Airpang

Direktlänk till inlägg 22 december 2009

Viktiga vikter..

Av Johnny Ottosson - 22 december 2009 07:00


 

Vågen - del 2


Idag kom vågen som jag beställde för ett par veckor sedan, se tidigare blogginlägg. Jag beställde 091205 och idag har vi 091221 så det var ju helt acceptabelt med tanke på att den kom ända ifrån Kina.


  

En kul och nyttlig liten pryl.


Bra emballerad och komplett med batterier så var det bara att montera ihop den, läs sätta in batterierna, så kunde man börja mäta på en gång. Vågen har fyra knappar som gör den enkel att manövrera. Ifrån vänster till höger så är dessa som följer:


Cal/BL - kalibrering och balans, man nollställer vågen med ett speciellt viktmått

Mode - väljer mellan carat, grains eller gram efter önskemål

Tare - drar bort eventuell extravikt som exempelvis en vågskål etc

On/Off - stänger av och sätter på vågen, den automatavstänger dock efter 30 sek


En lustig detalj är dock att viktmåttet som medföljer, vilket ska väga exakt 20 gram, visar sig vara för stort för att passa ner i öppningen för dess förvaring? Det var den enda mindre genomtänkta detaljen som jag kunde hitta på vågen.


   

 Ett vackert blå sken gör vågen lätt att läsa av.


Naturligtvis så var jag bara tvungen att börja använda den direkt och vad kan vara lämpligare att väga än diaboler? Jag började med HN Baracuda, vilka enligt tillverkaren ska väga 30.90 grains per styck och på detta var utfallet på 10 stycken diaboler som slumpmässigt togs ur burken;


30.30

30.04

30.48

30.10

30.24

30.10

30.22

29.98

30.26

30.26


Notera att alla var lättare än vad de förväntas vara, en av dem nästan ett helt grain lättare - betydligt mer skillnad än vad jag trodde. Skillnaden på den diabol som avvek mest (29.98) jämfört med angivet värde (30.90) var alltså hela 3 procent. Frågan är då hur det skulle bli med de betydligt lättare JSB RS? Här är utfallet vid provet av dessa, även här 10 diaboler på slump direkt ur burken;


7.28

7.38

7.30

7.36

7.32

7.32

7.34

7.30

7.34

7.36


Med tanke på att RS egentligen ska väga 7.33 grains så var det här betydligt jämnare kvalité. Största skillnaden hade en diabol på 7.38 grains vilket betyder en avvikelse på strax under 1 procent.


Med en prislapp på ca 200 kr så borde en sådan våg vara intressant och högst överkomlig för alla ägare till en kronograf. Just med en kronograf, en sådan våg och ballistikprogramet Chairgun så kan man klara alla de mätningar som hobbyskytten kan vara intresserad av. Rekomenderas varmt.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards