klart för mig, tackar.
Andra regulerade vapen har bara den första deen av detta som sagt, sen självtömmer de sig för att man inet ska skada nåt då ventiler och sånt bottnar, regulerade vapen har ofta relativt sett hård hammarfjäder, det bara är så och då är det kaputt helt enkelt med den reggen om du är dum.

Ok, det är ju ett bar sätt att idiotsäkra problemet om inte annat, för vi vet ju hur det är med FX vapen, folk sätter kapen i dem de första de gör sen ska det gnällas när de gjort fel.

Kan det gå sönder så lyckas nån, givetvis för att de är överlägset störst här i landet, även om det börjat bli större variation numera.

 
Ingen bild

hotshot

31 maj 2011 23:39

Kombinasjon av regulator og selvregulering er ingen nyhet; det er bare å finne riktig balanse mellom regulatortrykk og ventiljustering. Har gjort det selv på div. ganske enkle våpen. Andre eksperimenterer jo i tillegg også med HDD, John Bowkett har utviklet "Blast tamer" osv.
Men jeg fikk inntrykk av at ventilen på Elite har noen flere finesser enn bare dette?

Men treffgruppene er jo bra: 10 mm kommer snart?

 
Ingen bild

Silwer

31 maj 2011 23:42

Jo ok, folk har nog hittat på det mesta nångång, men det lyser med sin frånvaro i produktion så att säga.

Den här Elitens reg har ju en sak till att den kan hantera så mycket luft som krävs, det är ju heller inget som sitter på alla vapen.

De flesta regulatorer är ju snäva inom vad de klarar av och så kommer ju det in hur stor undertrycksrummet är med, det är ofta för litet på FT vapen tex.
Iofs är det väl för att de är tänkta för 16J med .177. och inget annat.

 
Ingen bild

Silwer

1 juni 2011 21:51

Du ska ha blivit spöad av en vanlig Royale 500 med lös regulator .25.
En på forumen har under 10mm

Är du skitdålig eller? :-)

Johnny Ottosson

1 juni 2011 22:11

Den enda skillnaden mellan hans Royale och min Elite är närvaron av en matarpinne.

Om någon skjuter under 10 mm på 50 meter med 45 skott i rak följd så sker det sannolikt med denna typ av vapen.

 
Ingen bild

Silwer

1 juni 2011 22:36

Vad menar du?
Denna typ av vapen vad?

Detta ä en FX Royale 500 med nån form av tillbehörsregulator, annars original.

Han sköt nog inte så långa serier som du gjorde, men 5 träffar på 50m och 9.9mm säger han.
Det är väl ändå bättre än dig?

Annars får du faktiskt häva ur dig vad du enar för en gång skull.

Själv tror jag hårt på Elitens system med kulan rakt bakifrån tex. men vad vet en som jag?

Vad menar du, det var inet en Elite .25 som sköt serien.

Johnny Ottosson

1 juni 2011 23:03

Det är inte mycket som skiljer en Royale från en Elite, förutom laddningen.

Kan jag skjuta 10.44 så finns det inget skäl att misstro någon annan att skjuta 9.90 med i princip samma vapen och i synnerhet inte om det bara var en femserie och inte en nioserie.

Royale eller Elite - dessa vapen skjuter fantastiskt fint.

 
Ingen bild

Silwer

1 juni 2011 23:32

Du i fortsättningen skjut 5 skott per mål, det är vad vi andra använder.

Jag mnisstror varken honom eller dig, men jag vill se 5 serier från dig på 50m, sluta vara så jäva avig till allt.

Johnny Ottosson

1 juni 2011 23:41


Jag skjuter ju redan 5 skott på varje träffbild, med 9 träffbilder så blir det 45 skott och jag kan skjuta två sådana måltavlor på en fyllning

Jag är inte avig, vi gör bara på olika sätt och han får göra som han önskar så gör jag som jag önskar.

Det är väl inget konstigt med det?

 
Ingen bild

Silwer

2 juni 2011 00:20

Jo för att Eliten verka inte ge nåt helt enkelt.

Och du vet hur jag är, lögmare kan jag förfölja i princip hur långt som helst.

Du sitter alltså med ett skitgevär?
Inte bättre än de äldre Royale.

Båda antar jag att ni skjuter med fulständigt stöd för vapnet.

Jag vill att du visar tänderna mao, fattar du?

Steg åt imo mig rätt rikning får inte vara sämre än förr.

Johnny Ottosson

2 juni 2011 01:17

Elite och Royale är mycket snarlika, det är möjligt att Elite har en teoretisk edge men jag kan inte sanningsenligt påstå att det är på just detta sätt då mina två vapen är såpass olika i övrigt.

Royalen är ju 33 fpe och kaliber 22 där Elite är 50 fpe och kaliber 25.

Jag ska skjuta mer och utvärdera mera succesivt, förhoppningsvis så kan jag våga göra ett mera säkert uttalande om de konkreta praktiska skillnaderna mellan resultaten av Elite och Royale då.

 
Ingen bild

Silwer

2 juni 2011 00:31

Du ljuger ju om din email bla 5ottosson@ teklia.com existerar inte.

Johnny Ottosson

2 juni 2011 01:14

Silwer, om du inte stavar Telia rätt så kommer inte heller dina mail fram.

Det är tyvärr inget som jag kan ta ansvar för.

 
Ingen bild

Silwer

2 juni 2011 00:33

Nej det gör du inte, plötsligt accepterades det.
fast inte med teklia förståss.

Johnny Ottosson

2 juni 2011 01:17

Nä, just det...

 
Ingen bild

Silwer

2 juni 2011 01:28

Ok, mitt del, men svara dpå iaf.

Jag kan inte ta allt här.

 
Ingen bild

Jazz

3 juni 2011 07:31

Intressant detta med stöd då jag hitils skjutet mina serier utan stöd av bänk.Nu får jag väl iväg och köpa ett bänkstöd jag me. Tycker det är lite fusk. Men Ok. Skuvar du fast stödet med?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards