Airpang

Direktlänk till inlägg 20 december 2011

Veteranbössa utomhus...

Av Johnny Ottosson - 20 december 2011 10:00



Weihrauch HW55 utomhus

Att skjuta bra på 25 meter utomhus med bara öppna riktmedel är svårare än man tror...


Idag så var det då dags att pröva den senaste veteranbössan i praktiken. Till skillnad ifrån mina gamla Dianor och min Haenel så tänkte jag testa lite längre avstånd eftersom HW55 presterade såpass bra på 12 meter. Jag mätte därför upp 25 meter och tog stadigt stöd innefrån huset. Tyvärr blev skottvinkeln nedåt vänster, vilket tydligt syns på träffarna, men någon annan lämplig position kunde jag inte hitta. Att skjuta innefrån huset och ut kräver normalt minst 30 meter och detta kändes lite väl drygt med original riktmedel.

Jag passade även på att utrusta måltavlan med en större riktpunkt eftersom det helt enkelt är svårt att se originalets tillräckligt tydligt på ett såpass drygt avstånd. Den påklistrade måltavlan blev 50 mm i diameter, alltså två tum.


Efter att ha skjutit 10 skott i löpande följd så kunde jag konstatera en träffgrupp om 25 mm!


Jag blev faktiskt ärligt förvånad själv, såpass ändå? När jag sköt så kändes det lite som att skjuta i mörker då jag knappt såg var jag träffade, trots att den svarta träffbilden färgas neongrön i takt med träffarna. Efter lite inskjutning på just detta vapen, ett bra tuningkit som höjer effekten från 8 till kanske 12 joule samt - framförallt - ett kikarsikte så är jag övertygad om att detta 56 år gamla vapen skulle kunna skjuta riktigt tätt även på både 30, 40 och kanske rentav 50 meter.


Dock så ska man inte bortse ifrån kiksikten och dioptrar, är bara måltavlan klart kontrasterande och dessutom helst cirkulär med rätt proportioner jämfört med riktmedlen så kan man skjuta förbluffande bra med dessa "primitiva" riktmedel även på rejält långa avstånd.


Skulle man ägna sig åt lite aktivt skytte med ett luftgevär under mitten av 1950-talet så fanns det sannolikt inga bättre vapen att välja än just dessa Weihrauch.




 
 
Ingen bild

abbe

20 december 2011 20:35

Inte går det väl att få upp en sån där i tolv joul och går det så försvinner väl all precision, eller?

Johnny Ottosson

20 december 2011 22:07

Mekaniskt sett så är den identisk med HW50 som angavs till 700 fps (210 mps).

Tuners i USA har haft uppe dem bortåt 750 fps med bra eftermarknadskomponenter.

Då den inte är rekylfri så finns det inget som begränsar precisionsmässigt, bortsett ifrån att alla vapen blir mer rekylerande av högre effekt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards