Airpang

Direktlänk till inlägg 15 juni 2011

Livslängd....?

Av Johnny Ottosson - 15 juni 2011 10:00


Hur länge håller ett PCP ?


Detta är en fråga som många spekulanter ställer sig, inte minst inför det faktum att man kanske lägger närmare 10.000 kr på ett enda vapen. Till glädje för alla försiktiga så har dagens PCP en enastående lång och god teknisk livslängd om de bara hanteras på rätt sätt, servas korrekt och - inte minst - om ägaren själv ger katten i att meka med den utan rätt kunskap.


Det som normalt brukar ställa till förtret och driftstopp är när O-ringar torkar och läcker. Om en O-ring ligger i kontakt med mässing så brukar detta inträffa efter mellan 7-10 års tjänstgöring, om O-ringen däremot ligger på aluminium så lever den ytterligare några år innan läckage uppstår. Man måste ju betänka att det är oerhörda tryck som finns i våra vapen. O-ringar kan även nötas ner mekaniskt, inte sällan beroende på att man underlåter att smörja dem eller att man använder olämplig ammunition som sliter hårdare på exempelvis O-ringarna i pipan.


Värt o tänka på är att om man byter pipa på sitt vapen eller har loss den av andra skäl så ska man inte dra fast pipan med skruvarna för hårt. Om man drar för hårt eller ojämnt så kan en eventuell pipmuff komprimeras lite varpå O-ringen hamnar lite snett och slits överdrivet fort.


Nästa variabel är vilket vapen som man funderar över, alla vapen är inte konstruerade på samma sätt. Detta gäller även modeller ifrån en och samma tillverkare. Ser vi på våra inhemska FX Airguns så har exempelvis äldre konstruktioner som FX2000 en hel del ställen inuti vapnet som har O-ringar känsligt placerade och som kräver utbyte med tiden. Modernt byggda vapen som Royale har däremot inga sådana ålderskänsliga tätningar överhuvudtaget. Antingen så har man byggt bort de känsliga punkterna, använt andra material i O-ringarna eller så har man valt att placera O-ringarna på mindre känsliga (eloxiderade) ytor, snarare än mot naket gods.


Det luriga med dessa inbyggda skillnader mellan olika fabrikat och modeller är att man som köpare normalt inte vet skillnaderna, likaså uppstår läckage på grund av ålder ganska långt bort i tiden, när eventuella garantier sedan länge har löpt ut.


Som regel så är inte heller alla tillverkare så intresserade att berätta om sina dolda tillkortakommanden och återförsäljaren eller generalagenten kanske inte ens har korrekt information.


Likaså är naturligtvis tuberna vitala punkter för vapnets maximala livslängd. Tuber är förbrukningsvaror som håller en viss tid och där man inte bör överskatta livslängden. En del tillverkare kör med billgaste tänkbara ståltuber och då får man naturligtvis räkna med att byta dem oftare, i synnerhet om man handpumpar, jämfört med om man har tuber av rostfritt eller aluminium. I de fall där tuben utgör en bärande del av själva vapnet så blir dessutom bytet både bökigt och kostbart jämfört med de konstruktioner som använder lösa tuber som enkelt kan skruvas av och på. Som alltid så gäller det: använd dykarflaska i första hand och undvik definitivt handpumpar och i synnerhet noname av dessa om vapnen har ståltuber.


Hur länge en tub håller finns det olika åsikter om, givetvis också beroende på hur de är konstruerade. Weihrauch rekomenderar maximalt 10 år för sina rostfria tuber medan de brittiska tillverkarna rekomenderar inspektion varje eller vartannat år med byte vid behov. Längre än 10 år hade i alla fall jag personligen inte dristat mig till att använda dem. Alutuber håller längre i teorin men även här så hade jag nog valt att byta ut dem efter ett decennium av tjänstgöring. Med tanke på vilka krafter de bär och att de inte är så våldsamt dyra på 10 års sikt så anser jag detta vara en högst rimlig kalkyl.


Bortser man ifrån tuber och packningarna så finns det inte så mycket som kan krångla på ett PCP egentligen, visst kan det hända på enstaka vapen att en hammarfjäder går av men om vapnet bara saknar AT så är ju detta en lätt sak att lösa för ägaren själv. Likaså kan manometrar gå sönder men även dessa är ju både enkla och billiga att byta själv.


Till skillnad från exempelvis fjädervapen så behövs det ju inga specialverktyg som fjäderkomprimatorer eller liknande för att meka PCP så den som spenderar en större mängd pengar på ett modernt PCP av bättre kvalité kan sådeles räkna med att kunna skjuta både länge och väl med sitt vapen helt utan krångel eller avbrott.


 
 
Ingen bild

Silwer

15 juni 2011 16:20

Dock är det hela lite väl generellt skrivet, allt är lätt när man vet hur man gör.

Självklart finns korkade konstruktioner hos alla märken, där de inte tänkte riktigt ända fram, men det finns lika många som gillar vissa märken för att de är egensinniga, de sväljer allt likväl som nån som envisas att ha en gammal alfa Romeo fast den är hopplös för en normal människa att leva med.

Jagt ror att det är svårt att generellt ranka bössorna efter nåt sånt här, visst kan man men det är absolut inte så att toppbössorna med bäst rykte i världen kommer komma högst på listan.

Bara som lommentar, i övrigt så stämmer det säkert, jag är inet förtjust i FX idé med at ha oringar inuti pipan i stället för på laddpinnen, men så är det iaf.

 
Ingen bild

Jazz

15 juni 2011 17:28

Den o-ringen som sitter i pipan håller ca 2000 skott. Nu har jag haft fyra bössor med oring i pipan, olika märken, men samma skit konstruktion. Dock är AA system ännu sämre än Fx då det är svårare att ta av pipan. Bytte häromdagen på min AA, tog 20 minuter. Theoben är den enda som jag vet har löst detta på ett bra sätt.

 
Ingen bild

Sandstig

15 juni 2011 17:40

Hatsans variant med oringen på laddbulten tycker jag är helt okej ialla fall!

Johnny Ottosson

15 juni 2011 18:54

BSA har ju samma princip också.

Själv gillar jag Elites lösning...

 
Ingen bild

Jazz

15 juni 2011 18:59

Skulle vi kunna få en närbild på laddningen på elite

Johnny Ottosson

15 juni 2011 20:01

Varsågod:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd445/Airpang/FxCam_1305648018387.jpg

 
Ingen bild

Silwer

16 juni 2011 00:39

Jag plockar pipan på min AA på 2 minuter inga problem, men jag har bara en kortare ligger så det är ingen vits.

Tänk på att olika produkter fins inna ni snackar.

Elite är det enda som verkar vettigt för mig, avtrycket är dock ett skämt, men dt kanske man kan leva med.

Övriga kan sitta och joja med era bössor och skryta jag skiter i det iaf.

Intee nytt under himmelen säger jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards