Direktlänk till inlägg 10 september 2022
Reload!
En fyllning på Scubadivers, TIngstad i Göteborg kostade 100 kr.
Eftersom jag har skjutit en del med min luftkrävande Elite och dessutom fyllt den från tom ett par gånger då den läckte i våras så klarade min tub inte ett fullt års fyllning, som beräknat. Av den anledningen så blev det en tur ner till Göteborg i veckan för att fylla upp den.
Jag brukar fylla på Scubadivers i TIngstad numera eftersom de tar 100 kr per fyllning istället för 200 kr (!) som är fallet hos räddningstjänsten i Stenungsund, tidigare så tog de ju 75 kr under många års tid.
Med regulatorn till min Crosman ställd för 80 Bar så innebär detta 135 fyllningar x 70 skott vilket ger 9450 skott med fulla fyllningar, bortåt 15.000 skott med delvisa fyllningar.
Med tanke på att min fulla 12 liter tank väger 20 kg så är det utomordentligt viktigt att den förankras ordentligt i det transportfordon man använder. Min 20 kg tunga flaska väger nämligen 800 kg vid en kollision med 50 km/h och ohyggliga 2560 kg vid en krock som sker vid 90 km/h!
Krocktester har visat att solida objekt passerar rakt igenom både baksäte och en framstol vid en sådan vikt om hastigheten blir 90 km/h. Gällande krocksäkerhetsnormer för bilar garanterar bara ungefär 50 km/h innan ett objekt passerar det.
Viktigt är därför att säkra flaskan både med två av varandra oberoende lastsäkringar så att flaskan inte rullar runt utan finns på förväntad plats vid en olycka samt blir fixerad tvären i syfte att minska risken för att flaskan ska gå med en smal sida igenom ett framförvarande säte.
Själva baksätet förstärks också med ihopsatta säkerhetsbälten, även om baksätet är tomt.
Ett baksäte klarar en mänsklig vikt på 3000 kg så på detta sätt så fraktar man flaskan så säkert som möjligt samtidigt som man har ett bra utgångsläge för en argumentation med en eventuell diskussion med en trafikpolis.
Ett pluggat utlopp ökar säkerheten och minskar risken för funktionsstörande smuts
En annan bra sak när man transporterar en flaska är att plugga utloppet. Att råka vrida kranen åt fel håll kan hända och då det är direkt farligt med 300 Bar bakom, speciellt om man inte är beredd. En annan fördel är att smuts från ett bagagerum eller liknande inte kan komma in till utloppet och ställa till med bekymmer för fyllkitet med smuts etc.