Airpang

Direktlänk till inlägg 19 april 2016

Enformigt?

Av Johnny Ottosson - 19 april 2016 06:00



Hur man än vänder sig...


  Min lilla skrivarhörna i tillvaron..


För ett par veckor sedan så fick jag en frågan från en läsare om varför jag inte skriver mer om äldre luftvapen. Varför inte skriva om några speciella modeller som jag tycker är intressanta eller viktiga. En ypperlig idé tyckte jag, tackade inspiratören och satte genast igång att författa ett gäng sådana inlägg.


Vad händer då?


Jo, när några sådana hade kommit online så börjar en annan läsare inkomma med önskemål om färre inlägg som berör specifika historiska modeller. Vad svarar man på detta? Sanningen är nog den att man aldrig kan tillfredsställa alla olika läsares helt skilda önskemål. Min strategi är nog att försöka köra någon form av blandad mix. Sedan så kan jag naturligtvis se att Airpang igenom åren har haft en lite brokig inriktning, helt i enlighet med vad jag tycker är roligt att skriva om för stunden.


Apropå skriva så var det en läsare som var nyfiken på hur det ser ut där jag skriver och var jag egentligen skriver någonstans rent praktiskt - därav rubrikbilden till dagens inlägg. Som de flesta kanske vet så residerar jag i ett, lindrigt uttryckt, mindre samhälle benämnt Ucklum på västkusten, cirka 60 km norr om Göteborg. Här finns ca 250 invånare och de flesta känner ju varann ganska bra. Vi har en bensinstation, tillika pizzeria samt en bilverkstad som pysslar med lite av varje. Det finns två kyrkor här och sjön Hällungen som utgör dricksvattentäkt för stora delar av staden Stenungsund, som ligger ungefär en mil bort.


När jag skriver så brukar jag sitta på andra våningen, precis innanför balkongen, med en fin utsikt över sjön och ängarna framför, vilka på sommaren brukar vara fyllda med sommarbetande kreatur. Omgiven av diverse växter, som får vara inomhus innan växtsäsongen börjar utomhus, så knackar jag fram inläggen på min lilla 1590 kr Toshiba C30 Chromebook. Det händer dock att jag också tar med Chromebooken ner till bottenvåningen och passar på att skjuta lite på min egen 20 meter korta skjutbana medan jag funderar lite runt ett inlägg.


Så, med detta adresserat, så tänkte jag återkomma till ämnet med Airpangs innehåll. Som de flesta vet så finns det länkar till vänster på bloggen till tidigare års inlägg motsvarande dag. Här kan man läsa äldre lite inlägg om man inte gillar dagens motsvarighet och om man har synpunkter och/eller önskemål på vad jag bör ta upp på Airpang så är man mer än välkommen att i första hand utnyttja frågelådan eller kommentarsfältet för att framföra sina önskemål.


I morgon så får ni dock hålla ut med ytterligare en artikel om ett gammalt luftvapen som har haft stor betydelse..

 
 
Ingen bild

Air

19 april 2016 08:27

Där ser fint ut att skriva ock bo i närheten av naturen.
Själv bor jag i ytterområde av en storstad med närhet till
naturområden fin skjutbana tack o lov.En mix av äldre ock
nyre luftvapen tycker jag är trevligt.Fortsätt gärna med
det tack.

 
Ingen bild

Henno3

19 april 2016 18:16

Ombyte förnöjer! Själv anser jag det vara är en trevlig blandning vad gäller vapen, utrustning, skytte med mera, både ur historisk synvinkel och vad avser det nya som kommer ut på marknaden.

 
Ingen bild

Archon

21 april 2016 21:34

För min del är det helt OK. Äldre luftvapen är betydligt charmigare än modernare bössor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards