Airpang

Direktlänk till inlägg 6 januari 2017

Dags att mäta igen..

Av Johnny Ottosson - 6 januari 2017 10:00


Kronografmätning !


Plötsligt så kom vintern utan förvaning! Ifrån att ha varit +8 grader och gråsvart höstmörker så blev världen på en gång gnistrande vit med -11 grader och en decimeter nysnö. Nu när vinden dessutom har ökat på så är det knappast läge för att skjuta utomhus. Återstår gör med andra ord lite inomhusskytte eller allmänt pyssel.


För min egen del så roade jag mig med att ställa om 1701 lite. Den har ju möjligheten att finjustera såväl hammarfjäderns förspänning som hammarens egenlängd. Efter lite finputsande så laddade jag upp den med JSB Heavy 10.20 gn, som jag plockade direkt ur burken på slump.


Utfallet kan man se antingen som en graf högst upp på dagens inlägg eller i sifferform här nedan:


526, 520, 527, 525, 529, 532, 533, 533, 537, 532


540, 533, 539, 539, 531, 535, 531, 527, 531, 527


529, 533, 532, 534, 526, 524, 529, 528, 528, 525


Visst är det typiskt när man mäter en lång serie, att ett enda skott sticker av och "förstör" en annars trevlig kurva? Här fick jag 30 skott inom 20 fps spridning eftersom ett enda skott registerade 520 fps. Utan detta retliga resultat så hade hela kruvan landat på 16 fps (resultat 524 fps som lägst). Generellt sett så brukar jag få 22-23 fps spridning med de lättaste diabolerna (JSB RS) och 15-20 fps spridning med de tyngsta (JSB H), bättre än så blir det helt enkelt inte - hur jag en justerar.


Anledningen är förmodligen kalibern och den lilla luftvolymen, liksom naturligtvis att systemet är självregulerande och inte har tillgång till en separat mekanisk regulator.


Hur blev då den praktiska precisionen?


  Först började jag med 10 skott på 25 meter..


För att pröva detta så sköt jag naturligtvis inomhus, inte minst på grund av kylan ute. Jag mätte upp 25 meter och sköt 10 skott för att justera in siktet. Det första skottet hamnade på "6", vilket är den inställningen som jag har för JSB RS på 15 meter - skillnaden i dropp på 25 meter är alltså markant vid den här effekten och med en sådan skillnad i diabolvikt. Därefter så ställde jag om siktet till skillnaden mellan 15 och 25 meter för RS och träffade då på "7/8".


Totalt så fick jag gå upp med 8 klick för att hamna rakt på måle, först prövade jag med 6 klick och då hamnade jag på "10".


  Därefter blev det 25 skott på 25 meter och de sista grupperna blev klart bäst


När siktet var ställt på rätt höjd så sköt jag 25 skott där jag väntade mig att de sista grupperna skulle bli sämst eftersom de sista 5 skotten faktiskt går utanför den kurva (se ovan) där jag vet att jag ligger på en låg spridning. I verkligheten så blev resultatet tvärtom! Slump eller inte vet jag faktiskt inte...


  Valet av diaboler har en stor skillnad i anslagsenergi om inte annat...


Som den erfarne kan notera på mätningen ovan så blev skillnaden i anslagsenergi högst märkbar mellan JSB RS och Heavy. Vanligtvis så ligger RS på ganska exakt 6 fpe och här så ökade Heavy värdet ordentligt.


Genomsnittet blev 530 fps (ca 162 mps) vilket betyder 6.48 fpe eller 8.70 joule.

Högsta värde blev 540 fps (ca 165 mps) vilket betyder 6.73 fpe eller 9.10 joule.

Lägsta värde blev 520 fps (ca 159 mps) vilket betyder 6.24 fpe eller 8.40 joule.


Det gäller med andra ord att hålla sig ifrån Engelsk mark med den här effektinställningen..


Sammanfattningsvis så vinner man en del anslagsenergi, nästan 20%, men man tappar tyvärr desto mera i projektilbanan, i alla fall inomhus. Skillnaden i diabolernas förmåga att hantera sidvind och liknande har jag av naturliga skäl inte prövat. Min teori är att vid en såpass låg utgångshastighet så har Heavy helt enkelt inte det övertag i BC som råder vid högre utgångshastigheter och därför så förlorar jag mer i projektilbanan än vad jag egentligen borde.


Förlusten i projektilbana väger för mig högre än vinsten i anslagsenergi så sannolikt är därför lättare diaboler att föredra för det här vapnet om allt sammanvägs. Nästa fundering är därför om CPL (7.90) gerbjuder en bättre kombination av projektilbana och anslagsenergi än JSB RS (7.33). 


I precisionshänseende så har emellertid RS och Heavy ett märkbart övertag mot Heavy.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards