Direktlänk till inlägg 23 maj 2012
Att vårda sitt varumärke....eller inte - nya insikter, eller insikter om nyheter...
-"Vill du ha nya Hunting Magazine också?"
Va? Javisst, svarade jag. Under eftermiddagen så slank jag in till min lokala jakthandlare för att köpa några (alltför) dyra måltavlor. Jag brukar inte köpa dem här i Stenungsund eftersom de betingar 69 kr där Hurricane bara tar 45 kr men nu hade jag lite bråttom och dessutom så blev de ju så att säga fraktfria eftersom jag ändå var där på plats.
Expeditens servicekänsla var det dock inget fel på och förutom Hunting Magazine så fick jag aktivt avstyra att få hela famnen full av diverse jaktrelaterade broschyrer. Antingen så har grabben provision på att dela ut dylika trycksaker eller så hade han som ambition att tömma det bångnande reklamstället helt ensam.
Väl i bilen så bläddrade jag raskt fram det väsentliga - luftvapnen!
Mannen och myten - håller (nästan) stilen...
Och - some things never change - Anders (L Dahlman) har fortfarande med en tvåsidors artikel i denna publikation. Som vanligt håller han stilen med en ingressbild på sig själv poserande med stiligt stukad keps, jaktväst samt finrutig vit skjorta med tillhörande slips. Självfallet med stenhårda kolsvarta Ray-Ban på näsan. Det enda som krackelerar bilden av angelofil storviltsjägare från överklassen var hans vapenval - ett Gamo luftgevär av plast!
Det intressanta delen är dock själva artikeln, här sitter Anders och lovprisar PCP i en jämförelse med fjädervapen. Bara detta är ju i sig självt hyfsat remarkabelt, karln är ju fjäderfantast i grunden. Men desto mer anmärkningsvärt är ju det faktum att Gamo inte saluför något PCP på den svenska marknaden.
Alltså, Normark pröjsar Anders för en artikel där han i princip förklarar för läsekretsen att det finns bra mycket bättre produkter än den typ som han själv representerar i själva artikeln. Lite lätt udda marknadsföringsgrepp.
Förresten, vad har egentligen Anders med Gamo att skaffa? Anders har ju alltid värnat om fjädervapen, om stil och om tradition. Varumärken som BSA samt saligen avsomnade Webley & Scott kommer man snabbt att tänka på när hans namn nämns i samband med fjädervapen. Men spanska Gamo med moderna balla "finesser" samt stockar av ihålig hårdplast?
Vad händer?
Visserligen så sålde Normark tidigare BSA och då var kopplingen samt hans närvaro mera logisk. Nu har dock Fondprodukter tagit över BSA så kvar finns enbart - Gamo. Det jag förundrat frågar mig är om/varför Anders vill bli förknippad med just Gamo och varför han plötsligt (relativt sett) har börjat lovsjunga PCP?
För hur man än ser på saken så blir man som skribent alltid förknippade med vissa fabrikat, på gott eller ont. Jag skriver mängder om FX Airguns och CZ varpå jag sätts i samband med just dessa fabrikat, en del undrar till och med om jag arbetar för dem. Då detta sker på automatik så bör man ju med någon form av urskiljning välja ett varumärke som man kan "står för" och som på ett naturligt sätt är förknippad med en själv som person.
När Anders pratade stockvaxning på Webley Tracker så kändes det genuint och väldigt mycket Dahlman, i positiv bemärkelse. När han nu glatt poserar med en plaststockad Gamo så undrar man ju lite liksom vad som har hänt..?
Nu får han gärna tala sig varm för både Gamo och PCP, absolut inget fel på detta men man blir ju onekligen lite fundersam. Så, snälla ni, påminn mig att göra något annat om jag plötsligt skulle börja hylla Hatsan...