Airpang

Direktlänk till inlägg 8 november 2014

Kristallkulan...

Av Johnny Ottosson - 8 november 2014 11:00



Lågtryck att vänta..?



Nej, den här gången så talar jag inte väder, vilket vanligtvis bara sker här i bloggen inför större tävlingar. Det jag tänker på nu är en tänkbar utveckling av vapnen som vi använder i vår hobby. Nu tror nog många att det kommer att bli ännu mera tjat om Crosman och deras dualfuel-koncept men idag tänkte jag tala lite om den här tekniken i mer vida termer.


Det är nämligen så att HPA/dualfuel/kalla-det-vad-du-vill kan ha framtiden för sig. Som jag ser saken, utan att vara alltför tekniskt bevandrad bakom de olika teorierna runt PCPs olika drivkällor så kan jag instinktivt se tre rejält stora fördelar med den här tekniken, fördelar som dagens högtryckssystem saknar:


1 - Lägre ljudnivå


Alla vill väl ha ett vapen med låg ljudnivå? Visst, man kan få en låg ljudnivå på andra sätt också, om man använder ett mer normalt systemtryck, exempelvis med hjälp av en ljuddämpare, en shroud eller liknande. Men här så får man en sansad ljudnivå också utan dessa tillbehör och med dem så blir ljudet naturligtvis ännu lägre. Handen på hjärtat - är det verkligen någon som har tyckt att ett PCP kan låta för lite...?


2 - Luftfyllningen


Med lägre systemtryck så räcker luften längre. Antingen så blir det enklare att handpumpa eller så räcker luften i en dykartub betydligt längre och det är inga små skillnader heller som vi talar om. Lägre tryck tillåter också mindre tuber eftersom dessa ändå räcker länge nog - själv får jag ut 60 bra och totalt 80 acceptabla skott ur 126 cc ifrån bara 1350 Bars starttryck. Tänk då en 500 cc tub..


3 - Lägre påfrestningar


Ett lägre systemtryck stressar materialet mindre. Detta gäller inte bara tryckkärlen utan även sekundära komponenter som exempelvis att man kan använda lättare hammare och klenare hammarfjäder då ventilsystemet hela tiden jobbar mot ett lägre mottryck. En klen hammarfjäder gör också att avtrycket kan tillverkas med bättre precision eftersom det inte måste hålla emot så stora krafter etc. Hela vapnets alla komponenter gynnas av att påverkas av mindre krafter.


Men finns det inga nackdelar då?


Då jag själv inte kunde hitta några rent spontant så ringde jag upp Fredrik på FX för att fråga. Han har stor erfarenhet av hur ventilsystem till PCP tillverkas, förmodligen störst erfarenhet i landet, och dessutom så tillverkar han bara vapen med förhållandevis höga systemtryck. Med detta i minnet så borde han vara precis rätt person för att bevisa mig fel när jag lovprisar lågtryckssystem, eller hur?


Till min förvåning så höll han till stor del med om mina resonemang och han hade själv experimenterat med systemtryck så låga som under 20 Bar! Trots detta extremt låga tryck så hade han ändå fått ut acceptabelt hög effekt men tyvärr drabbats av precisionsproblem. Hans teori var att ett för lågt tryck inte fick kjolen på diabolerna att "greppa in" i vapnets räffling på ett korrekt sätt för att stabilisera diabolen när den lämnar mynningen.


Förmodligen så krävs det någonstans runt 60 Bar och uppåt för att ett lågtryckssystem ska börja fungera acceptabelt, alltså ungefär den trycknivå som råder hos Co2-vapen, vilka vi alla vet kan presentera riktigt vass praktisk precision. Innan SSP/PCP så var ju Co2 riktigt populära även hos tävlingsvapen för Int 10M och deltog framgångsrikt i så stora tävlingar som VM/OS i de grenar där precision i praktiken betyder precis allt. 


Personligen så hade jag inte blivit förvånad om vi i framtiden kommer att se fler tillverkare som ger sig på att tillverka lågtrycksvapen. Detta eftersom fördelarna är många och påtagliga samtidigt som vi (ännu) har sett väldigt få, om några, konkreta nackdelar med koncepten. 


