Airpang

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2020

Väsentligheter

Av Johnny Ottosson - 29 augusti 2020 18:00


Topp tre favoritprylar!


 

Min lista på de tre viktigaste tillbehören för luftvapenskytten..


Vissa saker är helt enkelt oundbärliga för den hängivne luftskytten och idag så har jag plockat fram tre saker som är de viktigaste av mina tillbehör för luftvapenskyttet, bortsett från ammunition etc. Detta är tre prylar som jag har ägt i åratal och använt mycket flitigt, de har hela tiden varit till belåtenhet och de är synnerligen prisvärda för det mervärde som de levererar.


Kronograf!


För sex år sedan köpte jag min AirChrony för 1255 kr ink frakt. Jag har tidigare haft fler olika kronografer, allt från de supersmå och jättebilliga Combro till hela konstruktioner som Shooting Chrony Alfa och Beta. Alla de tidigare har haft sina främsta tillkortakommande i att de inte alltid mäter helt pålitligt utan missar resultat då och då. Det var därför en stor glädje att bekanta sig med den synnerligen ekonomiskt överkomliga Air Chrony som aldrig - någonsin - missar att mäta ett resultat! Formatmässigt sett så är den dessutom en vettig kompromiss, inte lika smidig som Combro men betydligt snabbare och enklare att få skjutklar än Shooting Chronys. Här finns en länk till mitt ursprungliga inlägg om Airchrony:


http://airpang.bloggplatsen.se/2009/12/05/2260743-nytt-inkop/


Projektilvåg!


Som de flesta entusiaster säkert känner till så stämmer vikten som anges för diaboler sällan mot verkligheten. Enda sättet att veta på riktigt är att själv väga diabolerna och till detta krävs naturligtvis en synnerligen exakt våg. Själv så köpte jag min digitala våg för blott 203 kr i början av december 2009. Även den här har fungerar perfekt genom åren och med den har jag mätt de mest m'ärkliga små saker. Här finns länken till originalinlägget:


http://airpang.bloggplatsen.se/2014/11/02/10912853-lite-nyforvarv/


Laseravståndsmätare!


Något som är synnerligen bekvämt som alternativ till det uråldriga måttbandet är en laseravståndsmätare. För den facila summan av 175 kr ink frakt så köpte jag en sådan via eBay i slutet av maj 2015. Ursprungligen så var jag lite orolig för att den maximala räckvidden på 40 meter skulle vara för kort. I praktiken så är den längsta praktiska räckvidden dessutom bara 35-38 meter och redan bortom 30 meter så börjar det bli svårt att fånga målobjektet med rödpunkten för en korrekt av läsning. I verkliga livet så använder jag den ytterst sällan på 30 meter eller längre utan brukar mäta avstånd mellan 10-30 meter varvid den där fungerar helt perfekt.


http://airpang.bloggplatsen.se/2015/05/28/11107362-avstandsmatare/


Sammanfattningsvis:


För totalt knappt 1700 kr så har man här tre mycket praktiska saker som jag själv har svårt att tänka mig ett luftvapenliv utan. Mest väsentligt är naturligtvis kronografen men även att jag mer sällan använder avståndsmätaren och vågen så är det två små, lätta och mycket användbara tingestar. 


Tre bra köp som jag varmt rekommenderar, både vad gäller föremål som just dessa fabrikat och modeller.





 
 
Ingen bild

Silwer

31 augusti 2020 22:24

De här var ju en dröm för få då.

Det var mycket arrogans mins jag mot de som inte ägde en PCP som för mig först när FX lanserade Cyclonevapnen var möjligt 2005.

Inser att mina kommentarer inte är populära här.

Men FX efter dessa FX2000 satte Sverige på PCP vapen, vilket aldrig hindrade fjäderbössirna som bla just Johnny menade.

Han hade själv recenserad mycket Luftvapen, som tyvärr är borta idag.
Han hade en unik position för det, och var en mer allmän skribent då.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards