Direktlänk till inlägg 7 juni 2016
Symbios och konsten att slappa..
Att skjuta luftgevär är ett klassiskt sommarnöje för många..
Nationaldagen blev en lugn dag hemmavid och grabben, som vanligtvis inte är speciellt intresserad av skytte, uttryckte intresse för att lägga några skott varvid jag dammade av hans 2240 så att han kunde tömma lite Co2 över nejden, nåväl – tomten. Ifrån Italien så fick jag prospekt från Javier ("Rapid-70") på hans bullpupkits och möjligheten att kunna konvertera en 1701 till bullpup.
Efter att ha studerat materialet och de föreslagna, likväl som nödvändiga, förändringarna så svalnade mitt intresse något. Det är helt enkelt betydligt enklare (o billigare!) att konvertera en 1720 eller MrodP till bullpup än 1701. Det främsta skälet till detta är den kortare tuben och dess dito relativt sett tillbakaskjutna positionen av manometern i förhållande till exempelvis 1720. Sedan så är nog frågan om inte en 1701 som bullpup faktiskt till och med hade blivit FÖR kort.
Med tredimensionellt kamouflage..
Lagom är bäst med andra ord. Formatmässigt sett så har jag inga problem med min 1701 som den är nu och med dess tillhörande väska, dessutom så är den ergonomiskt sett betydligt vettigare att skjuta med än vad den förmodligen hade varit som bullpup. Jag ska dock illustrera dagens inlägg med ett par foton som jag fick och som visar snygga bullpupbyggen på MrodP-plattformen.
Här tror jag att en hel del av framtiden kommer att finnas, alla dessa små aktörer som bygger tillvalsprodukter till de befintliga vapenmodeller som tillverkas av de större aktörerna. Den tillverkare som har en stor svans av fristående eftermarknadstillverkare av tillbehör har förmodligen en bra fördel gentemot de tillverkare som bara bygger vapenmodeller som ingen annan försörjer med tillvalsdelar.
En mer traditionell look - om man nu kan säga det om bullpups
En del vapentillverkare har tidigare försökt stoppa den här tillvalsmarknaden med olika medel, exempelvis stämningar och liknande, med hänvisning till sitt eget produktsäkerhetsansvar osv men detta börjar nu sakta att förändras. Sanningen är nog den att i en allt bredare marknad så måste man profilera sig och flexibilitet tror jag är ett bra säljargument för den enskilda produkten, även om denna flexibilitet inte skapas av tillverkaren själv.
En symbios helt enkelt.