I en värld där allt fler tillverkar närmar sig varann, både i form av formgivning och att man använder gemensamma komponenter ifrån samma underleverantörer, så kan kanske en unik drivkälla vara nästa steg framåt som driver något eller några tillverkare vidare i utveckligen. Här tror jag att det kan finnas ytor att tjäna på framöver.


Vad tror ni själva?

 
 
Ingen bild

-Jonas-

8 november 2014 13:22

Man måste skilja lite på äpplen och päron.
Tuben är där energin lagras. Högre tryck = Mer lagrad energi.
Det är fysikens lagar som bestämmer detta.
Den lagrade energin i tuben ska föras över till diabolen.
Så ett högt tryck i tuben kommer alltid innehålla mer energi att teoretiskt föra över till diabolen än vad ett lågt tryck kommer ha.
Du är rätt ute, men det är inte trycket i tuben som är boven.

Johnny Ottosson

9 november 2014 12:07


Visst lagrar man mera energi vid ett högre tryck men att lagra energi har i sig själv inget egenvärde.

Det spelar ju ingen roll om jag kan fylla till 230 Bar när jag ändå inte kan utnyttja ett lägre tryck än 120 Bar i samma system.

Det är ju bara ett register högre upp jämfört med samma antal Bar i ett register längre ner, som då har de tidigare nämnda fördelarna.

 
Ingen bild

Pipbrytaren

8 november 2014 19:59

Är det inte så, att trycket i en Co-tub är ung 67 Bar, MEN att gasen; till skillnad från luft, expanderar vid tryckfall, dvs vid skott...
Co är i huvudsak flytande vid "förvaringstryck", vilket inte luft är..
Eller?....
Håller med andra ord med -Jonas-.

Johnny Ottosson

9 november 2014 12:09


Den expanderar ju på så sätt att den övergår ifrån vätskeform till gasform.

Menar du att trycket skulle övergå 67 Bar i själva skottögonblicket?

Co2 är ju dessutom större (i molekylstorlek) än luft så frågan är om man i så fall kan utnyttja den eventuella tryckstegringen eller om det så att säga blir "kö på vägen ut"?

 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

9 november 2014 03:45

Tyckte att det här inlägget verkade konstigt så jag ringde runt bland folk som verkligen vet massor om tryck,pcp och ljuddämpare. Alla expertenra jag talade med i tele fånen sa samma sak att lågtryck är skit. Det som var viktigt med pcp konstruktioner och ekonomiskt skutande hängde på en väl fungerande vintil,det är alså vintilen som bästämer om smällen ska bli stor. jag ringde också till en person som heter Fredrik som kan allt om pcp han sa i tele fånen att de slätborrade piporna smäller högre än de räfflade,speciellt vid vid lägre systemtryck.Jag tror på Fredrik för han kan nämligen allt om pcp,så dä så.

 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

9 november 2014 03:51

förlåt att jag skrev fel,jag menat att de slätborrade piporna smäller lägre än dom piporna som är räfflade och dom piporna med räfflor i smäller jättehögt om man skuter rundkulor.vill man ändå skuta med rundkulor å få ned knallen så kan man prova att stoppa i tre rundkulor i pipan och skuta iväg,det vet jag stämmer för det har jag provat massor med gånger.Tyvärr kan man inte ha ljuddämparn på då för det är så lätt att den går sönder.

 
Ingen bild

Luftpickan

9 november 2014 09:37

Det svenska skolan är fantastisk!

 
Ingen bild

-Jonas-

9 november 2014 13:12

Jo egenvärdet är just att få mer energi på samma tubstorlek(ungefär).
Att du bara flyttar registret är inte tryckets fel, utan konstruktionen på vapnet.

 
Ingen bild

Pipbrytaren.

9 november 2014 15:53

Nej, trycket i tuben/kanal är ofärändrad, däremot för du enl min tankegång, en helt annan expansion på Co2, än du får med luft.
Däremot är Co2s nedkylning vid utsläpp en nackdel.
Om jag tänker rätt...:)

 
Ingen bild

-Jonas-

9 november 2014 17:16

Expansionen för gasformig co2 är likadan som för luft. Volymen ökar och trycket faller tills det har utjämnats till atmosfärstryck.
Flytande co2 expanderar först från flytande till gasform och sedan expanderar det och trycket faller till atmosfärstryck.
Det har gjorts roliga experiment med flytande co2 bakom diabolen,väldigt hög effekt går att få ut...dock fryser allt till is ganska snabbt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards