Airpang

Direktlänk till inlägg 7 april 2010

Flips...

Av Johnny Ottosson - 7 april 2010 10:00


 

Linsskydd



Alla har sett dem och många har själva några men hur viktiga är de egentligen? Själv så använder jag alltid flips och jag har prövat de flesta storsäljarna på marknaden igenom åren. Liksom de flesta andra så började jag med bikini, sedan gick jag vidare med Bushwacker och nu använder jag bara Weaver. Däremellan så har de flesta större och även en del udda fabrikat passerat som one-offs.


Här nedan kommer en kort presentation av de mest kända varianterna som jag själv har prövat samt några rader om vad jag tycker om dessa. Generellt sett så ger alla linsskydd ett skydd mot främst damm och smuts. Det ackumuleras nämligen kopiösa mängder sådant och det lömska med främst dammet är att man har svårt att se det med blotta ögat eftersom ögat är så nära linserna när kikarsiktet används. Istället så förnimmer man bara en mjölkvit hinna och om man inte är van vid siktet sedan tidigare, exempelvis vid ett begagnatköp, så kanske man lätt och orättvist avfärdar siktet som av mindre god optisk kvalité.


Är det däremot ett sikte som man har ägt sedan nytt så inträder ett annat lömskt fenomen, försämringen sker så smygande att man lätt vänjer sig till vid den. Man kan säga att det är lite som med dåliga vindrutetorkare på bilen - det är först när man byter dem som man inser hur dåliga de gamla var...

  

Bikiniskydd

 

Vanligaste linsskydden torde bikini vara då detta skydd ofta medföljer de lite billigare kikarsiktena. Just att de medföljer eller är väldigt billiga att köpa till är dessa skydds absolut största förtjänster. I övrigt så är det mest nackdelar, inte minst det faktum att man inte riktigt vet var man ska göra av dem när de inte är monterade på siktet. Skulle man sedan behöva skjuta ett snabbt skott så tar det en stund att avlägsna dem och detta kräver inte sällan dessutom två lediga händer och detta kan nästan aldrig genomföras i själva anläggningen.


  

Bushwacker

 

Bushwacker var länge min favorit eftersom de låg bra till i pris samt hade de fördelar som bikiniskydden saknar. Man kan lätt flippa upp dem med fingerspetsarna, de sitter stadig på siktet både som nedfällda och uppfällda samt är dessutom användbara för snabba skott då man kan kolla rakt igenom skydden nedfällda. Nackdelarna är främst sladdrig passform, billig kvalitétskänsla samt att de tenderar till att fälla upp sig själva i tid och otid.


  

Butler Creek Flipup


BCs flipps är riktiga klassiker och mycket bra linsskydd, visserligen något dyrare man man får en mycket fin passform och till skillnad ifrån Bushwacker så fäller de inte upp sig innan skytten själv önskar. Dessa flips finns i två utförande med endera transparanta luckor eller sådana av genomfärgad svart plast. De förstnämnda kan man använda till nöds för att skjuta med och de förvränger inte bilden lika gravt som Bushwacker. Nackdelarna med BC är att de kräver en väldigt exakt matchning mellan kikarsiktets storlek och dito på BC. Det finns alltså ingen "stretchmån" som på många andra fabrikat utan man måste få exakt rätt size.



  

Weaver Flipup

 

Weaver kör en serie mycket bra flips, som jag själv använder på mina Leupolds. Här finns kan man säga alla goda egenskaper i ett och samma flip, därtill med en mycket bra prisbild. Passformen är suverän, samt dessutom förlåtande för några millimeter hit eller dit och funktionen hos luckorna helt klockren. Enda nackdelen är att de kan var lite trögare att manövrera jämfört med BC när de är helt nya. Dessa flips levereras som standard med båda gula eller transparanta luckor som kan monteras efter tycke och smak. Ett mycket bra köp.


Slutligen, tänk nu på att de viktigaste inte är vilka skydd ni använder utan att ni alltid kör med skydd varje gång....


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards