Airpang

Direktlänk till inlägg 25 april 2016

Underbar rekreation!

Av Johnny Ottosson - 25 april 2016 10:00



Vinnande variation!


  Field Target 


Så, då har ännu en vårhelg passerat. Runt om i vårt avlånga land så här mängder med entusiaster avnjutit sina luftvapen till glädje och gagn. En läsare hörde av sig och gjorde tummen upp för min artikel om Falke, vilket inspirerade honom att fortsätta med en fjädervapenrenovering som hade avstannat. På Facebook så tog jag del av lite bilder ifrån en tävling i Field Target borta i Mörrum där en nöjd segrare förevisades i en Stormtrooper-liknande klarblå/vit outfit komplett med skyttekeps av den typ som har nedfällbara sidor och ett vacker bössa med formgivning snarlik The Terminators ena ben. Ännu en fantast från Sverige hittade jag på ett utländskt jaktforum där han stolt förevisade ett stort antal fåglar han hade fällt under en session i en lada ute på landsbygden. Själv har jag suttit och skrivit några inlägg samt tavelskjutit lite över 20 meter i min trädgård.


Luftvapen förenar oss alla och skänker en meningsfull sysselsättning helt oavsett om vi renoverar, tävlar, jagar, skojskjuter eller till och med bara skriver om just dessa luftvapen. 


Här finns nog styrkan i luftvapenhobbyn, den kan ge så mycket på så vill skilda olika sätt till en väldigt låg kostnad och med en stor tillgänglighet för alla människor, oavsett ålder, kön eller ekonomi. Vi saknar den problembild som de facto finns med andra typer av skjutvapen, vilka kräver helt andra säkerhetsförberedelser, en betydligt mer solid ekonomi och inte minst har en latent risk att skapa död och förödelse i fel händer, något som vi tyvärr åter igen blev varse om efter lördagens tragiska skolskjutning i Wisconsin, USA. 

 

  Plinking delight !

 

Detta sagt så går tankarna till Kenni Larsen som i skrivande stund fortfarande befinner sig i koma efter att ha blivit skjuten i huvudet med ett luftvapen för tre dagar sedan. Trots att våra luftvapen är relativt ofarliga i relation till krutdrivna skjutvapen så är de på alla sätt riktiga vapen som kräver respekt och omdöme för att hanteras på ett säkert sätt, både för skytten och omgivningen. Klarar vi detta, så tror jag definitivt att luftvapen som en säker och miljövänlig skytteform har framtiden för sig.



 
 
Ingen bild

FT skytt

26 april 2016 12:15

Vinnaren hade varken blå vita kläder eller skyttekeps. Segraren vann med 43 p sedan fyra srycken med 42p & tredje bästa resultat blev 41p som gav en sjätteplats. Sjukt jämnt i toppen

Johnny Ottosson

26 april 2016 19:06


Nu har jag kollat igen.

Anledningen till missförståndet är att personen med blå/vit mundering finns tillsammans med texten "Och segraren blev..."

Det hela är ett enkelt syftningsfel av skribenten, bilden och texten ska egentligen höra ihop med en helt annan bild och och dito text på en annan plats i feeden där det står att en särskjutning pågår om platser längre ner i resultatlistan.

Vinnaren är alltså bara vinnare av särskjutningen och inte totalvinnare i en klass.

 
Ingen bild

FT skytt

27 april 2016 17:38

Precis... Det var David Malmberg som vann särskjutningen & blev tvåa. Tomaz Holmström vann tävlingen med 43p, Fredrik Wessman på tredje, Håkan Sterner på fjärde, Leif Augustsson på Femte & Kent Nilsson på sjätte plats, alla inom tre poäng!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards