Direktlänk till inlägg 4 juli 2016
Särart med stil !
The Imperial Double Express in action!
En av de mest magnifika och kanske också mest brittiska uddavapnen på marknaden var den imponerande Imperial Double Express som skapade av Mike Childs från SKAN i samarbete med Chris Price, Helston Airgunsmiths. Detta är i sanning ett synnerligen udda och sällsynt luftgevär!
Ifrån sidan sett så liknar det kanske mest av allt en kombibock till sin profil men om man kollar in mot mynningsröret så kan man notera att det faktiskt handlar om ett dubbelpipigt (!) gevär och därmed konstruktivt sett mera snarlikt ett side-by-side, om vi ska fortsätta med hagelvapenliknelserna.
I verkligheten så är det nedre röret själva pumpkammaren eftersom vapnet i den här ändan är ett tämligen (nåja) konventionellt MSP (Multi Stroke Pneumatic aka "pumpgevär"), det övre grövre röret innehåller emellertid de båda piporna, sida vid sida.
När vapnet pumpades, enligt specifikationerna så ska det pumpas tio gånger för att ge 10 fpe, så fylldes två kammare samtidigt som dessutom var förbundna med en kanal för att båda dessa kammare skulle erhålla samma tryck. Denna kanal blockerades därefter när vapnet var fyllt och efter detta så agerade varje kammare separat, till och med kopplade till varsitt individuella avtryckarsystem!
Ett kompakt vapen vars yttre inte spontant avslöjade att det hade dubbla pipor.
Nu kunde skytten välja om han ville skjuta med höger pipa eller vänster pipa först alternativt med båda samtidigt, vilket emellertid krävde lite fingerfärdighet rent praktiskt. Tack vare samma tryck så fick de båda piporna en förbluffande god samskjutning, förutsatt att köparen hade valt samma kaliber på dem. Man kunde nämligen, ännu mer udda kanske, specificera sitt vapen med två helt olika kalibrar ifall man ville ha två vapen-i-ett snarare än ett vapen med snabbt uppföljningsskott i samma kaliber som det första.
När vapnet lanserades i februari 1987 så betingade den emellertid hårresande £550! Detta var en kolossal summa pengar för ett luftgevär vid den här tiden och kan jämföras med £349 för den dyraste Theoben (Sirocco Grand Prix) eller £445 för den dyraste Daystate (Huntsman FTR Custom). Vanliga vapen vid denna tid var avsevärt billigare, exempelvis då nya Diana 52 för £129 eller en Webley Tracker De Luxe på £109. Nöjde man sig med en BSA Supersport så fick man hosta upp £69.
Prisutvecklingen har emellertid varit god eftersom bara 25 exemplar av The Imperial Double Express någonsin tillverkades - förra året så bytte ett exemplar i England ägare för £3000!
På vapenauktioner så har detta vapen visat sig dra in bud på £2-3000 utan problem.
En fråga som ofta kom upp då och som även idag slår nutida samlare och entusiaster är hur pass samskjutande vapnets pipor är i verkligheten. Den enda dokumentation jag har hittat på detta är en utsaga från Tom Downs saxad ifrån Airgun World, mars 1989, då han uppmätte "a maximum of 1/4" between two pellets in calibre 22 at 50 yards" - ett enastående gott värde (för bra?) i mina egna öron.
Tittar man på vapnet i övrigt så är det det förbluffande litet och kompakt med 91 cm totallängd och en tomvikt vid 3200 gram, som sig bör hos gevär av typen MSP. Avtryckarsystemet (avtryckarsystemen till och med) är enkla enstegsavtryck och inte så mycket att lovorda, utlösningsvikten är 1500 gram. De unika piporna levererades av Steve Harper (han bakom slingshot-ventilen framöver) och kallades för "Superspin". Finessen med dessa pipor var att de hade en brantare räffelstigning vilket skulle säkerställa en god samskjutning och optimal praktisk precision.
Med en produktion av ungefär en bössa i månaden mellan 1987-1990 så blev The Imperial Double Express aldrig någon storsäljare och produktionen stannade, som sagt, vid blott 25 exemplar, vapen som dessutom aldrig ens var i närheten av att betala sig själva sett till produktionskostnaden. Den måttliga efterfrågan och den usla lönsamheten gjorde att projektet gick i graven men den lämnade ändå efter sig resterna av en mans dröm om att skapa ett unikt vapen som skulle komma att ge avtryck i luftvapenhistorien.
Detta mål kan man nog i rättvisans namn säga att han gick i land med...