Airpang

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2011

Utveckling...

Av Johnny Ottosson - 11 augusti 2011 10:00


Vad är mycket...?


Idag satt jag och kollade på en gammal annons ifrån mitten av 1990-talet där den beryktade Richard North sköt Theoben Rapid 7 för att knuffa lite för Simmons produkter, där han själv faktiskt också hade ekonomiska intressen.


Härvan runt "The ProHunter", Tasco/Simmons, bilkraschen, tiden bakom galler osv är för lång för att dra här men det kan nog bli ett långt separat inlägg på bloggen någon annan gång i framtiden.


Hursomhelst..


Här är den aktulla annonsen: http://i1220.photobucket.com/albums/dd445/Airpang/IMG_1819-1.jpg


Den gode (?) North laddade upp med en prima Rapid 7, sin tids dundervapen, han hade bra optik för sin tid (Simmons 6.5-20/44 Rangefinder) samt de bästa diaboler pengar kunde köpa - Crosman Premiers.


Ett riktigt värstingkit för femton år sedan. Resultatet då? Jodå, under en timmas tid och perfekta förhållanden så fick han till en (1) st grupp med 3 skott som mätte drygt en halv tum på knappt 80 meter!


Detta resultat var så exceptionellt så att man kunde bygga en hel A4-annons runt saken och därtill bifogade fotobevis på prestationen. Richard understryker noga att detta minsann inte är ett vanligt luftvapen utan ett gevär som ger inte mindre än 28 fpe - alltså hela 38 joule. För att folk skulle kunna relatera till hur mycket kraft 28 fpe egentligen är, glöm inte att att mycket få entusiaster hade tillgång till kronografer på den här tiden, så förtydligade han effekten igenom att berätta att diabolen slog igenom en och en halv tum med trä på 50 yards.


-"I do not think anything could have prepared me for the results using one particular combination!"


Rickard är andäktig inför utrustningen och det otroliga resultatet, vederbörligen ödmjukt imponerad av de enorma kraftresurserna och den fantastiska precisionen. Nu är det kanske lätt att, som jag, raljera hänsynslöst över Richards, med dagens mått mätt, högst medelmåttiga prestationer men jag kommer själv ihåg när just den här annonsen var med i månadens nya AGW ända ifrån England.


I tiden långt före Internet så var man imponerad både över precisionen och kraften, jag själv kommer klart ihåg hur jag rotade fram en annan tidning för att få fram en översättningstabell med vars hjälp jag, tillsammans med en miniräknare, kunde beräkna vilken utgångshastighet vapnet hade. Man häpnade verkligen, den gick fortare i kaliber 22 än min egen fjäderbössa i kaliber 177. Otroligt.


Idag så känns det lite som när man på 50-talet berömde prestandan i Volvo PV Sport och dess då pigga 85 hkr. Tiden har sannerligen rusat fram på bara 15 år!


Min egen Elite ger drygt 20 fpe mer än Norths gamla Rapid och en träffbild om bara tre skott på en halv tum hade jag aldrig kunnat med att ens presentera på bloggen anno 2011, då hade jag istället ringt Fredrik och frågat vad det är för fel på bössan...


Annonsen ovan ska man naturligtvis betrakta som ett tidsdokument och en insikt över hur snabb den tekniska utvecklingen har varit inom vår hobby bara de senaste åren. Då ska man också betänka det faktum att Rapid 7 var just ett ytterst kompetent och till o med modernt vapen vid den tiden. Modellen var bara 3 år gammal och oerhört tekniskt nyskapande - ty vad hade marknaden i övrigt att erbjuda? Air Arms hade sin S100, Daystate körde Huntsman men dessa var liksom snordyra Sportsmatch GC-2 bara enkelskottare. Theoben hade löstagbar Luxfertub, matchpipa från LW samt magasin, ett autoindexerande magasin!


Även kikarsiktet var närmast sience-fiction, själv var jag lyrisk över min 2-7/32 Ao från Tasco som hade kostat en kvarts månadslön något år tidigare. Här fanns alltså ett kikarsikte med tjugo gångers förstoring och linser på mer än 40 mm. Visst var man imponerad. Även ammunitionen hade gott rykte, helt nya Premiers läste man i resultattabellen ifrån dåtidens AGW utgjorde förstahandsvalet för duktiga F/T-skyttar över hela världen och många frågade sig nu - var de kanske rent av bättre än regerande RWS Superdomes?


För min egen del så dröjde det ytterligare tre år innan jag första gången kom i kontakt med ett PCP i verkliga livet, en krutgevärsliknande skapelse från Sverige, presenterad på den första tävling jag någonsin bevistade - Axsor Cup.

Med en prislapp på drygt 9000 kr så var den dock långt bortom räckhåll för min dåvarande ekonomi. Det fick gå ytterligare ett par år innan jag kunde införskaffa mitt första egna PCP men då hade Axsorn förvandlats till rykande färska FX2000 samtidigt som prislappen hade dalat till mer humana 5300 kr. Den summan pengar gjorde att jag fick avyttra hela min dåvarande fjädervapengarderob och ändå vänta ytterligare en månad på nästa lön innan jag hade råd att köpa en svart och fin Axsorpump med tjock kort gummislang varpå jag verkligen kunde skjuta med bössan. Efter att jag hade fått tag på en fullfartshylsa och lånat en bekants kronograf kunde jag belåtet konstatera att min egen bössa gav precis 28 fpe.

Precis som Richard Norths Rapid gjorde fem år tidigare...

För övrigt så blev jag uppringd av en trevlig herre strax innan 18 på onsdagen, tyvärr hade mitt batteri laddat ur och meddelandet på telefonsvararen gick inte att lyssna av. Då han ringde ifrån skyddat nummer så kunde jag inte heller ringa upp igen. Hör gärna av dej ånyo när det passar..

 
 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

11 augusti 2011 12:12

Hej

Jag förstod att batteriet dog. Jag ringer upp igen, har ett par frågor till. Det var trevligt att prata med dig också;) Jag ringer dig nog ikväll eller i morgon kväll.

/Mats

http://www.galaxybloggen.se

 
Ingen bild

Jazz

11 augusti 2011 23:46

Ok nu snackar du om utveckling- Men vad händer om du stoppar crossman kulor i din Royal. Jag är inte säker på att du får bättre träffbild än en halvtum (12,5mm) Upp till bevis! Snackar ddu ner någon så måste du bevisa. Eller har du fått Harry Fuller syndromet.

Johnny Ottosson

12 augusti 2011 20:12

Självfallet så skjuter dagens vapen nästan lika dåligt som gårdagens med äldre ammunition, en stor del av dagens goda resultat beror ju på att vi har bättre ammunition.

Ville du att jag skulle hälsa Harry något?

 
Ingen bild

Görgen

12 augusti 2011 08:31

Jazz har en poäng där när det gäller kvaliteten på gamla kulor, som en jämförelse så kommer nog många ihåg hur dåligt bild och ljud det var i dom gamla VHS videorna från slutet av 70 talet (både spelarna och banden)men det var inte spelarna i sig som var så dåliga utan banden var den största orsaken till den dåliga kvalitén jag och en som hade sparat sin gamla VHS från 78-79 jämförde en gång på mitten av 90 talet kvaliteten mellan den gamla VHS och den då senaste VHS mono modelen och konstaterade att med då ytterligare 15 år utveckling av videoband och tillverkningsteknik så var kvaliteten på både bild och ljud nästan lika bra på den gamla videon som den som var 15 år nyare. Så om du har möjlighet så skulle det vara intressant att se hur en modern luftbössa skjuter med en sån gammal ammunition med dom kvalitetskrav som var då på kulorna.

Johnny Ottosson

12 augusti 2011 20:02

Visst är det så och detta var ju poängen med att spegla annonsen i dagens tidevarv.

Kolla exempelvis när jag prövade Gamo Hunter, de gav en tydlig flashback till hur diabolerna var för inte så länge sedan - med resultat därefter.

Det är ju precis som med veteranbilar, förr så fick man renovera motorn på 10.000 mil medan samma bilar idag lätt går det dubbla och än mer eftersom vi har enormt mycket bättre smörjmedel dessa dagar.

 
Ingen bild

Silwer

12 augusti 2011 20:45

Ja diabolerna käns bättre idag, kja iaf märkesdiabolerna.

Men bössorna, tja alltså det finns bra vapoen från 90-tal som väl duger utmärkt än idag, där har inte tiden farit fram lika mycket, ja med mer än att tekniken blivit billigare.

Rapid 17 kommer upp som en tanke, jag tro inet en sån är kattskit idag faktikst, men så kostade den ju nära 800 pund runt 97 och då låg dessutom pundet betydligt högre jämfört med kronna än idag, så man fick ju verkligen betala för sig.

Det gnälldes en hel del på de tidigare Rapidernas trycke som inte var bra, men det förbättrades med den här modellen och tydligen kunde man montera de i de äldre bössorna med.

De var lyriska över AA RN-10 som den hette då med mins jag (den kom att heta Pro-Target senare).

Så jag håller inet med dig, de dyra grejorna då är brta idag med, men kanske inte absolut topp, men där befinner sig ju idel FT vapen med.

Du får det att låta att det har haft utvecklinegn av en motor från 50-talet till idag på samam kubik, så är inte fallet helt enkelt.

Crossman Premiers är bra diaboler ännu, men jag vet inet om de är exakt de samma som på den tiden givetvis.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards