Airpang

Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Inställningar...

Av Johnny Ottosson - 9 maj 2010 13:00


 

Pushing the limits



I samband med demonteringen och rengöringen av Indpendence efter gårdagens tävling i hällregn så passade jag på att utforska möjligheten att justera om vapnet lite. Ifrån fabrik så är förspänningen ställd lite som en kompromiss mellan effekt och rimligt antal skott på en fyllning men vad händer när man drar upp den lite...?


Sådant måste man ju bara pröva, eller hur..?


(Notera dagens specialare, metriska värden - på begäran av Tony Andersson)


  


Originalinställningen, skjutet med JSB Heavy 18.10 grains:


Skott 1 - 819 = 250 mps / 36.56 joule

Skott 2 - 832 = 254 mps / 37.73 joule

Skott 3 - 849 = 259 mps / 39.30 joule

Skott 4 - 848 = 259 mps / 39.30 joule

Skott 5 - 843 = 257 mps / 38.73 joule

Skott 6 - 828 = 252 mps / 37.40 joule


Precis som fabriken anger så får man 6 stycken skott inom en acceptabel spridning, i detta fall 30 fps. Jag hade helst sett en lite jämnare spridning (runt 20 fps) men om man håller sig på 5 skott så blir spridningen 21 fps vilket känns ännu bättre. Starttrycket var 200 Bar.


Max förspänning, skjutet med JSB Heavy 18.10 grains:


Skott 1 - 926 = 282 mps / 46.74 joule

Skott 2 - 914 = 279 mps / 45.43 joule

Skott 3 - 913 = 278 mps / 45.43 joule

Skott 4 - 897 = 273 mps / 43.86 joule


Här får man alltså 4 skott istället med 30 fps spridning, man förlorar 2 skott på samma spridning som fabriksinställningen och om man istället accepterar en förlust på 3 skott och bara räknar de tre första skotten så får man en spridning på enbart 13 fps. Starttrycket var 220 Bar (max).


Personligen så ser jag nog att den högre inställningen, som ger lägre spridning och (marginellt) bättre projektilbana med tillhörande höjning i anslagsenergi som en vinst för vapnet. Independence är ju i mångt och mycket ett optimalt jaktvapen och då räcker (förhoppningsvis) ett enda skott och sedan har man två uppföljningsskott tillgängliga för eventuella oförutsedda händelser.


En nackdel är dock att det krävs 4 pumptag per skott istället för 3 pumptag. En annan reflektion är att ljudnivån inte ökar märkbart - egendomligt, o ändå har jag min kronograf i en oinredd ekande betongkällare. De som har hört Indpendence i verkligheten brukar unisont notera just ljudnivån och den är sannerligen remarkabel på det här vapnet.


Det är en märklig och mäktig känsla att se hur ett PCP spottar ur sig nära 50 joule medan den låter ungefär som  en FWB-300.


Det finns en hel del som imponerar på mig när det gäller Indpendence konstruktion, o jag är inte lättflirtad på nya vapen, men just ljudnivån står i en absolut särställning, jag fattar fortfarande inte hur fabriken har kunnat få till detta så bra...


Det ska onekligen bli spännande att testa Indpendence i kaliber 25 med 600 mm pipa. Vågar man verkligen hoppas på runt 70-75 joule och bibehållet skottljud i nivå med en musfjärt...?

 
 
Ingen bild

hotshot

9 maj 2010 13:50

Her ser man klart at et kompromiss skulle bli veldig bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards