Airpang

Direktlänk till inlägg 18 april 2015

Ännu en leverans..

Av Johnny Ottosson - 18 april 2015 19:30



R Arms Innovations


Min nya adapter.. 


Under åren så har jag noterat att customtillverkade prylar kan vara lite precis vad som helst. Köper man sådana online så kan man få allt ifrån primitvt bondsmide till riktiga konstverk. Jag kommer ihåg första gången jag köpte en pryl ifrån Rowan Engineering och förundrades över dess passning, finish och genomtänkta konstruktion. När Rowan och sedemera GINB började saluföra sina varbyglar etc så höjdes ribban åtskilligt ifrån den nivån som customprylar hade när man köpte dem ifrån Chambers och BAR - inte sällan då skapade av lokala källarförmågor.


Tillgången på billiga (nåja) CNC-maskiner och möjligheten att nå en stor kundkrets internationellt (Internet, eBay) har gjort att vi nu har en enorm flora av tillverkare till specialprodukter för luftvapen i en skala som man tidigare bara hade kunnat drömma om. Dessutom - kvalitén på produkterna är enastående hög och jämn jämfört med de handtillverkade komponenter som dominerade marknaden för 10-15 år sedan.


Tillverkarens logga på sidan.. 


Igår kom min adapter mellan Crosman och AR-systemet ifrån Wicked Airguns, tillverkad av R Arms Innovations.


Det var denna som fick mig att stanna upp ett ögonblick och reflektera över den enastående utvecklingen. Dessa små juveler till detaljer har en sådan finish och passform att det nästan känns vanhelgande att montera dem på ett vapen. 


När man sedan ändå gör det, vilket ju faktiskt var syftet med inköpet, så kan man inte göra annat än förundras över hur harmoniskt de smälter in i själva vapnet på ett sätt som inte ens vapentillverkaren själv hade kunnat klara av. I fallet med Crosman så ställer dessutom ofta delar ifrån eftermarknaden faktiskt tillverkaren i skamvrån själv med tanke på skillnaden i utförande. Så även här, dessa delar ifrån R Arms har både finish/passning och kvalitétskänsla på en nivå som Crosmans originalvapenkomponenter är ljusår ifrån. Det är lite som när man exempelvis jämför den slående skillnaden mellan finishen på blåneringen hos 1701s pipa (LW-blånering) och tub (Crosmans blånering). Samma sak här med R Arms delar, kontrasten mot originalet är slående och dessa pinaler hade lätt kunnat sitta på en Steyr eller Feinwerkbau utan att kännas "billiga". Förbluffande.


I rättvisans namn så ska jag erkänna att jag backade lite på priset när jag beställde den här lilla adaptern. Jag tyckte att $70 var riktigt dyrt för två metalldelar och en skruv, än mer så i skenet av den nu starka dollarkursen. Visst, de drygt 700 kr som allt kostade ihop med frakten är mycket pengar för en adapter men....oj, vilken känsla det var i dessa komponenter och så genomtänkt konstruktionen var.


Notera hålborrningen i skruven... 


Vi ska nu kolla lite på den i detalj:


1. Skruven som håller ihop de båda delarna är inte solid (som jag först antog) utan hålborrad! Detta betyder att man fortfarande kan justera locktime och hammarfjäderns förspänning utan att behöva demontera själva adaptern. Mycket genomtänkt. 


2. Crosmandelen (den del som sitter på vapnet) har en styrklack som gör att justeringen av AR-delen (den andra delen) alltid blir absolut linjär. Den delen kan dessutom roteras 180 grader vilket ger den dubbla justermånen i höjdled. Dessutom så kan Crosmandelen i sig själv roteras 360 grader runt bakstycket så att man kan skänka kolven i sidled både utåt och inåt - helt steglöst.


3. Gängorna på AR-delen håller MilSpec och passar till alla AR-system (både MilSpec och Commercial). Oavsett vilka AR-delar man väljer så passar de garanterat ihop med röret.


4. Adaptern är serienumrerad


En styrlist håller adapterns delar i linje.. 


Så kan man hålla på ganska länge. Bara vrida och vända på adaptern för att imponeras över dess utförande. Finns det då inga saker som jag inte gillar med den, förutom priset?  Tja, i ärlighetens namn så har jag faktiskt lugnat mig lite över priset också, när jag väl fick delarna i handen så sjönk sakta acceptansen in för prisbilden. Smakar det så kostar det är helt enkelt den enkla sanningen och även om det var dyrt så fick jag också en riktigt bra produkt för pengarna, trots att den var tillverkad i USA.


1. Repeterhandtaget tar i Crosmandelen på adaptern? Först förvånade jag mig ordentligt. En tillverkare som lägger ner så mycket möda på att tillverka en produkt på den här nivån missar vanligtvis knappast en så enkel grej som de basala dimensionerna på sakerna?


När jag studerade allt noga så visade det sig att problemet snarare låg hos Crosman än R Arms. Själva vinkeln som repeterhandtaget når i viloläge är tydligen lite olika ifrån vapen till vapen och 1701 har dessutom överlag en lägre vilovinkel än exempelvis Marauderpistolen som adaptern huvudsakligen används till. Detta eftersom Marauderpistolen har marginellt högre block och därmed ett tillhörande högre horisontalläge på repeterhandtagets axel. Sannolikt så beror skillnaden i blockhöjd på att Marauderpistolen har magasinsystem, vilket 1720 och 1701 saknar. Eftersom tillverkaren av adaptern är "låst" till de dimensioner som Crosman har på bakstycket så kan inte heller Crosmandelen av adaptern göras med mindre diameter, i alla fall förmodligen inte på ett ekonomiskt försvarbart sätt.


När jag hade vridit och vänt lite på sakerna så kunde jag dock konstatera att på mitt ex så tar repeterhandtaget i Crosmandelen av adaptern exakt samtidigt som handtaget landar i viloläget. Handtaget når alltså inte adaptern innan handtaget naturligt hade landat i sitt viloläge, utan samtidigt. Inte perfekt med andra ord, men bra nog.


I övrigt så är det inte mycket att orda om.


Adaptern var inte så lång som jag var rädd för utan håller sig inom de utrymmesramar som min väska dikterar. Eftersom själva inställningen av kolven, förutom LOP till 100% sitter hos adaptern så behöver man inte justera om kolvens inställning när man sätter ihop vapnet efter en transport. Likaså hamnar kolven alltid i exakt samma läge efter varje avsättning och påsättning.


Nu väntar jag bara på själva kolven så att vapnet blir funktionsdugligt med sin nya stocklösning...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards