Airpang

Direktlänk till inlägg 30 mars 2015

Som ny in i vår underbara hobby...

Av Johnny Ottosson - 30 mars 2015 10:00



Vad ska man köpa - del2?



  

En synnerligen populär modell som har varit med under 15 års tid nu...


Idag går vi vidare och tittar på mest prisvärda PCP för maximalt 10.000 kr inklusive alla nödvändiga tillbehör, där köparen då förutsätts stå utan alla tänkbara saker tidigare. Mitt val här hade då varit den ypperliga CZ200 som nu har varit erkänt kompetent och populär över hela världen under mer än ett och ett halvt decennium. CZ tillverkar en rad olika varianter av 200 där några även har sålts under andra varumärken, som Daisy (!) och Air Arms. Själv kör jag dock med originalet och då i dess mest moderna och utvecklade form som CZ200 Hunter.

Just modell Hunter har en mer normal stock samt en längre luftcylinder med inbyggd manometer. Just kapacitet för mera luft är inte dumt ifall man ska öka effekten till exempelvis 16J för att skjuta vapnet på licens i våra tävlingar. Köper man denna modell ifrån AFT så betingar den €387 + frakt €52. Det betyder €439 - alltså 3956 kr och i detta så ingår även ett fyllkit, vilket till konkurrenterna brukar kosta runt en tusenlapp.


Snacka om värde för pengarna!


Som kikarsikte så hade jag valt samma Clearidge som i gårdagens inlägg till en kostnad av 2156 kr


  Fat Boy (foto: Hurricane)


Något som alla PCP kräver är en fyllkälla och här kan man naturligtvis snika sig med en handpump. Gör inte det! En dykarflaska är väl värd sina pengar och förr eller senare så kommer man ändå alltid att köpa en dykarflaska varvid pengarna för pumpen är mer eller mindre bortkastade. Köp alltså "rätt" redan ifrån början. Dykarflaskor är emellertid tunga att frakta så här är det bästa att köpa dem lokalt. Jag föreslår den eminente Tobbe på Hurricane som saluför en så kallad Fat Boy för 2495 kr. Nu vet jag att det alltid är bra att köpa en så stor flaska som möjligt men en flaskapå 3 liter är portabel och skjuter man 10 eller 16 joule så får man ut rejält med skott ändå.


Med vapen, optik och fyllkälla så hamnar vi nu vid 8607 kr.


När det gäller fäste för PCP så hade mitt val blivit BKL 256 för £22 ifrån BAR. Där hade jag också köpt en kronograf, ett oundgängligt hjälpmedel för PCP. Här erbjuder man den klassiska Combro 625 för €49. Det finns betydligt bättre kronografer för obetydligt mindre merkostnad (AirChrony) men - åter igen, vi har en budget att ta hänsyn till. Räkningen ifrån BAR landar vid £71 samt £12 för frakten, summa £83, alltså 1031 kr.


Nu är vi sådeles uppe vid 9638 kr.


Sist ut blir en ACD (Anti Cant Device), "vattenpass" eller spirit lever. Själv föredrar jag Brownells variant, som fästs direkt på själva kikarsiktestuben och denna kostar $30 på eBay vilket inklusive frakt blir $37 - 308 kr


Slutsumman för detta paket hamnar alltså på 9946 kr och även här finns det också marginal för en ask diaboler på sista raden.


Just CZ200 finns med lite olika effekuttag, beroende på önskemål, till skillnad ifrån HW30S som beskrevs igår, vilken bara finns på 7.50 och 10.00 joule. Lilla 200 kan man normalt köpa som 7.50, 10.00 eller 16 joule - för kaliber 177. Den som pysslar med skyddsjakt eller som av andra anledningar vill ha kaliber 22 kan då göra ytterligare ett tillval på 25 joule för den grövre kalibern. Oavsett effektuttag så får man 22 fyllningar ifrån nyss nämnda Fat Boy till Huntermodellens 159 cc stora tub, räknat med intervallet 190-110 Bar. Antalet skott på varje fyllning varierar emellertid, beroende på effektuttaget. För 7.50 joule så kan man räkna med lite drygt 100 bra skott, 10.00 joule ger ca 80 skott och 16 joule på någonstans runt 45 skott. Kör man kaliber 22 och 25 joule så blir det blott tjugotalet skott.


Är det då ett bra vapen?


Liksom alla luftvapen så har modellen starka och svaga sidor, vilka då måste beaktas i relation till prisbilden. Som ni säkert vet så finns det spaltmeter här på bloggen skrivet om just 200 men för nytillkomna läsare så ska jag ändå köra en kort sammanfattning. Ett fysiskt litet vapen, billigt men ändå av bra kvalité, till skillnad ifrån många andra lågprisvapen. Enastående bra praktisk precision och ofta riktigt bra pipor. Avtryckarsystemet är dock bara sisådär. Bra finish och passning, ett vapen som uppfattas som dyrare än prislappen på under 4000 kr. Riktigt bra med fyllkit på köpet och divese andra småsaker ingår också i vapenköpet. Flera olika magasinsystem finns som tillval, för rimliga pengar. Modellen saknar shroud och kan vara högljudd vid högt effektuttag. Maximal effekt är mycket låg (ca 18 fpe) jämfört med konkurrenterna som ligger mellan 28-35 fpe med kaliber 22. Ett vapen som fungerar bäst på 10 och 16 joule IMHO.

 
 
Ingen bild

Håkan

30 mars 2015 15:09

Varför är luftflaskor ett måste?
Jag har haft min Fx R400 i mer än 5 år och bara fyllt den med fxpumpen
aldrig sett behovet att koppla till mina D12 dykflaskor som jag har till en annan hobby;).

Johnny Ottosson

30 mars 2015 21:26


De flesta (inklusive jag själv) är för lata för att handpumpa och många har vapen som inte tål handpumpens fukt på samma sätt som en Royale.

I det hänseendet så är FXs vapen riktiga föredömen.

 
Ingen bild

Air

30 mars 2015 16:11

Har handpumpat i 10 år nu inga problem.
Pumpen är smidig att ta med sen är det
hälsosamt att röra lite på sig med.

Johnny Ottosson

30 mars 2015 21:27


Friskvård är bra men man får också betänka att man får luft av en betydligt lägre kvalité in i vapnet, vilket vissa vapenmodeller kan vara känsliga mot.

 
Ingen bild

kj

30 mars 2015 17:42

varför inte köpa begagnat?tycker det vimlar av pcp till bra priser på nätet.

Johnny Ottosson

30 mars 2015 21:28


Det är absolut inget fel med att köpa begagnat och där finns det en hel del att välja mellan.

Själv tycker jag dock att det är roligare att handla nytt.

 
Ingen bild

Archon

31 mars 2015 06:44

Har man ett kvalitetsvapen med bra tuber tror jag knappast att man behöver oroa sig för korrosion. Dock bör man inspektera tuberna då och då, för säkerhets skull. Själv kör jag med fjäderbössor. Betydligt enklare.

Johnny Ottosson

31 mars 2015 06:56


Bra tuber är ju nyckelfrasen här och det som kan lura många är att vapen med erkänt hög kvalité i andra aspekter kan ha stora problem med tuber som påverkas negativt av vatten.

Kända drabbade fabrikat är exempelvis Feinwerkbau och Air Arms, som ju normalt anses vara kvalitétsvapen.

 
Ingen bild

Archon

31 mars 2015 06:48

Ser att jag skrev tuber i stället för tub. Ja, ja.

Johnny Ottosson

31 mars 2015 06:57


Air Arms Twice har ju dubbla tuber..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards