Airpang

Direktlänk till inlägg 17 maj 2015

Lagom är bäst

Av Johnny Ottosson - 17 maj 2015 17:00



 

Mera effekthöjningar!



Efter att ha utforskat den övre gränsen med hjälp av den blå transferporten så bestämde jag mig för att borra upp en av mina röda originalportar till 1.50 mm i diameter. Rent praktiskt så gjorde jag så att jag utnyttjade det faktum att portarna är tillverkade i en ganska mjuk lättmetallegering och borrade därför porten för hand. Med andra ord, porten mellan tummen och pekfingret i vänster hand och sedan snurrade jag borret mellan höger tumme och pekfinger. Det ursprungliga lilla hålet fick tjänstgöra som guide. 


Jag köpte en förpackning Borsch borr med två stycken borr för 18 kr på Göksäter igår och borrade porten ifrån det ena hållet halvvägs med det ena borret och halvvägs ifrån det andra hållet med den andra borren. Ska man handborra så är det viktigt att man har riktigt bra och skarpa borr. Just när man bryter mellanväggen så använde jag tångdelen på en Leatherman som hävstångsredskap för att orka dra igenom då borret annars kanar mellan fingertopparna. Därefter så finputsade jag borrhålet lite med borren och gjorde noga rent med en pappersspets för att bli av med evenuella borrstoft eller andra rester av arbetet.


Som ni säkert kommer ihåg så hade jag som original 50 st skott inom 23 fps spridning på precis 5.00 joule. Målet idag är att öka effekten så mycket som möjligt men att ändå nå minst 30 skott på samma spridning. Jag vill få längre praktisk räckvidd och bättre vindstabilitet (eg kortare bantid) men inte betala för mycket i form av alltför många färre skott.


Till skillnad ifrån hos vanliga PCP så har man hos 1701 tre olika variabler som styr kurvans utformning. Förutom systemtryck och hammarfjäderns förspänning så har man också hammarens slaglängd - på varje given transferportsstorlek. Det gäller alltså att vara metodisk och noga anteckna hur man justerar och att göra detta på ett systematiskt sätt annars kan injusteringen av den här typen av vapen bli en mycket dryg evighetssyssla.


Efter att jag var färdig så laddade jag upp 8.44 gn JSB Exact som referensdiabol och sköt ifrån 2800 Psi:


576, 80, 88, 81, 88, 90, 77, 89, 90, 92 - genomsnitt: 585 fps = 178 mps


590, 88, 92, 88, 81, 98, 94, 95, 86, 88 - genomsnitt: 590 fps = 180 mps


592, 94, 92, 88, 73, 89, 80, 86, 74, 81 - genomsnitt: 585 fps = 178 mps


Lägsta värde: 573 fps = 175 mps - 6.23 fpe / 8.40 joule

Högsta värde: 598 fps = 182 mps - 6.74 fpe / 9.10 joule

Genomsnitt: 587 fps = 179 mps - 6.49 fpe / 8.70 joule

Max spridning: 25 fps = 7.60 mps


Som synes så blev det en relativt jämn och fin kurva med en klassisk puckel som sig bör på ett självregulerande system. Förutom de redovisade skotten ovan så hade jag ytterligare 7 st användbara skott som dock tillsammans lade spridningen vid 30 fps. Av den anledningen så har jag bara räknat 30 skott ovan då jag drar gränsen vid 25 fps för maximalt önskad spridning.


Tittar man bortom sifforna så har jag vunnit +75% högre anslagsenergi till priset av -40% antal skott, inom samma spridning. En rimligt förlust? Jag tycker det. Eftersom jag alltid har en buddybottle med i väskan så är antalet skott inte enormt kritiskt, även om jag hellre fyller över sällan än ofta, samtidigt så kändes det viktigt att nå lite längre räckvidd - i synnerhet utomhus.


Hur mycket bättre är då räckvidden?


Börjar vi med anslagsenergin så har jag 5.00 joule vid 40 meter, istället för vid mynningen - mätt med JSB RS. Optimalt inskjutningsavstånd (inom +/- 1.00 cm) är nu 25 meter istället för 19 meter. Det är en ganska påtaglig skillnad vid utomhusskytte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards