Airpang

Direktlänk till inlägg 30 maj 2022

Efter lite underhåll..

Av Johnny Ottosson - 30 maj 2022 13:30


Back in business!


 

Ett formidabelt vapen för 50-100 meter!




Tyvärr så har jag flera gånger under de 11 år som jag har ägt min FX Airguns Elite haft problem med att den läcker. I de allra flesta fall så beror det på manometern (4 gånger) och jag är (var) nu på min andra manometer och 1 gång så har det berott på att regulatorn har orsakat läckan. 


Den senaste gången som jag hittade vapnet i skåpet tomt på luft så visade det sig att manometern var kass (igen!) men när jag skulle montera den nya manometern så läckte även denna?! Orsaken visade sig vara att gängorna i blocket var slut. Blocken är ju i grund och botten ganska mjuka men blir ythårda igenom en eloxering, något som tyvärr inte kommer de inre delarna av blocket till nytta.


Dessvärre så har jag varken kunskap eller utrustning för att ordna detta problem så jag skickade istället vapnet till den gode Sverker som raskt borrade upp hålet i en överdimension, lade in nya gängor och slutligen skapade en plugg i sin svarv som permanent ersätter manometern.


Stort tack för detta, Sverker!


 

Hålet för manometern borras upp till oversize  



Nu har jag därför ingen manometer på vapnet, precis som för min Crosman Bullpup, men detta är i grunden inga större praktiska problem. Innan användning så kontrollerar jag trycket och fyller upp vid behov varpå manometern på fyllkittet berättar vilket tryck som finns i vapnet. Har jag 200 Bar i min Crosman så får jag luft för 50-60 skott och har jag 230 Bar i min 400 cc tubflaska till Elite så vet jag på motsvarande sätt att jag även där har 50-60 skott innan trycket faller ner under regulatorns tryck på 135 Bar, hos Elite.


Den enda väsentliga nackdelen är att man inte bara snabbt och enkelt kan öppna skåpet och kolla på manometrarna vilket tryck som finns kvar i vapnet sedan sist, vilket jag (fortfarande) kan på Spa-900 och min gamla BSA Ultra, som ju båda har manometrarna kvar.


 

Efter borrning så blev det gängning.



Med vapnet lagat så blev det naturligtvis frestande att bege sig av för att provskjuta lite och det blev en trevlig kväll med ett hundratal skott igenom loppet. Enda problemet var stormen ute som gjorde att jag fick leta upp en plats inomhus och efter att ha kollat i kalendern på tänkbara lediga inomhusplatser, vilka på grund av helgdagen var talrika, så kunde jag som längst få fatt i en lokal med 30 uppmätta meter.


 

Till sist så tillverkades det en helt unik plugg.



Just 30 meter och inom det är naturligtvis ingen höjdare för ett vapen som min Elite, trots att samma lokal är perfekt för min 10J/.177 Crosman. I den bästa av världar så ska man ju ha minst 50 meter och ännu hellre 80 eller 100 meter för att Elite ska komma till sin rätt. Att skjuta på 30 meter blir ju lite som att köra Ferrari i ett parkeringshus, tyvärr.


Nåväl..


Det är trots allt bättre med 30 meter inomhus än 15 meter hemmavid eller 50 meter utomhus i storm, vilket var alternativen som stod till buds. 


FX Airguns Elite är ju egentligen bara en specialvariant av Royale och idag ett ganska åldersdiget vapen då utvecklingen har rusat fram för FX Airguns under det senaste decenniet. Här finns visserligen Smoothtwist-pipa men den första med 30 mm räffling och inga liners, pipåtspännare eller liknande moderniteter. Likaså finns inget kit för att skjuta slugs eller andra nutida finesser. Det enda moderna är ammunitionen, JSB King Heavy Mk II, som är bra mycket bättre än det mesta som fanns för ett drygt decennium sedan när modellen var modern.


 

Ett axplock på 25 skott från 200 till 135 Bar med 400 cc tubflaska.



En annan sak som avslöjar åldern är anslagsenergin - på den tiden så var 50 fpe (ca 68-70 joule) en enorm effekt, faktum är att Elite var den första modellen med regulator på marknaden som (med råge!) överskred 28 fpe - vilket var den tidigare högsta effekten man kunde få om man köpte ett vapen med regulator. Idag däremot så skjuter moderna PCP med kaliber 25 slugs i den dubbla anslagsenergin och dessutom så har även kaliber 30 och 35 tillkommit för de som önskar ännu mera av den varan.


Objektivt sett så är emellertid 50 fpe fortfarande just 50 fpe och så länge man ligger inom 100 meter så träffar man vanligtvis allt man önskar och detta med ordentligt eftertryck!


Då jag till 99 procent av min tid skjuter 10J/.177, endera som Crosman eller Spa, eftersom jag tycker det är roligast, så blir kontrasten med min Elite alltid monumental. Min Crosman är ju bara 50 cm lång och i skenet av den så är Elite en åra med sina 120 cm och flera gånger högre vikt!


Väl på plats i skjutstolen så försvinner emellertid längden och vikten blir bara en tillgång. Ergonomin är fortfarande utmärkt och trots sin ålder så känns Elite fortfarande förbluffande modern. Stocken är rymlig, solid och rejäl med gott om utrymme, det är helt enkelt en ordentlig skjutplattform. Repeteringen går enkelt, laddningen med stora diaboler och rörlig transferportstunnel gör laddning möjlig även med tjocka handskar. Avtrycket är egentligen enkelt och uppdaterades ganska snart efter mitt exemplar med något som man från fabriken kallade "Matchavtryck" men jag har aldrig någonsin funnit något att klaga på för min bössa. Det är för alla normala behov ett synnerligen utmärkt avtryck. 


 

När skottet går så känner man onekligen kraften!



Här finns det faktiskt en rekyl, en högst märkbar sådan. Jämfört med mina vanliga effektnivåer så blir kontrasten tydlig - här är det en stor och synnerligen tung (33.95 grains) diabol som rör sig ordentlig fort (250 fps) downrange och träffar sitt mål på ett sätt som ställer stora krav på projektilfång bakom.


Utfallet är dock som förväntat, det blir ett enda hål oavsett om man skjuter serier om 5 eller 10 skott över dessa blott 30 meter. Dels har vapnet en utsökt praktisk precision och dels så gör de stora hålen att det blir riktigt enkelt att få fram enskotts träffbilder.


Oavsett vilket så är det alltid kul att skjuta och tiden rinner fort undan.


Något som är mindre roligt när man kommer hem är att fylla. Dessa 400 cc flasktuber tar ordentligt med luft från dykflaskan i en mängd som vida överskrider vad jag är van vid främst från min synnerligen snåla regulerade Crosman. Nu skjuter jag ju sällan med Elite så man får ju gilla läget som lite av en lyx eller ett avbrott i tillvaron men ju mer man skjuter med den desto mer styrkt blir jag i övertygelsen om att man egentligen inte behöver ett PCP med kaliber 22 överhuvudtaget.


Kaliber 25 (eller om man vill ta på jaktlicens, kaliber 30+) och en 10J/.177 löser alla de uppgifter man rimligtvis kan begära av ett PCP. Det ena vapnet hanterar ut till 30 meter och är tyst, billigt och enkelt att skjuta, det andra vapnet tar hand om precis allt annat. Mellankalibrar som 20 och 22 har i det perspektivet ett mycket ringa värde.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards