Direktlänk till inlägg 6 juli 2016
Hur man än borstar en gris...
Ja, bättre än sina föregångare men ändå inget bra vapen...
Idag så fick jag ännu en fråga från en läsare som var spekulant på en BSA Airsporter RB2 om huruvida detta var ett bra vapen eller inte. Som de flesta känner till så har Airsporter varit med sedan 1940-talet och sålts i en lång rad underversioner, varav denna RB2 blev den sista.
När BSAs Super Star presenterades 1989 så var den i längdriktning roterande laddtappen (rotating breech = RB) en av de stora nyheterna. Detta var en smart konstruktion i relation till den arbetskrävande och därmed dyra lösning som den ersatte, nämligen den tvärställda laddtappen - som ju hade varit i produktion sedan 1907!
I juni månad 1992 så påbörjades produktionen av RB-serien som då var den sista varianten av Airsporter och den enda som utrustades med RB-systemet, ärvt från det modernare syskonet Super Star. Att man kallade den RB2 berodde på att RB1 var den klassiska designen från 1907 som ju också var en roterande breech, om än i 90 graders annan vinkel.
Den nya Airsporter RB2 kom då att ersätta gamla Airsporter Mk VII som utgick ur sortimentet. Ifrån föregångaren så ärvde emellertid RB avtryckarsystemet och det mesta av mekaniken, med undantag från pistonghuvudet, som var av en ny och förstärkt typ för att klara ett högre effektuttag på 15-16 fpe för USA-marknaden. På grund av detta så kom modellen även att erbjudas med kaliber 25. Nytt var även en shotgun-säkring och en antibear-trap mekanism som också detta var en eftergift för USA-marknaden.
Lustigt nog så var säkringsmekanismen patenterad av BSA redan på 1910-talet men kom aldrig i produktion förrens 1992, ibland så är britterna inte så snabba...
Förutom en vanlig modell så presenterade man även en Carbine-version med 14 tum pipa istället för 18 tum, liksom uddavarianten Stutzen, en helstocksversion nu med RB och dessutom Maxigrip. Prisläget var förhållandevis modest med £129 för basmodellen, att jämföra med £189 för Stutzen, £185 för Super Star liksom £85 för Supersport. Toppmodellen Gold Star gick lös på £249!
Nåväl, Airsporter RB2 som modernt bruksvapen då?
Nej, inte alls. Detta är ett samlarvapen. Med dagens perspektiv och jämfört med exempelvis en Weihrauch HW50S så är det ett rått rekylerande, långt och tungt samt illa balanserat vapen med ett tungt och oförutsägbart avtryckarsystem. Modellen saknar även en vettig kilbas varvid det är svårt att få kikarsiktesfästen att sitta bra utan att man använder ett specialfäste från Sportsmatch, som är både dyrt och svårt att få tag på numera.
Men om man jämför med än ännu äldre Airsporter då?
Jovars, den är naturligtvis bättre då, på ungefär samma sätt som att Volvo 343 blev en bättre bil i samband med skiftet till 360 med bättre motor och manuell låda. Det är med andra ord fortfarande inget bra vapen men i alla fall mindre uselt.
Sammanfattningsvis: Airsporters är intressanta samlarobjekt men betydligt mindre roliga att använda i praktiken. Jämfört med moderna vapen så häpnar man över hur utvecklingen har rusat framåt. Jämför man en Airsporter med en modern motsvarighet som Air Arms Pro Sport så är Airsportern hopplöst föråldrad på alla punkter.
Airsporter RB2 blev det sista Airsportern och hängde faktiskt med över millennieskiftet in till våren 2001 där flesta vapen såldes till samlare som monument över BSAs fornstora dagar som fjädervapentillverkare.