Airpang

Direktlänk till inlägg 13 november 2019

Precisionstest 1

Av Johnny Ottosson - 13 november 2019 20:00


Första precisionsprovet!


 

Med tre av sex träffbilder under "halva lika-regeln" så är det inget godkänt betyg för 10 meter


Idag så blev det tillfälle för de första praktiska proven i all hast. Förutsättningarna var 11 meter utomhus med fullt stöd, fem skott i varje träffbild och alla skott matade igenom magasin. Projektilerna som jag använde är JSB Heavy 10.33, trots att jag inte är säker på om detta är den bästa ammunitionen för just den här vapeindividen - jag har exempelvis inte prövat erkänt bra precisionsdiaboler ännu, som exempelvis JSB Exact 8.44 eller JSB Express 7.90


Egentligen så hade jag tänkt skjuta över 10 meter men här blev det en extra meter när jag efteråt kontrollerade med laseravståndsmätaren. Att repetera vapnet är inte speciellt behagligt, det är en ganska rå magasinsmekanism med en markant tröskel för projektilen att passera när den matas in i loppet. Detta är naturligtvis inte ovanligt med magasinvapen och i synnerhet inte sådana med automatindexerande magasin men det finns ju grader i helvetet, så att säga. I det här läget så hamnar den här modellen rätt långt ner på skalan jämfört med övriga moderna PCP som jag har prövat de senaste åren. Frågan är hur mycket detta påverkar den praktiska precisionen?


Nästa ovana sak med detta vapen var enstegsavtrycket som förvisso är rent men ändå väldigt.....enstegs. Inte orimligt tungt och hyfsat distinkt men ljusår från Crosmans Challenger och tyngre men mer förutsägbart än det system som finns hos Air Arms/CZ-200. Ett avtryckarsystem som helt klart kräver tillvänjning över tid. Återstår att se om jag kommer överrens med det och jag är ändå inte jättekräsen med just avtryck....inom rimliga gränser förståss.


Den lite ovanliga måltavlan med sina 8.40 mm cirklar var dagen till ära vald för att underlätta möjligheten att överhuvudtaget se riktpunkterna i den måttliga belysningen, det är ju riktigt höstmörkt numera. Vinden var växlande men succesivt avtagande under skyttet.


Framöver så kommer jag naturligtvis att återkomma med precisionprover på längre avstånd och inomhus med optimala diaboler och bättre ljusförhållanden. Vi får se vad utfallen blir då.







 
 
Ingen bild

Martin

14 november 2019 13:46

Min artemis kunde inte samla några diaboler innan jag fixade ny kröning samt tog bort fula grader vid transferport och grader på räfflorna efter transferport (pipans övergång från slät till räfflad)

 
Ingen bild

Air

16 november 2019 03:41

För dom pengarna får man en rolig plinker för närmare avstånd.
Tänkte du inte så från början.Använder öppna riktmedel på min
då inte alla har det på en PCP.

 
Ingen bild

Martin

16 november 2019 17:51

Det är en artemis pr900w dvs samma som snowpeak 900 jag gav 2195 kr för den ny. Så billigare pcp plinker är svår att hitta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards