Airpang

Direktlänk till inlägg 10 maj 2012

Right out of the blue...

Av Johnny Ottosson - 10 maj 2012 10:00


Field Test


Säg hej till duvan !!


Idag påträffade jag en död fågel i skogen. Det visade sig vara en av de mycket talrika ringduvorna som cirkulerar här i trakten, möjligtvis med min tomt som noterbart undantag. 

Eftersom duvan här har donerat sin kropp till forskningen så fick han ställa upp som målmedium för en projektiltest på nya HN Baracuda Hunter Extreme samt numera klassiska Predator Pellets.

Jag började med att hänga honom upp o ner och sedan placerade jag två diaboler rakt igenom bålen, först Extreme och sedan Predator. Bakom honom så ställde jag en kartong fylld med kartongskivor samt två ihopvikta frottéhanddukar som projektilfång. För säkerhets skull så ställde jag min huggkubbe av ek som ytterligare säkerhet bakåt.

Showtime:


Skottavstånd 25 meter.


Så, hur föll då det hela ut? Tja, som ni ser av filmen så slår dryga 60 joule HÅRT i ett så förhållandevis klent mål som en korpulent ringduva. Hela fågeln darrar till efter varje träff och jag började så smått misstänka att kartongen inte dög för att fånga upp projektilerna.


Ingångshål bakom fågeln...


Utgångshål ur kartongen, notera fibrer från handduken o dun från fågeln..


Dun och fibrer slogs dessutom in i stubben med en våldsam kraft..


Efter att ha karvat en stund så kunde man se diabolens stjärt - ca 10 mm in i kubben


Som synes så utgjorde inte ringduvan någon märkbar uppbromsning av diabolerna, de blåser helt enkelt rakt igenom utan problem. Inte heller kartongen och dess lager-på-lager stoppning bromsade projektilerna utan dessa fick jag mödosamt karva ut ur den solida ekkubben.

Efter att ha skalat sig in en dryg centimeter (!) så kunde jag till sinst skönja stjärten på den ena diabolen, det visade sig lustigt nog vara Hunter Extreme som satt närmast ytan. Noterbart är annars att Predator drog med mest fiber och dun in till sitt skotthål i kubben.

Vad kan man då våga dra för slutsats av det hela?  Personligen så är jag mycket skeptisk till att använda expanderande projektiler. Dels så brukar de inte ha vettig praktisk precision (undantag här Hunter Extreme) och dels så tror jag inte att det sker någon försvarbar expansion i så lätta och mjuka mål som duvor etc. 

Man förlorar alltså mera i praktisk precision än vad man vinner i ökad dödande effekt med expanderande projektiler.

Nu är dock expanderande projektiler ett lagkrav vid skyddsjakt och då måste vi naturligtvis följa lagen (detta hade Lindfors velat). Eftersom så är fallet så bör man i första hand välja de expanderande projektiler som man uppnår bäst praktisk precision med. Att fabrikat X måhända expanderar bättre är inget att fästa avseende vid.

Slutligen, en grov kaliber dödar alltid mer effektiv, kaliber 25 kommer alltid att slå hårdare och träffa bättre än kaliber 22, givet lika utgångshastighet.

Post Scriptum: duvan vilar nu i frid efter att ha givit näring åt grannens katt....

 
 
Ingen bild

Habban

10 maj 2012 13:20

Mycket intressant med riktiga mål. Att du inte tog tillfället i akt att obducera duvan samtidigt?

Johnny Ottosson

10 maj 2012 18:52


Det gjorde jag men det gav inget speciellt intressant resultat, hål in och hål ut.

 
Ingen bild

Davvehall

10 maj 2012 13:42

Intressant video.Säger inte lagen att kulan ska vara expanderande eller deformerande? En kula i mjukt bly utan koppar blir ju väldigt deformerad även en rundnos.

Johnny Ottosson

10 maj 2012 18:54


Den ska vara "konstruerad för att expandera".

Vad detta innebär konkret är dock oklart, en projektil kan ju vara konstruerad för att expandera igenom att vara tillverkad av ett speciellt material likväl som den kan vara konstruerad på ett specifikt sätt i fråga om formgivning.

Huruvida projektilen verkligen expanderar eller inte i målet vid praktisk användning har lagstiftningen ingen synpunkt på..

 
Ingen bild

Skogshuggarn

10 maj 2012 17:29

Halloy !

Då är det dax ! !

För något mer än ett halvår sedan så skapade jag en tråd på Airgun.se med just det här temat . Det blev en påle i röven för vissa medlemmar . Det var helt enkelt så att några av Airguns medlemmar helt enkelt inte klarade av att föra en saklig etisk debatt om den här frågan utan att visa sina sämre sidor .

Jag kan inte förstå varför , men nu mer så kommer jag inte in på på Airgun,det finns liksom inte kvar ut i cybern ? !

Har Airgun återigen gått i graven ?


Man kan förstå att ett luftgevär av det slaget du använder är potent till att döda betydligt större djur . Kanske du skulle provat med en lägre mps,då hade vi kunnat utröna ammunitionens penetreringverkan .



Johnny Ottosson

10 maj 2012 18:39

Airgun verkar komma och gå.

Just nu så förefaller det vara tekniska problem som gör att det ligger nere.

 
Ingen bild

POS

10 maj 2012 20:21

"Idag påträffade jag en död fågel i skogen"
Ha ha ha, jo tjenare! :)

Johnny Ottosson

10 maj 2012 20:30

Jag var alldeles förbryllad.

Förmodligen så var den förgiftad, kanske av någon slags (tung) metall?

Ett riktigt mysterium faktiskt.

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

10 maj 2012 21:33

He he he , jasså yrkesbävern har vaknat upp ur idet ,hej på dej.

Om vi tittar närmare på filmen så kan vi tydligt se spår vid gränsen av bröstets täckning av att ringduvan har blivit påskjuten innan de skott vi först får se. Det ser även ut som en kula passerat genom båda vingarna då duvan hade dom slutna efter kroppen,kanske hade den positionen upprätt sittande ställning då den blev fälld . Duvan uppvisar absolut inga tecken på likstelhet, på filmen ser duvan snarare ut att reagera med rörelsesmärta !. Dessa tre indicier leder direkt tankarna till en annan förklaring om hur Lindfors bragt om livet än den förklaring som Johnny så oskyldigt deklarerar .
Testen med ringduvan är mycket intressant,det skulle vara ännu mer intressant om vi här på bloggen kunde få se större vilt bli påskjutna .
Vart går gränsen för hur mycket kött en luftgevärskula klarar att ta sig igenom ?

Kör på bara Johnny,tummen upp här ifrån !"

 
Ingen bild

pompe

10 maj 2012 21:35

Vilken tur att de va en duva o inte nån självdöd svampplockare du hitta för såna får man kanske inte skjuta på eller?

Johnny Ottosson

10 maj 2012 21:46

Nej, det tror jag inte.

 
Ingen bild

Daniel

10 maj 2012 22:44

pompe,

Eller betänk att det skulle ha varit i storstan och luftgeväret var en glass. Fågeln var en papperskorg. Det hade väl varit bra dumt att slänga glassen i en papperskorg, eller?

 
Ingen bild

Skogshuggarn

11 maj 2012 14:13

Airgun har altzå tekniska problem nu när utomhussäsongen drar igång,då ökar förmodligen besöken på andra luftforum,och kanske här.

Sverigedemokraten,ditt QTH känns väldigt nästgårds,kanske ned vid sjön ?

Johnny Ottosson

11 maj 2012 19:09


Antalet besökare ökar inte här men väl antalet kommentarer..

Det verkar som att om folk inte kan ge utlopp för sina känslor på Airgun så väljer man Airpang istället...

 
Johan

Johan

11 maj 2012 16:29

Jag har gjort liknande test med döda stadsduvor och även i 180 mps slog en .22 igenom på 20meter.

http://www.skyddsjakt.n.nu

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

12 maj 2012 18:42

stämmer bra det huggarn

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards