Airpang

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2012

Nyförvärv....

Av Johnny Ottosson - 25 augusti 2012 18:59




I väntans tider...


En del har uttryckt nyfikenhet runt den bössa som jag nu går och väntar på leverans utav. Idag kommer några tankar på runt hur jag har resonerat när det gäller min nya bössa.


Effekt


På grund av mitt nya boende och avsaknaden av praktiskt användbar tomt, längre än ca 10 meter, så är jag nu i behov av att nyttja andra områden för att kunna skjuta. Detta betyder också att jag måste transportera ett vapen till och från en skjutplats och skjutplatsen måste vara funktionell för vapnets legala status. Allt detta exkluderar tillståndspliktiga vapen, helt oavsett om jag har licens för dem eller inte. Den som transporterar runt skjutvapen över allmänna vägar och/eller skjuter på platser där man kan komma i kontakt med andra människor, bortsett ifrån egen mark eller en skjutbana, måste vara beredd att förr eller senare konfronteras med ordningsmakten. Har man då inte papper på ett effektstarkt vapen som hamnar i granskning så är man rökt men även om man har papper så kan det uppstå problem och i synnerhet så om ordningsmaktens representant inte delar ens egen uppfattning om vad som är en lämplig skjutplats eller inte, för ett tillståndspliktigt vapen. Har man däremot ett licensfritt vapen så befinner man sig i allmänhet i en klart bättre sits - i synnerhet om det "bara" är ett luftvapen.


Kaliber


Visst kan även kaliber 20 och 22 fungera bra vid 10 joule men den här nivån av effekt är annars som gjord till kaliber 177 så mitt logiska val är naturligtvis denna, vår minsta konventionella, kaliber. Förutom att vara optimal för effektnivån så har den här kalibern också de obestridliga fördelarna av att ha det i särklass bredaste sortimentet av olika diaboler samt den lägsta enhetskostnaden för desamma. Slutligen så är kalibern också väl lämpad för de tävlingar som vi håller runt om i Sverige inom HFT med klassen 10J.


Bakgrund


Resonemangen runt effekt och kaliber ovan presenterar ett antal rationella skäl för mina val men luftgevär väljs ju oftast med hjärtat snarare än hjärnan. Detta gör att jag förutom de två nyss nämna parametrarna även måste ta hänsyn till vilken typ av vapen som jag vill förvärva. Vad ska det alltså vara, i allmänhet? Mitt val denna gång blir ett brittiskt vapen, ett klassiskt engelskt järn med andra ord. Självfallet så innebär detta blåskimmrande blånering samt en vacker valnötsstock, något annat vore väl otänkbart för ett inhemskt vapen ifrån ön i väster?


Detaljer


Eftersom jag förmodligen kommer att skjuta en hel del ifrån min bil så är naturligtvis ett kort och lätthanterligt vapen av intresse. Då effekten blir låg så kommer jag inte att ha behov av någon förlängande shroud etc för att hålla nere ljudnivån utan ett kompakt format prioriteras.

 
 
Ingen bild

dubbel-v

25 augusti 2012 19:50

Spännande! Först lät det nästan som du beskrev den CZ200 du redan har/hade men jag förstår ju att det är nåt annat du är ute efter... Vi får se!

Trevlig helg!

Johnny Ottosson

25 augusti 2012 20:37


CZ är ju inte så brittisk och den har rätt lång pipa men annars så är det ju ett mycket bra och trevligt vapen.

Mitt ex är dock sålt.

 
Ingen bild

Arne L

25 augusti 2012 19:59

"Den som transporterar runt skjutvapen över allmänna vägar..." , kan alltså enligt dig råka ut för granskning av ordningsmakten. Vad menar du med det?

Om jag har jaktlicens och vill åka tåg och färja till Gotland med en hagelbössa och en lätt studsare kan jag då riskera att bli polisanmäld av lättskrämda medpassagerare eller visiterad av ordningsmakten trots att jag har jaktlicens? Kan jag då bli fråntagen mina vapen? Är det m.a.o inte tillåtet med egen transport av egna registrerade vapen mellan orter i Sverige?

Pluggar på jaktlicens.

Johnny Ottosson

25 augusti 2012 20:36


En polisman kan relativt saklöst begära att få se vapenlicensen för ett skjutvapen, precis som han kan stoppa en bilist och begära att få se körkortet.

Detta anses vara en normal inspektion som varken bilisten eller vapenägaren kan motsätta sig.

Gör man ändå detta "Nä, du får inte se min licens/körkort." så kan man utan tvekan räkna med en lång natt då man troligen blir omhändertagen själv.

Har man ingen licens och polismannen anser att det finns misstanke om att vapnet kräver licens så kan denne utan tvekan omhänderta vapnet för fastställande av licensstatus, liksom om polismannen iakttar något annat konstigt i samband med händelsen (berusning, blodbestänkta vardagskläder etc).

Transporterar man vapen så exponerar man sig också för att bli iakttagen och om någon i allmänheten ringer till polisen med en uppgift om att "någon går runt med ett vapen" så är det inte helt osannolikt att polisen undersöker saken och gör en punktkontroll.

Kräver en polis att få omhänderta ett vapen så kan man i praktiken inte vägra, däremot så ska man alltid begära ett sk beslagsprotokoll samt bestrida beslaget skriftligt, vilket man har rätt att begära en kopia av när beslaget är diariefört.

Gör man detta så kan inte ett legalt vapen förklaras förverkat, såvida det inte har varit inblandat i en brottslig handling.

Polisen är sedan skyldiga att förvara och vårda egendomen ansvarsfullt samt utan dröjsmål åderbörda egendomen till dess ägare så snart beslagsbeslutet är hävt.

Diarienummret för beslaget är då "nyckeln" till egendomen och beviset för att man har egendom att kräva ut.

Så, transport är naturligtvis tillåtet men man exponerar sig och riskerar alltid att åka på en slumpkontroll jämfört med om man skjuter lite på sin egna tomt där de närmaste grannarna mycket väl vet vad man pysslar med och inte är lika benägna att ringa på polis så fort de ser ett vapen.

 
Ingen bild

Freddy

25 augusti 2012 21:16

Färja till Gotland är ett intressant exempel, för där är man inte längre betrodd att ha hand om sina vapen under överfärden.

 
Ingen bild

Ogster

26 augusti 2012 08:51

Jag tror du beställt en ny Ultra men i .177z

Johnny Ottosson

26 augusti 2012 17:49


Bra tänkt där.

 
Ingen bild

Luftpickan

26 augusti 2012 10:46

Fast Ultran har ingen blåskimrande blånering och ingen vacker valnötsstock. De gamla var fina i valnöt men de nya bössorna ser ut som trämålade torskar, en hemsk modefluga bland flera tillverkare :(
Jag tror på en tx200 eller pro sport trots att J inte troligtvis kommer köpa fjäder.. Ett annat alternativ kan vara en Evolution men kunden i fråga är nog lite för snål..;)

Johnny Ottosson

26 augusti 2012 17:48

Alla stockar från Minelli som jag har sett håller acceptabel kvalité. Sedan kan man ju gilla eller inte gilla den "organiska" formgivningen som är trend just nu

 
Ingen bild

Ronnefalk

26 augusti 2012 16:13

Air arms... En TDR nerpackad i en snygg väska kanske.

Johnny Ottosson

26 augusti 2012 17:42

Ett vapen som jag övervägde men den betingar £660 mot £389 för Ultran och den har ändå bara ståltub.

Visst får man magasinsystem men magasin vill jag inte ha, då hade jag valt Multishot istället.

TDR är IMHO klart överprisad.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards