Airpang

Direktlänk till inlägg 19 februari 2022

Vad visar kronografen?

Av Johnny Ottosson - 19 februari 2022 18:30



Vad kan man förvänta sig av en regulator?


 

Utfallet denna gång - alltid kul att se bra värden!



Med anledning av min nya kronograf så har det blivit en hel del mätande på sistone, inte bara för att det är en ny rolig leksak utan eftersom det är så bekvämt med radar jämfört med de gamla modellerna jag hade tidigare vilka alla krävde mer manuellt arbetet då de saknade uppkoppling till omvärlden.


Denna gången så blev det inte mitt gamla BSA utan min favorit, den lilla Crosman 1701 bullpup.


Som ni säkert vet så utrustade jag den med en HUMA regulator och med min nya setup med ambitionen att ligga så nära 10J som möjligt, men inte över, så skulle det bli spännande att mäta den med dess favoritammunition – den lilla lätta JSB RS.


Först dock lite om förväntningarna.


Själva så uppger ju HUMA en avvikelse på 1 procent - så, innebär det då att det resultatet jag fick här ovan är uselt eller i alla fall oacceptabelt?


Ingalunda.


När en tillverkare uppger exempelvis 1 procent så är detta alltid räknat med identiska projektiler, vilket ytterst sällan är fallet i verkligheten. Precis som alla vet, om de någon gång har vägt exempelvis diaboler, så skiljer de ibland förvånansvärt mycket i vikt och detta påverkar direkt utfallet i kronografen.


Mina projektiler ska ju väga 7.33 och skiljer det 1 procent, alltså en som väger 7.29 och en som väger 7,37 så blir också variationen på resultatet också minst 1 procent alltså +/- sålunda 686 eller 693 fps från egentliga 690 fps. Det är alltså en spridning på 7 fps bara för diabolens viktavvikelse på 1 enda procent.


I det perspektivet så är ju 18 fps variation på 669 fps inget egendomligt, trots att det motsvarar 2.69 procent och därmed en hel del över HUMAs angivna 1 procent.


Hur ska man då räkna?


Personligen så ser jag det som att 1 procent kan man möjligtvis bara räkna med vid vägda projektiler, tar man direkt ur burk så är det minst 2 procent som detta motsvarar för premiumprojektiler och kanske bortåt 4 procent för lågprisvarianter med större tillverkningstoleranser.


  Närmare 10.00 joule E0 är svårt att komma ifall man vill klara 10J E4 med tunga projektiler.



Förutom vikten så finns det även projektilens kaliber och totala projektilvikten därtill att ta med i tankarna. Hos en tung projektil så är ju en avvikelse på 0.01 grains mycket mindre betydelsefull än samma avvikelse på en mycket lätt projektil. Skillnaden i kaliber mellan exempelvis den trånga pipan hos 177 och den öppna hos 25 är avsevärd, den trängre pipan bromsar alltså projektilen mera och den blir då tydligare påverkad av ojämnheter från luftpulsen. Den grövre pipan är lättare för luftpulsen att passera och det kompenserar till viss del variationen hos kraften för den påskjutande luften.


Det är sålunda alltså alltid lättare att få ”bra” värden (låg spridning) hos ett vapen med grov kaliber än ett med fin kaliber (givet allt annat lika).


Med den bakgrunden så tycker jag nog att minst 54 skott – i verkligheten så var det säkert minst 10 skott mer då alla inte registrerades – är ett mycket bra resultat. Att få ut alla dessa skott från 60 cc tub mellan 210-100 Bar med bara 2.69 procent spridning och fulla 10J känns väldigt bra. Intressant nog så får jag alltså i princip ut lika många skott med 10J som tidigare med 5J eftersom regulatorn nu gör betydligt mer nytta.


 

Lätta projektiler tappar effekten väldigt fort men det väsentligaste är en vettigt flack projektilbana.


Detta fenomen har jag också noterat tidigare med högre effektuttag, det förefaller som att regulatorn ger allt lägre spridning åt vapnet ju mera effekt man tar ur det. Trots en snitteffekt på 9.78J vid EO med dessa lätta JSB RS så har jag tidigare kollat med tunga 10.33 gn JSBH att jag ändå inte överstiger 10.00J vid genomsnittsresultatet på en string vid E4, vilket också skvallrar om en harmoniskt inställd drivkälla.


 

Ett väl avvägt inskjutningsavstånd gör det bästa möjliga av vapnets prestanda.


När jag kunde konstatera min utgångshastighet så var nästa steg att bestämma inskjutningavstånd.


Då brukar jag börja med att fundera på vilken avvikelse i höjdled som jag anser vara acceptabel för att inte träffa för högt eller för lågt på ett okänt avstånd vid ett snabbt skott. Mitt val blev 28 meter och det baserar jag på att jag önskar en maximal avvikelse i höjdled på 1 centimeter. På ovanstående inställning så kommer jag alltså alltid att träffa inom 2 cm höjdled på alla avstånd mellan 8 till 31 meter, om jag siktar rakt på målet. Jag slipper sålunda att klicka upp eller klicka ner inom dessa distanser, såvida jag inte av någon anledning verkligen önskar träffa precis exakt rakt på riktpunkten. 


Som man ser i tabellen precis här ovan så finns det två riktpunkter, den ena vid 11 meter och den andra vid 28 meter. Man behöver därför inte nödvändigtvis skjuta in vapnet på just 28 meter utan man kan lika gott skjuta in det på 11 meter och med förvissning veta att man hamnar hyfsat rätt även på 28 meter när detta blir aktuellt att pröva.


Man kan därför se att den effektiva räckvidden på ett maximalt licensfritt vapen med kaliber 177 ligger på ungefär 30 meter. Det innebär naturligtvis inte att det är omöjligt att skjuta på betydligt längre avstånd också, ut till både 50 och 60 meter, men man förstår fort av tabellerna att utmaningarna med detta blir avsevärda eftersom projektilbanan börjar falla mycket brant bortom 30 meter, såvida man inte väljer ett längre inskjutningavstånd med tillhörande problem med att kunna träffa rätt på kortare avstånd, såvida man inte klickar upp och ner hela tiden som man växlar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards