Airpang

Direktlänk till inlägg 28 maj 2017

En tävling i vätan...

Av Johnny Ottosson - 28 maj 2017 17:00


Skepplandas tävling!


  Ett glatt gäng pristagare!


Idag bar kosan till Skepplanda för en mycket trevlig och anspråkslös tävling. För min del så var det första gången som jag besökte Skepplandas anläggning, trots att det är den skyttebana med Field Target som faktiskt ligger närmast mig rent geografiskt.


Efter en del strul med olika medlemmar i klubben så har Skepplanda rensat ut och fått ordning på sin verksamhet och det hela kändes därför väldigt lovande. De killar som höll i verksamheten denna dag, Jan och Dean, var ytterst sympatiska och man kunde inte låta bli att falla in i deras undran - var är alla entusiaster?


  En pistolpaviljong utgjorde basen för en av skjutstationerna.


Banan ligger hyfsat centralt, den har en riktad ungdomssatsning och synnerligen välmeriterade instruktörer/ledare. Kombinerar man detta med fina faciliteter i form av en vidsträckt, enskild bana med rejäla avstånd tillgängliga så måste man fundera varför inte fler luftfantaster utnyttjar möjligheterna till att bli en del av klubbens verksamhet.  


Banan för dagen var bra anlagd med växlande utmaningar och en fröjd att ta del av - lagom lång och varierande. En rejäl inskjutningsbana fanns också att tillgå för den som ville värma upp sig lite innan tävlingsdags. Tyvärr så kom det en del regn efter ett par timmar men entusiasmen var stor så många gick ändå en extra runda, denna gång i hällregnet. 


  Erik var den som stod för familjens tävlande idag eftersom han slipper mycket av byråkratin ännu.


Överlag så var dagen väldigt trivsam och jag lät mig dessutom förstå att Skepplandas drivande fantaster inte alls var låsta vid den formella delen av Field Target utan man håller istället en lite mer experimentell attityd till luftskyttet där man i första hand prioriterar skjutglädjen hos luftvapen före SvSFs paragrafrytteri. Kanske vi här kan hitta begynnelsen till någon annan form av fallmålsskytte än den extrema materialsport som har sprungit fram ur de senaste årens totala fokus mot internationell Field Target?


Avslutningsvis så vill jag göra hatten av och tacka Skepplanda för en överraskande trevlig dag, vädret till trots.

 
 
Ingen bild

Fredrik Wessman

29 maj 2017 08:24

En mycket trevlig tillställning och tack till Dean och Jan som ställde upp.och bygga bana. Jag vet vilket arbete som krävs. Det gör sig inte själv.
Dock om man vill att all entusiaster ska komma, så måste tävlingen utlysas i tid. Även entusiaster har ett liv att planera. Detta har du ju själv kommenterat på forumet och borde inte överraska dig?
Vad jag tycker är ännu mer sorgligt är att deltagandet från den egna klubben var så lågt. Vart fanns alla fina ungdomar som skjuter för Skepplanda?Rätta mig om jag har fel men jag såg ingen?
Sen är det faktiskt så att om man utlyser en FT-tävling så är det FT-reglerna som gäller, oavsett om man tycker det är paragrafrytteri eller inte. Annars får man utlysa en skytteträning eller plinkingtävling eller vad man nu väljer att kalla det. Jag hade kommet oavsett... allt luftskytte är kul!
Väl mött./ Fredrik W.

Johnny Ottosson

29 maj 2017 19:45


Någon antydde att många i klubben blev "skrämda" av att det skulle vara en FT-tävling och inte en mer anspråkslös fallmålstävling.

Jag tror att det finns en viss sannolikhet att Skepplanda kan utvecklas som Piteå, alltså som en livaktig klubb för fallmålsskytte utan att basera tävlingarna på regelren FT.

Hellre det än att man lägger ner som Laxå och Falun.

 
Ingen bild

Daniel H

29 maj 2017 11:03

Instämmer med Fredrik - man måste gå ut med att man ska ha tävling minst en månad innan det brakar loss. Vissa kanske måste övernatta för att få till det och då fungerar det inte med kort varsel.

Att banan inte var regelmässigt perfekt lagd tror jag inte beror på att Skepplanda ville ta ut svängarna, utan att det helt enkelt blev lite fel på ett par stationer. Jak kan klart ha fel. För mig spelar det ingen roll, det blir lika för alla.

Det var en trevlig tillställning och det är alltid kul att gå två varv med olika bössor tycker jag.

Johnny Ottosson

29 maj 2017 19:42


Man hade ju tyvärr lite strul med tidigare medlemmar som skulle hålla i tävlingen.

Bättre att anmälan kom ut sent än att det inte blev en tävling alls.

 
Ingen bild

David_M

29 maj 2017 12:34

Jag och grabben hade en trevlig dag, tack Skepplanda för att ni bygger en bana och bjuder in till tävling!

Johnny Ottosson

29 maj 2017 19:41


Japp, jättetrevligt var det.

 
Ingen bild

.

5 juni 2017 15:57

Från att Ft var en skytteform som lockade till sig alla typer av luftvapen skyttar så har den nu blivit rejält mindre attraktiv att besöka,så ser facit ut .

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards