Airpang

Direktlänk till inlägg 12 juni 2016

Ett äldre koncept än vad man tror...

Av Johnny Ottosson - 12 juni 2016 17:00



 

En tidig pistolkarbin


  Mekaniken i den här modellen är tämligen omisskännelig..


Som de flesta vet så är jag väldigt förtjust i pistolkarbiner eftersom de erbjuder en del intressanta mervärden som man inte hittar hos konventionella vapen, företrädesvis då portabilitet och möjlighet till största tänkbara diskretion. Konceptet passar dessutom utomordentligt bra in i de flesta moderna och urbana människors livsstil vars förutsättningar kännetecknas av tidsbrist, utrymmesbrist och därmed ett stort behov av att transportera sitt vapen under publik beskådan till olika improviserade skjutplatser.


Som vi kan se av bilden högst upp på dagens inlägg så är vapentypen som sådan inget helt ny uppfinning även om behovet till den här typen av lösningar har ökat i takt med samhällets utveckling. Jag betraktar mig med viss rätta som inte speciellt gammal men jag kommer ändå ihåg hur vi för drygt 30 år sedan utan problem cyklade igenom hela centrala Kungälv, jag och min syssling samt hans kamrat, med varsitt luftgevär på pakethållaren i riktning mot den då öppna soptippen uppe i Munkegärde där mängder av såväl måsar, kajor som råttor fick stryka med. Något gevär hängde över axeln i en rem, något låg i ett enkelt tygfodral och ytterligare ett transporterades parallellt med styret enbart fasthållet av sin ägare. Trots att vi var mellan 10-14 år gamla så reagerade ingen och gubbarna som kom med sopbilarna till tippen då o då för att tömma hejade glatt. Någon gång så ville de till och med provskjuta några skott.

Idag, hade situationen förmodligen var helt annorlunda - samhället förändras.


  På 2010-talet så får man cykla beväpnad på ett mer diskret sätt..


Nuförtiden så går trenden mot allt mindre vapen och i synnerhet bullpups har varit osedvanligt populära de senaste åren. Pistolkarbiner, möjligtvis undantaget FX Airguns Verminator, har inte slagit igenom lika tydligt, i alla fall här i Sverige. I England så har saken varit en annan, delvis naturligtvis på grund av att kraftfullare vapen är ovanligare där än här, men också för att man har en luftvapenkultur som till stor del är baserad på luftvapenjakt. Likaså är man där betydligt mera tätboende än här och det finns helt enkelt inte lika mycket utrymme per person. TIll detta kommer att man i högre grad än här färdas kollektivt eller via cykel snarare än bil och då blir naturligtvis portabiliteten en viktig fråga att beakta vid vapenvalet.


  Delbara vapen ger små och kompakta vapenväskor som är mer diskreta


Själv så färdas jag med förtjusning med just cykel, hade jag bar levt i ett land med mindre regn och kyla samt haft hanterbara avstånd till arbtetet och staden så hade jag gärna levt helt utan bil. Ett problem är dock att denna preferens för fortskaffningsmedel tydligt kolliderar med min primära hobby - luftvapen. Ett luftgevär måste ju kunna transporteras och ett kolli som blir 120 x 30 x 15 cm är minst sagt en smula otympligt att transportera på två hjul. Nästa bekymmer är att det formligen skriker ut - VAPEN, något som inte är någon direkt fördel i dagens samhällsklimat. Ska man färdas kollektivt med tåg, buss eller spårvagn etc så känner man direkt omgivningens ögon på sig om man baxar runt med ett normalt vapenfodral.


I skenet av ovanstående så är det märkligt att så få tillverkare har intresserat sig för pistolkarbinerna som vapenform, de har ju en formfaktor som torde ha framtiden för sig i takt med hur utvecklingen förefaller fara fram. Deras främsta nackdelar, med ofta små tuber och korta pipor, är ju sällan praktiska problem för de som önskar använda licensfria vapen där korta pipor ändå räcker för 10 joule och där även blygsamma tuber kan ge tillräckligt många tillgängliga skott på fyllningen. Det ska bli mycket spännande att se hur segementet pistolkarbiner kommer att utveckla sig framöver.

 
 
Ingen bild

_Axel_

12 juni 2016 19:31

Ett fullstort LG kan tas i sär och ryms i en modern ryggsäck av största modell. Jag gjorde en fasthållningsanordning i min så den inte låg och skavde. De två delarna rullade jag in i var sin duk. Tyvärr så var den säcken av dålig kvalitet (Asaklitt från Clas i sjön) så den gick sönder med tiden. Jag anser den lösningen är den mest stöldsäkra och diskreta jag funnit..

Tvivla på att skyttar i UK färdas så mycket mer kollektivt än här faktisk. Cykla är dom inte heller speciellt bra på faktisk om den statistik jag läste för flera år sen hållt i sig.

 
Ingen bild

Silwer

13 juni 2016 22:40

Jag tror intresset för kopakta vapen i UK har att göra med jakt helt enkelt, en person som här i Sverige mest målskjuter vill inte ha det konceptet med kort pipa och annat förkortat som går ut över skyttet.

Så jag tror inte cyklandet är det som gav pistolkarbiner och även bullpups (Som funnits sen mycket länge tidigare), utan jakt där smidighet och kort längd kan ge fördelar över klunsiga långa vapen.

Luftvapen i UK sniperjagas inte som i USA utan de har 16J och måste komma inom räckvidd.

 
Ingen bild

Archon

14 juni 2016 07:18

Att britterna vill ha kompakta vapen är för att dom förhållandevis ofta sitter i bilen och skjuter när dom jagar. Jag är medlem i ett luftvapenforum på nätet som domineras av brittiska luftskyttar och det är i alla fall den bilden som jag fått av dom.

Johnny Ottosson

14 juni 2016 12:41


Visst är det så.

 
Ingen bild

Per

14 juni 2016 22:35

Finns ju en annan nackdel med att leva utan bil. Sverige har sån fantastisk mängd härliga platser att besöka som ligger otillgängliga om du vill åka kollektivt och på längre avstånd än cykelavstånd. Intressanta platser av kulturella och historiska skäl inte minst.
Risken att bara cykla i närområdet och då och då åka kollektivt är att man blir mer och mer navelskådande och får det gå nog länge kan man sluta som miljöpartist eller sverigedemokrat (eller annat parti med navelskådande sympatisörer).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards