Airpang

Direktlänk till inlägg 7 september 2011

Lugnt eller öde....?

Av Johnny Ottosson - 7 september 2011 20:45


Tumbleweed


  Salsola kali


Min envisa förkylning biter sig kvar och jag har därför ägnat en stund att kika över de olika forum där jag deltar. Den intressanta tråden "Hur de två svenska luftvapenforumen utvecklas" på LuftvapenInfo är fortfarande mycket tankeväckande.


Behöver vi egentligen två olika forum, exakt vad skiljer dem åt när Airgun kör kinavapentema och LuftvapenInfo fokuserar på Feinwerkbau? Tidigare så har ju fjädervapen i allmänhet och varumärken som Gamo, Hatsan och övriga lågprisfabrikat i synnerhet varit synonymt med LuftvapenInfo där Airgun har haft sin nisch hos de mer påkostade varumärkena och därför intresserat de mer erfarna entusiasterna.


Detta är en sanning som knappast håller längre.


LuftvapenInfo verkar bredda sig succesivt och är väl stadd i tillväxt, förvisso en brokig och spretig förgrening framåt men man har ändå ett momentum. Den kakafoniska mixen av premium och lowlife, kunniga entusiaster och naiva nybörjare förefaller vara ett framgångskoncept, dess organiserade kaos till trots.


Den enda röda tråden som man kan skönja är en gemenskap. Deltagarna trivs ihop, kivas inte och håller sig till kärnämnet - luftvapen. Visst finns det oenigheter och visst finns det även här människor med starka drivkrafter och lätt kompromisslösa attityder men allt fungerar och det över förväntan.


Varför?


Jo, jag tror att man trivs och om man trivs så upplever man ett gemensamt ansvar för att förvalta den plats där man trivs. Trivsel skapar lugn och lugnet skapar en grogrund för entusiasm och expansion. Man har alltså en naturlig, en organisk, tillväxt och man är inne i en positiv spiral.


Ifrån ledningens håll så har man insett den gamla devisen att "om det fungerar, så stör det inte" och detta tror jag är helt rätt tänkt. De ansvariga är ständigt närvarande men ändå påtagligt osynliga. Utan att vara (alltför) elak så tror jag att om man istället hade gjort tvärtom så hade verksamheten sett helt annorlunda ut.


Airgun då?


Diametralt motsatt. Där upplever man en negativ spiral och eftersom deltagarna inte trivs så bryr man sig inte speciellt mycket om vad man skriver eller om man överhuvudtaget skriver något. Detta betyder att antalet inlägg minskar och när antalet inlägg minskar så minskar även besöksfrekvensen och därefter är spiralen ner till källaren färdig. Ledningen? Få vet och ingen bryr väl sig egentligen. Någon typ av turbulens har uppenbarligen ägt rum runt ägandeskapet till forumet och detta har lagt en våt filt över verksamheten. Visst finns det Moderatorer men de tittar inte till forumet överdrivet ofta och verkar noga hålla sig undan allt vad aktivt engagemang kan innebära.


Framtiden?


Airgun kommer att rulla så länge som ägaren behagar hålla det vid liv. Trafiken kommer dock att minska ytterligare, detta eftersom man har svårt att fånga upp nytillkomna samtidigt som det gamla gardet har tröttnat på inaktiviteten. Samarbetet med övriga aktörer (klubbar etc) är minst sagt frostigt, för att citera representanten till en av de mest aktiva klubbarna i landet: "Enda inläggen jag gör på Airgun är dom jag måste"...


LuftvapenInfo tror jag succesivt kommer att överta Airguns position som Sveriges ledande luftvapenforum. Man har trafiken, man har tillväxten och man har inga direkta bojsänken med sig i bagaget som kommer att hämma framfarten. De framträdande figurer bakom verksamheten, som av många uppfattas som problematiska, har varit förnuftiga nog att hålla sig i bakgrunden och långt ifrån konfliktsökande konfrontationer med oliktänkande deltagare.


Det ska bli mycket spännande att följa framtiden för våra (ännu) två forum och det känns oerhört skönt att ha en helt egen plattform så att man slipper vara insyltad i endera...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards