Direktlänk till inlägg 19 mars 2010
Ifrån en svunnen tid...
Knappast en annons som skulle fungera idag...
Det kalla kriget, 1950/1960-talet och en tid långt innan enviromentalister och feminister hade något inflytande på omvärlden. En tid präglad av det självgoda USA med sin världsledande industri och sin nyvunna position som global stormakt.
"När din son vill ha ett luftgevär så kom ihåg att det är den starke och orubblige amerikanen inuti honom som vill ha en möjlighet att växa."
Tydligare än så kan det inte sägas. Är man amerikan så är man per definition vid denna tid patriot och patrioter beväpnar sig till att bli redo att försvara nation och värderingar ifrån främmande oönskade inslag. Inskolningen till detta börjar tidigt och inget redskap för detta är väl lämpligare än ett Daisy modell 25?
"Miljoner prydliga amerikaner hade sin första träning i manbara sporter med ett luftgevär ifrån Daisy."
Detta är innan amerikanen kunde tänkas vara långhårig, pårökt eller pacifist. Ett intresse för skjutvapen var önskvärt, ja till och med förutsatt - för att kunna vara en välordnad samhällsmedborgare med ansvar.
"Mödrar, likväl fäder, inser generellt att den här typen av träning skapar manlighet och karaktär."
Reklamskaparen målar med den breda penseln och blir nästan övertydlig i att framhäva det civila ägandet och användandet av skjutvapen som en, liksom kärnfamiljen, given grundbult för samhällets fortbestånd.
"Ge din pojk en möjlighet att utveckla sin karaktär när han samtidigt roar sig ordentligt med detta harmlösa nöje."
Tänk, vore det inte spännande att få se en sådan annons i 2010-talets Hobbex-katalog? Funderar ni förresten inte på vad det är för tidning som publicerade en sådan annons under de första åren på 1960-talet?
Catholic Boy, October 1961
Tidningen heter Catholic Boy Magazine och utgavs av Holy Cross Fathers ifrån Notre Dame, Indiana. Detta var kan man säga en tonårstidning för grabbar i åldern 13-18 år men kanske inte direkt att förväxla med dagens motsvarigheter i tidningsställen. Tidningen handlade om uppbyggliga ämnen och aktuella frågeställningar som exempelvis huruvida det var syndigt att missa en morgonmässa för att förbättra sina studieresultat med hjälp av en extra läxläsning. Tidningen är roande i en historisk kontext och kan köpas på eBay men dagens sekulariserade tonåringar här i Sverige skulle säkert tycka att den var mer än lovligt mossig.
Fräcka annonser för skjutvapen, de hade den dock.
I morgon: Att lägga på en rem.