Airpang

Direktlänk till inlägg 18 december 2014

Tingens ordning

Av Johnny Ottosson - 18 december 2014 19:00



Rost!

 

 

Hatsan tubgavel...



Idag kunde jag läsa om en entusiast som beklagade sig på luftvapenforumet över att lufttuben på hans Air Arms MPR hade rostat. Detta är självfallet tråkigt, men så fungerar helt enkelt en blånering.


Blånering är en enkel process som är billig ur ett industriellt perspektiv men som samtidigt ger ett mycket vackert slutresultat, rent visuellt sett. Nackdelen är tyvärr att dess rostskyddande egenskaper är fullkomligt ursla! Ett blånerat vapen måste alltså hanteras på ett omsorgsfullt sätt, det är mer "ömtåligt" än vad många tror och helt beroende av att man regelbundet förser ytan med en bra vapenolja som kompletterar blåneringen som ett skydd mot fukt. Förutom att alltid hålla en blånerad yta oljad så är det självfallet också bra om man håller borta fukt och fett ifrån den. Detta sker igenom att man regelbundet torkar av vapnet med en oljad trasa samt att man låter bli att vidröra blånerade ytor med fingrarna (o andra nakna kroppsdelar).


Kan man inte det av olika anledningar, då måste man förse metallytorna med någon annan form av ytbehandling som är tåligare mot de belastningar som är aktuella. Absolut enklast är att lackera ytorna. Då förseglar man metallen och förhindrar därmed rost. De blir också beröringståliga utan att rostrisken ökar. Jag har själv sprejmålat min pipa till min FX Airguns Elite med vanlig mattsvart färg och resultatet blev utomordentligt prydligt. Vill man istället behålla lite blåsvart skimmer så går det också att klarlackera ytorna med transparant lackfärg.


En mer påkostad lösning är att låta fosfatera ytorna. Detta är dock en mer komplicerad process som de flesta inte kan göra hemma i garaget utan som man får låta leja bort till en duglig vapensmed eller liknande. Man får då en ännu tåligare men lätt porös yta med en mer tactical look, vilken fungerar fint på många futuristiska luftvapen. Ytterligare en lösning som jag har sett är att man dippar objekten i en vattendipp, precis som med vapenstockar. Vanligast där torde kamuflage, svart och kolfibermönster vara men möjligheterna här är oändliga.


Förutom utseendet så är det också viktigt att man betänker att rost inte bara är missprydande utan dessutom kan äventyra säkerheten hos vapnet. Som bekant så finns det alltid mera rost än vad det nakna ögat kan upptäcka på ytan. Rost på exempelvis ett tryckkärl måste alltid undersökas grundligt om kärlet ska fortsätta att tjänstgöra som tryckbehållare. Skillnaden i kvalité hos det material och den tillverkningsprocess som olika tillverkare använder även för dessa vitala delar är milsvidd och där vissa tuber kan tåla mer än ett decenniums tjänstgöring så finns det också tuber som under sämsta tänkbara förhållanden borde bytas årligen!


Själv så har jag som praxis att öppna alla mina ståltuber årligen och inspektera dem visuellt. Detta då trots att jag bara använder tryckluft som fyllmedium. Den som handpumpar kommer ofelbart att dra in än mer fukt i sitt vapen och bör därför vara mycket vaksam på kombinationen av just handpump och ståltub - det är i grunden ingen bra mix.







 
 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

20 december 2014 15:28

Vet inte om skribenten skojar, men det finns ingen korrelation mellan Hatsans tubgavlar och blånering ?

Johnny Ottosson

23 december 2014 17:11


Tanken var att uppmärksamma alla på risken för skador av korrosion. Tubgaveln fick illustrera saken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards