Airpang

Direktlänk till inlägg 21 mars 2011

Mera svamp II

Av Johnny Ottosson - 21 mars 2011 10:00


Svampar är USLA


Åtminstonde som kulfång, något som även dagens test tydligt belyser. En tvättsvamp innehåller ju mest av allt luft och just luft lämnar mycket övrigt att önska som kulfång. Detta är något som stod tydligt även med tre blöta svampar..


   Svamp 1 gav inga problem..

 

Inte heller svamp 2 gav något märkbart motstånd

 

    

Ingångshålet i kartongen..

 

 

Hit men inte längre...

 

Diabolen efter färden..  

 

För att göra en lång historia kort så snärtade diabolen klockrent igenom allt vad svamp heter och gav sedan en så hård träträff att jag nästan fruktade att även serveringsfatet blev igenomskjutet, inte minst eftersom kartongskivan, som stod lite vingligt, inte ens signalerade träff på minsta sätt.


Nu var det dessvärre bara serveringsfatet som fick sig en smäll, emellertid en högst måttlig sådan med bara ett par millimeters inslag. Teak är uppenbarligen ett träslag med hög densitet som kan stoppa klena projektiler på ett effektiv sätt.



 
 
Ingen bild

jazz

21 mars 2011 10:20

Synd det inte funka. Jag har även själv gjort lite tester. Sköt ner i en hink full med vatten, naturligtvis gick kulan ganom botten. Även provat med snö, där kunde jag inte hitta kulan igen. När man skjuter som vi nördar gör så vill man se en oskadad kula som är skjuten. Har du eller någon annan ett tipps för hur man fångar en diabol utan att den skadas.

 
Ingen bild

Erik (airgun)

21 mars 2011 11:11

Jazz: Det finns ju en hel del gelatintrådar både här på bloggen och på forumen....då får man en iaf relativt oskadad diabol....

 
Ingen bild

Sandstig

21 mars 2011 21:03

I mitt gelatin-test så tycker jag att dom flesta diaboler blev rätt så oskadda faktiskt, finns att hitta på http://www.airgun.se/air/viewtopic.php?f=29&t=21332

 
Ingen bild

Balder

23 mars 2011 00:16

Tips

Som damsugare är dom kanon.

Stoppa i en biltvättsvamp i kulfånget, lätt fuktad, så dammar det inte blydamm i "källaren" under vinterträningen.
Lämnas sedan in tillsammans med blyhinken som miljöfarligt avfall.

 
Ingen bild

Baskerbo

23 mars 2011 20:11

Jazz:
Vatten är nog det effektivaste mediet att få stopp på en kula i..... Åtminstone om den ska vara någorlunda oskadd!! Men du behöver nog någon meter vatten om kulan ska hinna stoppas innan den går igenom/når botten.
Med tanke på att tex. SKL (statens kriminaltekniska laboratorium) använder vatten när dom provskjuter vapen för att få tag i en oskadad men skjuten kula så.... ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards