Direktlänk till inlägg 25 februari 2017
Lägg på en rem!
Desto tyngre vapen ju större nytta har man av en gevärsrem.
Då de flesta luftgevär och i synnerhet fjäderluftgevär är fysiskt tunga vapen så är det egentligen ganska märkligt att inte fler tillverkare erbjuder rembygeldubb som standardutrustning, även om det faktiskt börjar bli allt vanligare numera i takt med att sortimenten, främst på PCP, successivt breddas. Det är ju faktiskt inte ovanligt att ett luftgevär väger bortåt 4 kg och tillsammans med optik liksom fästen för detta så är man inte sällan uppe på närmare 5 kg. Har man sedan behovet av att förflytta sig till fots med detta vapen så tar det inte speciellt många hundra meter innan man börjar känna hur armarna så sakta intar en närmast gibbonartad hållning..
Själva hårdvaran för att montera en bärrem är faktiskt relativt billig och med ett par hundralappar ur plånboken så kan man enkelt förvärva vad som behövs och det dessuom av hög kvalité. Att montera rembygeldubben däremot är närmast en konstar och det är en svårighet som väldigt många entusiaster underskattar, i alla fall om man vill ha ett helt perfekt slutresultat. I de flesta fall så ska man ju montera i trä, som ju är ett levande material och dessutom så är en vapenstock dyr så man vill av den anledningen inte så gärna misslyckas.
Hårdvaran som krävs är inte speciellt dyr - men installationen kan vara deso svårare..
Förutom att montaget ska bli symmetriskt snyggt, alltså rakt och prydligt, så måste det också vara hållbart och det är tyvärr inte helt givet. Jag har själv med egna ögon bevittnat hur en entusiast på en tävling travade iväg längs en grusväg bara för att upptäcka hur anordningen brast varvid geväret föll i marken så illa att stocken bröts av i två delar på hans fina PCP från Air Arms!
Då är det enkelt att hålla sig för skratt...
Nuförtiden så är dock ganska många vapen tillverkade med syntetstockar och dessa är ofta enklare att montera rembygeldubb i eftersom ytan inte lika lätt tenderar till att spricka eller flisa sig. Skulle man sedan råka tappa en syntetstock så är de långt tåligare än en trästock och i synnerhet om de är utrustade med ett gummiliknande ytskikt.
Den guldfärgade detaljen är en dubb som skjuts in i den fabriksmonterade skenan.
Det absolut enklaste att göra om man vill montera en rem är att utnyttja de möjligheter som själva vapenkonstruktionen kan erbjuda för att underlätta saken. Många PCP har exempelvis en rail under förstocken där man kan skjuta in en speciell dubb som innebär att man inte behöver borra alls i den ändan av vapnet. Har man inte det så kan man ofta montera rembygeln i en remhållare som sitter runt pipan eller runt den smala lufttuben på många PCP.
Här ser vi en specialtillverkad distans i bakkappan som ger ett remfäste.
I den andra ändan av vapnet, på kolvens undersida, så är det oftast lite svårare - dels för att ytan är mera konvex och dels eftersom de flesta vapen inte har något hjälpfäste tillgängligt. Det man kan göra är att förlänga bakkappan och montera antingen ett specialfäste för ändamålet eller låta tillverka cylinderformade distanser som kan tjänstgöra som remfästen.
Om man vill så kan man sätta cylinderdistanser mellan bakkappan och kolven
Fördelen med att utnyttja distanser för fästen baktill och skenor/tub- eller pipringar framtill är att man enkelt kan återställa vapnet till fabriksskick som man så önskar, vilket inte minst kan vara intressant ifall man planerar att sälja vidare vapnet i framtiden.
Själv så har jag visserligen ett litet och lätt vapen, baserat på en luftpistol, men det är ändå skönt att ha en rem så därför har jag naturligtvis ordnat det också. Trots att vapnet inte är så tungt så finns det ju en hel del situationer då man önskar ha händerna fria för andra ändamål, exempelvis när man klättrar, bär andra saker i händerna eller forcerar någon form av hinder på vägen osv. Framtill så har jag en bipod på min metallförstock och bipoder har vanligtvis ett fäste för en rembygel, så även här. Baktill så har jag en M4-kolv som har en rembygelögla monterad redan från fabrik.
Ett M4-system har ofta rembyglar monterade som standard ifrån fabrik på många komponenter.