Airpang

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

Ammunitionstest II

Av Johnny Ottosson - 23 oktober 2010 11:38


 

JSB Heavy 18.10

 

Idag så var det då dags för en av storfavoriterna nämligen JSB Heavy. Detta är sannolikt den diabol som jag har absolut högst förväntningar på inför precisionstestera. Som vanligt så skjuter jag över 50 meter uppmätt avstånd med fullt stöd. Vädret var inte vindstilla men näst intill, dock så regnade det kraftfullt.


På grund av detta så fick jag plasta in mina måltavlor med en laminatmaskin varpå de inte ser ut som vanligt. Likaså hade jag ingen penna som jag kan skriva på laminaten med utan sifforna redovisas separat i den ordning som motsvarar träffbilderna på måltavlan.


  

De första 45 skotten.

 

25

20

16

21

15

15

19

20

13

Genomsnitt: 18.22 mm.

 

  

Återstående 45 skott.

 

11

13

17

10

15

15

23

23

13

 

Genomsnitt: 15.55 mm.

 

Efter de första 45 skotten så fyllde jag om vapnet för nästkommande 45 skott och det totala genomsnittet på 90 skott i rak följd - alla skott räknade - blev alltså 16.89 mm. Detta är klart bättre än Smoothtwist Pellets som jag testade sist.


I övrigt så känner jag mig nöjd, alla diaboler var magasinmatade och tagna direkt ur burken utan sortering, tvätt eller smörjning. Okulärt avvikande diaboler (böjda kjolar etc) var emellertid bortvalda. Rent spontant så känner jag att 14.00 mm för 45 skott i rak följd inte är omöjligt om man laddar diabolerna en efter en och väger fram optimal vikt. Med därtill lite bättre väderlek dessutom så...

Ner till Lonestars nivå om 12-13 mm så kommer jag sannolikt inte, för detta så tror jag att det krävs kaliber 25. Bara att få 45 skott i rak följd under 15 mm är svårt och varje millimeter nedåt i genomsnitt är avsevärt svårare än vad man lätt tror. Det är mycket som måste samspela helt perfekt för att allt ska stämma och perfekta resultat levereras. Många skott (45 skott eller mer) berättar dock tydligt vad ett vapen kan prestera. Alla kan ju, som bekant, få till bra träffbilder på några träffbilder i följd men 9 stycken i rak följd skiljer tydligt agnarna från vetet. Med bättre väder så ska jag även testa 80 meter men först av allt så kommer jag att sammanställa resulteten från kronografen och dessa resultat var riktigt spännande faktiskt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards