Airpang

Direktlänk till inlägg 18 februari 2012

Nyheter på G...

Av Johnny Ottosson - 18 februari 2012 18:30


IWA 2012


Den 9-12 mars 2012 går årets IWA-mässa av stapeln och förutom SHOT-Show i USA så är IWA världens största civila vapenmässa. Alla ledande tillverkare kommer att vara närvarande och så även FX Airguns som har en hel del nyheter att presentera. 


Exakt vilka dessa är kan jag dessvärre inte avslöja innan mässan har börjat men det kommer att handla om en stor och efterlängtad nyhet (nej, jag tänker inte på alla rykten om kaliber 30 nu) samt ett par mindre mycket intressanta presentationer. 

Jag är övertygad om att dessa nyheter kommer att vara mycket uppskattade av entusiasterna. En av dem kommer säkerligen att bli en populär storsäljare, inte minst internationellt.


Så fort jag kan kommer jag att lägga ut informationen här på Bloggen med så mycket detaljer som möjligt.


Det verkar bli en mycket spännande säsong nu 2012.

 
 
Ingen bild

Ogster

18 februari 2012 19:40

Välldans vilka hemligheter, ska jag avslöja några? :)

 
Ingen bild

Rad

18 februari 2012 20:49

Hmmm, så man skall inte trycka enter på beställning av en Elite...eller?

Johnny Ottosson

18 februari 2012 21:58

Det kommer ett dröja lång tid innan FX släpper en modell som matchar Elite.

Dock så är inte Elite modellen för alla och envar, den är exempelvis ingen rolig modell att försöka smygtrimma från 10J och uppåt utan gör sig bäst som fabrikstillverkad FP.

 
Ingen bild

Fredde

19 februari 2012 11:49

Jag som äntligen bestämt mig för en Royal 400. La min beställning igår. Kan det vara idé att frysa beställningen tillsvidare?

Johnny Ottosson

19 februari 2012 14:24

Nej, det tycker jag inte.

Inga av de nyheter som kommer på IWA påverkar den som är spekulant på en Royale 400 etc.

De enda nyheter som kan beröra den serien är sådana saker som är möjliga att komplettera med i efterhand.

 
Rad

Rad

19 februari 2012 15:00

Aha, gör sig bäst som fabrikstillverkad fullpower...min plan var att köpa 10J med .177 pipa, mestadels för att jag skall försöka träna en del inomhus på dryga 13meter. Min tanke genom att välja Eliten, och rätta mig om jag har fel nu, att den skulle kunna erbjuda valmöjligheter i framtiden, t.ex att om jag tar licens kan jag lämna in den till FX och få den i FP (och då köpa en .25 pipa) och att jag sedan kan välja mellan att, tex under vintern ha den i 10J med .177 och under sommaren ha den i FP med .25 pipa för billig skytteträning. Eller har jag gjort en tanke vurpa?
Vänligen
Rad

http://sprz

Johnny Ottosson

19 februari 2012 16:11

Att bygga om den är en smula komplext eftersom blocket måste borras på ett flertal ställen och en del av dem är svåra att borra så fabriken använder själva en fixtur så att det blir rätt.

Förutom maskinell bearbetning så måste även ett antal komponenter bytas etc.

Skillnaden mellan 10 och 65 joule ÄR väldigt stor och det är väldigt svårt att erhålla samma skjutbarhet i dess båda extrema lägen.

Kaliber 25 har exempelvis större inre dimensioner i blocket än vad kaliber 22 har och ytterligare vad kaliber 177 med 10J.

Stryper man en kaliber 25 fullpower till kaliber 177 så blir den helt enkelt inte så harmonisk som jag hade önskat, detta eftersom allt inuti är dimensionerat för 65-70 joule.

Det du kan göra är att välja en Elite utan regulator, alltså som en vanlig Royale. Då borde du kunna ställa om mellan 10J och kanske 45 joule på full effekt om du byter från 177 till 25.

Det är först när du ska upp till över 45/50 joule som det blir svårt utan specifika fullpowerkomponenter/preparering samt regulatorn för full effekt.

 
Ingen bild

Fredde

19 februari 2012 16:26

Ok, tack för det!

 
Ingen bild

Rad

19 februari 2012 19:07

Tack för förklaringen! Då fick man mer att fundera över:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards