Direktlänk till inlägg 17 mars 2011
Ventiltrimning
En läsare av bloggen hade lite funderingar runt tubventiltrimningen som man kan göra på Cyclone-serien och efterlyste en arbetsbeskrivning så här kommer den.
Först dock några varningens ord, tar man bort backventilen i tuben så kan man naturligtvis inte längre skruva loss tuben med mindre än att all luft blåser ut. En allvarligare nackdel är emellertid att om man säljer vapnet eller lånar ut det till någon som inte är beredd på att backventilen saknas, då kan det lätt hända en olycka.
Skruvar man loss tuben försiktigt så märker man att luften pyser ut men den som är snabb i vändningarna riskerar att få en flygande tub i handen.
Tuberna till dessa vapen sitter bara ihopskruvade, utan Loctite eller liknande. Det enda som håller ihop tuben är själva trycket inuti tuben och när trycket faller under ca 50 Bar så kan man enkelt skruva isär dem utan problem.
Jag brukar skruva loss tuben ifrån vapnet och sedan hålla den mellan knäna, ungefär samma ställning som när man handpumpar ett PCP. Sakta pressar jag sedan ner tuben mot en liten mutter eller liknande som pressar ventilkäglan inåt i tuben när den sänks ner mot underlaget. Sedan så pyser luften succesivt ut tills tuben är tom. Därefter så kan tuben lätt skruvas isär.
Mässningsdelen av tuben, som går in mot vapenblocket, innehåller själva backventilen. Det första man ser är ett bultliknande huvud och när man skruvar loss detta så ramlar själva käglan ut, tillsammans med en liten fjäder. Därefter så är det egentligen bara till att skruva ihop allt i omvänd ordning.
På min gamla Cutlas med 16 tum pipa så ökade hastigheten från 240 till ca 270 mps med en 16 gn JSB Jumbo Exact. Sannolikt så når man ännu högre hastigheter med en längre och effektivare pipa.