Airpang

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

För de fria ytorna...

Av Johnny Ottosson - 18 augusti 2013 10:30


 

Elite på grönbete


  Med stor tub och lång shroud så förändras utseendet radikalt..


Under lördagen så blev det Elite som fick följa med till banan och detta av lite olika anledningar. Dels så har jag haft isär delar av den för rengöring och ville återinskjuta siktet och dels så har jag av en okänd givare fått en ny sorts supertunga kulformade projektiler som jag gärna ville testa lite närmare (mer om detta senare).


Redan efter de första skotten i närvaro av några nya klubbmedlemmar så tildrog sig Eliten en berättigad uppmärksamhet, blott skottljudet väckte en del nyfikenhet och en av dem dristade sig att direkt fråga vad detta egentligen var för något. Elite är inte direkt högljudd och i synnerhet inte med den längre shrouden men ljudet är dovt och kraftfullt och har en helt annan "klang" än skottljuden från de klenare kalibrarna, även om dessa vapen i sig också gick på full effekt. Fattas bara annat då kaliber 25 ger 50% mera anslagsenergi vid samma effektuttag, ungefär från dryga 40 till dryga 60 joule.


Sagt o gjort, injusterad på 48 fpe så började jag kontrollskjuta med JSB Kings (ca 920 fps) och de lite tyngre och långsammare Defiant. Även Baracudan fick vara med på ett hörn och presterade också riktigt bra. Den första riktiga tavlan efter inskjutningen var riktigt inspirerande;


  Tio skott i rak följd plockade direkt ur burken - JSB Kings..


Det nya kikarsiktet, ett Bushnell Legend 5-15/40 Ao, börjar kännas bättre o bättre även om det saknar den absoluta skärpan hos mitt gamla Leupold EFR. Dagen till ära så körde jag med x8 förstoring, helt lagom för 50 meter. Då vädret stundtals bjöd på lite oväntade kastvindar så kunde man snabbt se redan på 50 meter vilken skillnad det är mellan kaliber 22 och 25 när det gäller att prestera jämna resultat hela tiden. Kaliber 25 är suveränt pålitlig när det gäller att leverera repetativa resultat i form av små träffbilder på långa avstånd.


En nackdel är dock att träffarna hörs vida omkring, själva avfyrningsljudet är väl hanterat igenom dagens långa och effektiva shrouder men anslagsljudet är naturligtvis mycket svårare för vapentillverkaren att adressera. En tung projektil som slår in i ett mål hårt med urladdningen av mängder med energi på en gång låter naturligtvis - ordentligt.


Här finns också en av min invändningar mot den ännu större kaliber 30, då i jämförelse med den talrikare kaliber 25.


  Den är längre än vad man tror men mycket av längden är faktiskt en ren vanesak...


Många entusiaster har säkert funderat på om man ska välja gamla kaliber 25 eller den nya och modernare kaliber 30. Jag har naturligtvis också funderat över saken och konstaterat att kaliber 30 har ett antal nackdelar jämfört med kaliber 25;


Prisbilden:


För närvarande så får man betala 115 kr för 150 diaboler till kaliber 30, alltså 76 öre per skott. Jämför vi samma fabrikat till kaliber 25 (alltså JSB) så handlar det om 105 kr för 350 st, med andra ord 30 öre styck. Räknar vi med att skjuta 5000 diaboler på ett år så blir skillnaden 2300 kr - lite drygt priset för en ny HW30S. Skjuter man sedan fem år så är vi uppe i över 10.000 kr, eller vapnets hela prislapp. Grövre kalibrar är alltså betydligt dyrare att använda. Till detta ska också läggas färre antal valbara diaboler.


Ljudnivån:


Mera luft betyder en högre mynningsknall, även om den inte är högre i decibell räknat så kommer ljudet på en helt annan frekvens, det blir helt enkelt ett grövre och mer potent läte. Det stora bekymret för den som inte skjuter på bana är emellertid anslagsljudet, det smäller hårt när tunga projektiler träffar någonting.


Luftförbrukningen:


Ur 500 cc så kan jag dra 100 fina skott (inom 20 fps) på runt 50 fpe. Går jag upp till kaliber 30 och runt 75 fpe så blir det istället knappt hälften så många skott. Det blir mera överfylla och det blir tätare turer till Räddningstjänsten/dykshopen. Att handpumpa är naturligtvis inte aktuellt med 500 cc och 250 Bar. Att fylla luft kostar normalt några kronor så man får räkna med en dubblerad budget här med andra ord.


Användbarheten:


Om jag bara skjuter 35-45 meter som längst så fungerar en vanlig fullpower 22 helt utmärkt, skjuter jag sedan 45-65 meter så är kaliber 25 ett bättre val. Men om jag däremot går bortom 65-70 meter så kommer kaliber 30 att vara ett ännu bättre val. Till stor del så är alltså den tänkta skjutplatsen avgörande för vilken kaliber som är vettigast. Skjuter man bara som max 40 meter så spelar det ingen större praktisk roll om man skjuter 22, 25 eller 30. Om man däremot vill skjuta 70-100 meter så är kaliber 30 det klart bästa valet. I mitt fall så gäller dock 50-65 meter som längst och då blir kaliber 25 mer motiverad än kaliber 30. Fråga dej alltså innan inköp - vilken räckvidd behöver jag?

 
 
Ingen bild

Silwer

18 augusti 2013 17:22

Behöver du 40j för att skjuta bra pp 35-40m, nu skojar du va?

Eller menar du då även vid ganska blåsigt väder.

Vid skapligt lungn till ingen sätter då jag serier med 10 skott sittande FT med 10j på 35m.

Ok ctc kanske är 1 till 2cm men det är ju inte med stöd.

Nä du överdriver tycker jag, 10j är det för 10m då eller?

Jazz mins jag tyckte det var 1m per J, och det håller jag inte med om.

Ok 50m blir rätt kluddigt då det snabbt går utförefter 40m med 10j om det inte är nästan perfekta förhållanden, men det är inte så man missartavlan direkt.

100m är givetvis inget att tänka på.

Johnny Ottosson

18 augusti 2013 18:39


Vad jag menade är att det spelar ingen praktisk roll om man skjuter kaliber 25/65J eller kaliber 22/45J när man håller sig på 35-40 meter.

En stor skillnad mellan 22 och 25 (liksom 30) är naturligtvis diabolens förmåga att klara av sidvind och liknande.

Fulla äkta 100 meter är svårt nog även för kaliber 25, trots mycket goda förhållanden i övrigt.

Om man väl träffar så är effekten emellertid inget som helst problem - min Elite har kvar 32 joule och 196 mps (med King) vid 100 meter.

Det är mer än vad en riktigt potent fjäderbössa har vid mynningen.

 
Ingen bild

Silwer

18 augusti 2013 17:23

.177 förstås, det hade du inte ens med liksom.

 
Ingen bild

Kaffekokarn

18 augusti 2013 19:06

Tavlan ser snygg ut! Förmodar 50 meter eller är nåt annat avstånd? Vore kul att veta center-to-center och hur många skott, väderförhållanden (kanske du nämnt en del men jag missade det i så fall).

Johnny Ottosson

18 augusti 2013 19:26


Det är 50 meter och tio skott JSB King, tagna direkt ur burken och skjutna rakt upp o ner utan konstigheter. Fullt stöd men lite växlande vind åt vänster. Jag mätte inte CTC men varje hål är ju 6 mm i diameter.

 
Ingen bild

Kaffekokarn

18 augusti 2013 19:55

Då har du ca 20 mm CTC på denna tioskottsgrupp 50m. Väder och vind spelar fortfarande roll för hur det blir såklart, konstigt vore det annars.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards