Airpang

Direktlänk till inlägg 27 februari 2017

En av framtidens stora?

Av Johnny Ottosson - 27 februari 2017 17:00



Mer om Gauntlet !


Frågan är vilket pris den kommer att ha här i Sverige?


Idag så kom då den första videon om Umarex Gauntlet, den första PCP med regulator som över disk i USA betingar under $300. Det ska bli spännande att följa modellen på marknaden och inte minst ifall den kommer här på marknanden i Sverige.


Under de senaste dagarna så fick jag förresten lite kommentarer om dagens moderna lågprisvapen och hur det kommer sig att de kan vara så billiga. En av anledningarna är naturligtvis lönebilden, en kinesisk industriarbetare tjänar i snitt ungefär 30 kr per timma. Ur ett kinesiskt perspektiv så är detta dock en relativt god lön - för bara tio år sedan så låg lönen runt 10 kr. Man har alltså i Kina höjt sin lönenivå till en tre gånger så hög nivå på bara tio år! 


Ett problem för Kina är emellertid att lönen förväntas att (i dagens pengar) öka med det dubbla under nästa period om 10 år.


Tittar vi på Indien så ligger industriarbetarens genomsnittslön på blott 7 kr och det är precis samma nivå som för ett decennium sedan. Här förväntas också ökningen bli mycket måttlig framöver. För Kinas del så betyder det att man framöver kommer att närma sig låglöneländer i Europa (ex Grekland, Portugal) och länder i Europas närområde (ex Turkiet), nationer som inte alls har samma transportkostnader som Kina och som dessutom kan ha förmåner av att ligga belägna inom den Europeiska Unionen.


Idag när man köper ett BSA så står det "Made in EU" på vapnet men förvåna er inte om det istället kommer att stå "Made in India" om ett fåtal år...







 
 
Ingen bild

Hasse

28 februari 2017 12:17

Alltså är jag överdrivet kinkig när det gäller plast?
Umarexbössan ovan med sin plast och sina kvarvarande gjutkanter och den där Crosman 2240 breschen i plast jag dristade mig till att tidigare gnälla på...när blir plasten fin och förtjänar omnämnas komposit, först i de slitstarka Glockpistolerna kanhända?
Jag förstår till fullo att man också måste tita på prisbilden och visst då är ju en Crosman 2240 nog så prisvärd och väl också grabbens snabbskjutande Crosman 1077 Co2 som han kom över på nån xxl rea för åtta hundralappar - den är ju kul om än med sin egenartiga avtrycksdynamik.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards