Direktlänk till inlägg 18 mars 2012
Drivkällan
Här kommer lite bilder direkt ifrån köksbordet...trimningen har börjat..
Trimventil ovan, original nedan..
Originalet är konvext och stjäl därmed luftvolym jämfört med trimventilen. Ventilpinnen inuti ser också ut på ett annat sätt, fjädern är annan och ventilens kanal upp till transferporten har en större och mjukare utformning, vinkeln är 45 grader istället för tvära 90 grader.
Här är en skiss på de inre förändringarna hos ventilen:
Receptet..
(Gråmarkerad yta är avlägsnad och ventilens insida är kortad.)
Pumparmar, original ovan, trimmad nedan..
Originalet har en konkav form som passar mot originalventilens konvexa spets. Trimventilens platta yta matchas mot trimversionens likaledes flata yta. Trimversionen består som synes av två delar, vilka är justerbara i förhållande till varann. Notera huvudets form på trimversionen, de två yttersta spåren längst till vänster rymmer 2 O-ringar vilka tätar pumparmens huvud. Ytterligare 2 O-ringar följer med som lösa reservdelar. De fyra övriga spåren tjänstgör som smörjmedelsbärare, dessa fuktas med Pelloil som håller systemet lagom oljat men måste regelbundet tillföras mera för optimal funktion och effekt.
Original pumphuvud tätar enbart igenom sin form och har inte någon lös slitdel (O-ringarna) som trimventilen, när detta pumphuvud är slitet får man kassera det och ersätta med ett nytt. Någon justermån finns inte heller, one size fits all - vilket tyvärr stjäl effekt.
Trimversion till vänster, original till höger..
Pumphuvudena ifrån ovan, tyvärr så var det svårt att få en bra bild på originalhuvudets konkava form.