Airpang

Direktlänk till inlägg 2 april 2019

Haveri...

Av Johnny Ottosson - 2 april 2019 19:00



Dags för regulatorbyte!


 

En HUMA-regulator från Holland, tillverkad speciellt för FX Airguns modeller


Så, till sist så tackade regulatorn i min FX Airguns Elite för sig och bössan började läcka ur ventilationshålet. Först försökte jag lösa det igenom att beställa lösa yttre O-ringar från Hurricane men problemet kvarstod. Lösningen hade varit att skicka regulatorn till FX Airguns eftersom jag inte har varken regulatortestare, specialverktyg för att öppna den eller rätt kunnande för arbetet.


Regulatorer har ju den nackdelen att de alltid börjar läcka efter några år och kräver därför renovering, min originalmonterade regulator höll under 8 år under vilken tid den fick uppleva såväl intensiv användning som årslång inaktivitet. Detta är ett resultat som är helt acceptabelt, som jag ser saken.


Så, varför HUMA - varför inte renovera original?


Tja, varför inte? Det är ju alltid kul att pröva något nytt och utvecklingen har ju faktiskt gått framåt på nästan ett decennium. Den nya regulatorn kommer visserligen förinställd på mina 135 Bar men den har en skala så att man själv kan åtminstone grovinställa regulatorn vid behov. Modellen ska dessutom vara möjlig att öppna och stänga utan specialverktyg. För säkerhets skull så beställde jag dock en renoveringssats samtidigt, liksom en liten tub smörjmedel.


Totalsumman inklusive frakt landade på 1110 kr totalt, vilket känns hyfsat överkomligt.


Nu ska den monteras och därefter så ska vi se var vi landar någonstans. Målsättningen är en jämn kurva mellan 800-820 fps för 60 skott från 230 Bar med 33.95 grains JSB Heavy King Mk II. Om detta är möjligt eller inte återstår att se. Generellt sett så är ju 135 Bar en smula lågt, vanligtvis så brukar vapen med kaliber 25 ligga på 140-145 Bar men Elite har en lång pipa samt ordentligt transferportsflöde, vilket talar för ett lägre värde. Att använda höga projektilvikter däremot kräver annars också ett lite högre värde.


Det hela ska bli mycket spännande. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards