Airpang

Direktlänk till inlägg 23 april 2015

Nya kolven...

Av Johnny Ottosson - 23 april 2015 09:00



Mindre än förväntat


  Nu börjar konturerna stämma, bortsett ifrån avsaknaden av pipvikt etc i den ändan..


Idag så kom då min AR-stock och första intrycket var att den ÄR väldigt liten. Lyckligtvis så är justermånen stor och detta i kombination med RAI-adaptern gör att man kan ställa in vapnet på väldigt generösa sätt, beroende på ergonomiska önskemål. Det är inte utan att man förstår varför AR-systemet är så populärt och varför det finns många människor som tävlar med MSR världen över, eller i alla fall i de länder där detta är tillåtet.


Själva kolven köpte jag i ett paket där jag fick kolv, buffertube och kronmutter ifrån samma tillverkare för att garantera rätt finish och passform. I detta paket ingick också lite krutvapenrelaterade prylar som rekylfjäder och liknande, vilket inte krävs på mitt vapen.


  AR-kolven är fruktansvärt kompakt som ihopfälld och det blev oväntat mycket utrymme kvar..


I väskan så kunde jag belåtet konstatera att AR-kolven i sitt ihopfällda tillstånd var oerhört utrymmeseffektiv. Det betyder att jag får gott om plats för även andra tillbehör, som pelletpouch, tavelhållare, lite verkyg och liknande. Ännu så länge så använder jag som synes de fyrkantiga gråa skumgummistavarna för att modulera inredningen i väskan tills jag har avgjort vilka saker som ska ligga var.


Den enda ovändade överraskningen var att rembygeln till kolven inte gick att demontera. Egentligen så hade jag inte tänkt att ha rem på ett så litet och lätt vapen men nu började jag tänka i andra banor och visst finns det wrap-around rembyglar även för magasinsrören på pumphagelgevär och ett sådant borde ju passa perfekt framtill på vapnets lufttub, eller hur?


Dags att börja googla och kolla in vad eBay har att erbjuda igen känns det som...

 
 
Ingen bild

kj

23 april 2015 14:11

visst är det roligt att leka,ha ha

 
Ingen bild

Pistol mike

23 april 2015 21:34

Hur tusan blir det med ögonavståndet till kikarsiktet!?
Se ut som att man hamnar väldigt nära kikarn på bilden.


Mvh
Micke

Johnny Ottosson

23 april 2015 22:22


Kolven är inte riktigt inställd på bilden.

Den är inte max ihopskjuten men nästan, när jag skjuter med den så är den mer utdragen.

Det kommer att komma bättre bilder i takt med att jag blir klar med den.

 
Ingen bild

dano_swe

24 april 2015 00:13

Jag hade en liknande stock på min 2250. Blev aldrig bekväm med den. Testa en cheek riser, för då blir det extremt mycket bättre.

Inte omöjligt att denna kan passa, annars finns det andra liknande att köpa:

http://www.dx.com/p/cheek-riser-for-magpul-ctr-buttstock-black-126146#.VTluUReEZiY

 
Ingen bild

kj

25 april 2015 18:35

måste du ha den fula påfyllningspluggen därfram?,pistolen ser ju bättre ut i original.

Johnny Ottosson

26 april 2015 19:15

Hehehehe...

Jag började med dem på Challengern eftersom original påfyllningsskydd var den enda delen på vapnet som var av plast.

Sedan så gillade jag dem eftersom de var mer praktiska.

 
Ingen bild

Mattias

15 april 2016 15:35

Har en liknande kolv och jag hade inga problem att ta bort rembygeln! Även mitt kit är köpt från RAI.

Vad jag ogillar mest med stocken är det taktiska utseendet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards