Direktlänk till inlägg 11 april 2015
Planera och komponera
Nu har jag valt och vrakat några dagar för att få ihop allt på det sätt som jag önskar. Med andra ord så väntar jag nu på en lång rad olika paket samtidigt som mitt bankkonto har lidit betänkligt. Förhoppningsvis så får jag dock napp snart på Challengern så att den får en ny ägare och jag lite påfyllning till banken.
Huvudbilden till dagens inlägg kanske kan se lite besynnerlig ut men anledningen till att lite grejor ligger på en kartong är att denna kartongskiva har just det format som min inkommande låsbara aluminiumväska besitter. Tanken är att få ner allt jag behöver vid en skyttesession i en och samma väska. För att lyckas med detta så krävs det naturligtvis en smula planering och eftertänksamhet.
Vapnet ska ner ihopmonterat med kikarsiktet, jag vill alltså inte ta av och på kikarsiktet varje gång jag ska skjuta. Pistolen ska dock få öppna riktmedel så att jag ska kunna skjuta den som en vanlig pistol, om jag önskar. Av den anledningen så måste stocken (läs, kolven) vara delbar eller vikbar, precis bakom lådan på vapnet. På bilden så har jag en vanlig 1399-stock monterad bara för att kunna skjuta med vapnet innan alla saker har anlänt, den har jag lånat ifrån grabbens 2240. Vidare så ska jag kunna få med 500 diaboler, luft för 500 skott samt 100 st måltavlor liksom lite verktyg - förutom själva stocken som inte är med på bilden ovan. Utvändigt sett så ska inte väskan vara större än att jag ska kunna lägga den i en vanlig större ryggsäck eller en mediumstor sportbag.
RAI adapter (foto: Wicked Airguns)
När jag har scannat av marknadens möjligheter så fastnade jag slutligen för en AR-stock. För att kunna montera en sådan på en Crosman så krävs emellertid en speciell adapter. Den ende som jag vet tillverkar en sådan är Dave på RAI men han säljer inte på export utan hänvisade vänligt nog till en av sina återförsäljare som kunde hjälpa mig. Av den anledningen så blev inköpet gjort hos Wicked Airguns.
Det adaptern gör är att den skruvas i samma gängor som används för att använda en degasser på 1701. Det ger en stabil infästning eftersom hålet är stort i förhållande till bakstycket storlek. Jag vill absolut inte ha en kolv som vobblar eller känns lös vid användningen. Den enda nackdelen är att jag måste ta loss adaptern för att kunna justera hammarfjäderns förspänning eller hammarens längd o därmed vapnet locktime.
En buffert tube
På den andra sidan av adaptern så finns en gänga för en buffer tube till AR-serien. På denna modell så skruvar man in ett rör i vapnets låda och detta rör utgör sedan fäste för önskad kolv. Här blir principen densamma, förutom att röret går in i adaptern istället. Ett sådant rör är dock inte liksidigt utan har en list, vilken tjänstgör som styrning för kolven och som har har hål i hela sin längd vilket även möjliggör att kolven kan justeras i längdsled.
En låsmutter kan ju också ha lite design om man så önskar
För att röret ska kunna låsas med listen i rätt läge så måste man ha en slags kronmutter som ordnar detta. Den kan endera spännas för hand eller med hjälp av ett speciellt verktyg. Här, där röret skruvas in i adaptern, så tänker jag ha min delning mellan själva vapnet och kolven för att allt ska passa inuti min önskade väska.
En AR-kolv som passar till alla AR buffer tubes
Med ett rör på plats så är det bara att hänga på (eg. skjuta in) önskad kolv. Den är då ställbar i sex olika längdlägen med hjälp av en liten fjäderbelastad knapp. Röret är alltså själva nyckeln (övergången) till AR-systemet så till röret så finns mängder med olika valmöjlighetr ur den gigantiska familj som AR-systemet utgör.
Om vi nu återgår till bilden högst upp så är tanken att adaptern inte ska sticka ut längre bakåt än kikarsiktets okular. Röret ska sedan ligga inuti den lätt trekantiga kolven och den kolven ska in med hälen bakom luftflaskan och sin kropp mellan luftflaskan och vapnets tub. Låsringen sitter då kvar på själva röret. Det som jag fortfarande är osäker på är om jag kommer att kunna använda min 500 cc tub eller om den tar så mycket utrymme så att jag måste köra med en 400 cc tub istället. Detta kommer onekligen framtiden att få visa.