Airpang

Direktlänk till inlägg 27 juli 2015

Mitt-emellan-men-inte-rätt...

Av Johnny Ottosson - 27 juli 2015 19:00



Oförtjänt storsäljare !


  Mellanbarnet som föll offer för sina bättre syskon..


Dagens inlägg kommer att handla om motsatsen till föregående inlägg, denna gång ett vapen som säljer bra utan att jag egentligen kan förstå varför. Lagom säger en del, men i så fall lagom för vad? Precis som att kaliber 20 ibland anses vara den perfekta kompromissen mellan 177 och 22 där jag själv ser den som menlös med snarare de sämsta sidorna ifrån närmaste större och mindre kaliber så är HW50S lite likadan - den är ingen HW30S men den är inte heller någon HW95.


Dimensionsmässigt sett så är HW50S totalt 103 cm lång och 3100 gram tung, det är + 4 cm och 600 gram upp mot HW30S. En HW95 håller 107 cm och 3400 gram. Vi kan alltså se att HW50S är klart större än HW30S men marginellt mindre än HW95.


Jämför vi med HW30S så är HW50S större, tyngre och dyrare men gör samma jobb - levererar en diabol med 10 joule.


Skaffar man sedan en licens så kanske man i första hand inte vill ha en HW50S utan då finns det en hel familj HW ifrån 95 och uppåt ända till den mäktiga HW90 som levererar effekt på helt andra nivåer. Mer sannolikt är dock att man kanske snarare går mot en HW97k med sin nya licens i handen. Gör man sig omaket och tar kostnaden för en licens då vill man ju som regel ha en substansiell skillnad mot de licensfria vapnen och det erbjuder helt enkelt inte en ostrypt HW50S.


Så vad är då en Weihrauch HW50S?


Tja, säg det. Vill man av någon anledning ha ett fysiskt sett större licensfritt vapen än HW30S så är möjligtvis HW50S ett alternativ men där funkar ju en HW95 nästan lika bra. Annars är det i grunden inget direkt fel på HW50S, tvärom. Det är på många sätt en helt utmärkt modell, precis som alla andra Weihrauch.


  Oavsett Weihrauch så är Rekord en stor tillgång !


Passning, finish och övergripande kvalité är bra i relation till sitt måttliga pris. Avtryckarsystemet är enastående och den praktiska precisionen som regel mycket bra. Så långt allt väl - om man bortser ifrån kannibalismen ifrån en hel hord andra lika utmärkta HW. Det handlar alltså om ett utmärkt vapen men en helt överflödig modell i sortimentet. Utan att misskreditera HW50S så är det min fasta övertygelse om att den som endera (efter behov) väljer en HW30S eller en HW95 tveklöst kommer att göra ett ännu bättre val.


Ser vi sedan till effekten, en av skälen för många att välja HW50S före HW30S (storleken som skäl har vi ju redan berört) så är skillnaden inte himmelsvid. En fräsch HW50S ger normalt 12-13 joule i kaliber 177 och 14-15 joule med kaliber 22. Visst, det är mer än HW30S med 9 respektive 11 joule i motsvarande kalibrar. Detta är peanuts jämfört med en HW95 som lätt kan leverera mer än dubbelt upp mot HW30S och inte bara 20-50% mera som HW50S mäktar med.


När slutligen prislappen studeras så finner vi 2695 kr mot 3195 kr på HW95. Det innebär att HW50S positionerar sig på 500 kr under HW95 och likaledes 500 kr över HW30S. Det känns mera som en dyr HW30S än en billig HW95...

 
 
Ingen bild

Fonky

27 juli 2015 21:20

Tycker det är en ypperlig modell om man vill ha en lite vuxnare (läs större) bössa än 30s, vill ha 10joule och vill att den ska vara lätt att spänna...

 
Ingen bild

-Jonas-

27 juli 2015 23:08

Gillar man lite större bössor med måttlig kraft kan man lägga till lite pengar och få HW35. HW35 är som Rolex och HW50 som farfars gamla väckarklocka.

 
Ingen bild

marhol

27 juli 2015 23:48

Jag tycker absolut inte att den är överflödig. Skillnaden på 4 cm respektive 300 gram kanske inte verkar så mycket på pappret men i den riktiga världen tycker iaf jag att det är en betydande skillnad. Särskilt när man har plinkat i några timmar. Du förstår, alla sitter inte som du vid en bänk och skjuter jämt. Vill man ha en lite mer vuxen 10 j bössa så tycker jag att HW50 är ett riktigt bra alternativ, precis som HW95 säkert också är. Smaksak helt enkelt. Vad som däremot inte är en smaksak utan ett faktum är att den HW50 som jag en gång ägde var betydligt rappare i avfyrningscykeln än vad kompisens HW95 var. Min var .177 kompisens bössa var .22 det kanske har betydelse.

 
Ingen bild

_Axel_

28 juli 2015 08:18

Varför hacka på HW50 när dom konstruerat HW57 just för den rollen....

 
Ingen bild

Thomas

28 juli 2015 08:35

Jag har ett par Weihrauch och jag tycker nog att HW50 är den bästa allroundmodellen, och den perfekta familjebössan.

Det du och många andra missar är att HW30, trots att den är mindre än andra Weihrauch, kräver att skytten har relativt stora händer.
Jag är 176 cm och har normala händer för min längd (tror jag?), men jag kan inte skjuta med HW30 pga att greppet är för stort, till och med större än exempelvis HW97'ans!

 
Ingen bild

dagevert

28 juli 2015 09:14

HW50s er vel egentlig tenkt ut som er SUB-FAC børse?
Den er tilnærmet optimal for dette, rask avfyring, og 10-12fpe avhengog av kaliber og fjær-oppsett.
Dessuten er den mer lettskutt enn 95....

 
Ingen bild

Archon

28 juli 2015 23:54

Håller inte med dig för fem öre här, Johnny. Tycker Hw 50S är ett helt perfekt luftgevär. Lagom storlek, lagom vikt, lätt att spänna upp, bra precision och rolig att skjuta med. Hw30S är alldeles säkert också en förträfflig bössa, men den är mer för juniorer. Någon magnumbössa har jag inget behov av, så för min del skulle en Hw50S passa som handen i handsken. Hw50S är dessutom perfekt för länder som England där man har en effektgräns på 16 joule. Att den inte levererar detta i praktiken gör ingenting eftersom dom som skjuter lagligt oftast vill ligga strax under den tillåtna gränsen för att vara på den säkra sidan.

Johnny Ottosson

29 juli 2015 06:49


Visst är HW50S en betydligt mer motiverad modell i England än i Sverige med tanke på att de har en högre licensfri effektnivå.

Pröva en HW30S så du kan känna skillnaden mot HW50S.

Vad gäller junior så var HW30S större än både min 22LR (Ruger 1022) och min studsare med kaliber 22 Hornet (H&R Handirifle).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards