Airpang

Direktlänk till inlägg 27 april 2014

Den enda...?

Av Johnny Ottosson - 27 april 2014 09:30



 

"-There can be only one.."



En populär frågeställning som då o då pluppar upp på diverse forum eller andra platser där entusiaster samlas är vilket vapen man skulle behållit/anskaffat om man bara hade möjlighet att äga och använda ett enda vapen. Den här typen av diskussion dök åter igen upp på ett forum och min personliga åsikt i frågan vore ett vapen på 10 joule och med kaliber 177.


Att välja 10 joule kan ibland vara kontroversiellt men faktum kvarstår, det är ytterst få saker inom vår hobby som man inte kan göra med ett sådant. Dessutom har ju ett vapen på den här effektnivån den obestridliga och förkrossande fördelen av att vara licensfritt - alltså frihet från vapenskåp, jägarexamen, skyttekort, klubbmedlemskap och olika avgifter.


På en såpass måttlig effekt så hade jag valt kaliber 177 eftersom den kalibern har flest goda egenskaper och minst dåliga. Till dess tillkortakommande finns i princip bara en sämre målmarkering vid plinking, en sämre skotteffekt i levande mål och en hantering som kräver lite bättre fingermotorik hos skytten på grund av diabolernas mindre fysiska format. I övrigt så finns det bara fördelar, allt från lägre pris till större utbud och flackare projektilbana mfl.


Det vapen jag hade valt skulle få uppfylla tre primära krav; 1. En riktigt bra pipa, 2. En drivkälla som kan ge åtminstonde 50 skott inom 10 fps spridning och 3. Ett riktigt bra avtryckarsystem. Klarar vapnet dessa tre huvudkriterier så fungerar det utmärkt som "endavapen" för mitt vidkommande.


För fjädervapen så är saken förmodligen lätt att avgöra, Feinwerkbau 300. Så enkelt är det. Det vapnet uppfyller de tre huvudkraven och har dessutom ytterligare mervärden igenom att ha utsökt kvalité, fantastisk finish och ett tilltalade utförande. Viktigast av allt är dock att den är semirekyfri, en fördel som är otroligt värdefull vid praktiskt skytte. Till nackdelarna hör egentligen bara hög vikt och högt pris, även om modellen idag bara går att påträffa som begagnad.


För PCP är utbudet större. Här behöver vi inte tänka på rekylfrihet eftersom detta är ett signum för själva konceptet av PCP. Vidare så har de flesta PCP också bra pipor, de flesta har jämna drivkällor medan riktigt bra avtryckarsystem är lite mera sällsynt. En av mina tidigare favoriter har alltid varit CZ/AA 200-serien, ett mycket bra allroundgevär vars främsta nackdel egentligen är ett lite väl enkelt avtryckarsystem. Nu kostar en 200 visserligen bara 5000 kr och ligger då tusenlappen under närmaste konkurrenten, Challengern som jag själv har ersatt mina 200 med. I skenet av detta så tycker jag att den tusenlappen är väl investerade pengar, trots att jag är av en snål natur. Nu är ju Challengern en skäligen simpel konstruktion som ju faktiskt bara erbjuder just pipa, drivkälla och avtryckarsystem på hög nivå, resten är ju....väldigt amerikanskt...


Ett alternativ där kan vara Air Arms 400 MPR, kanske inte lika vasst avtryck som Challengern men i gengäld bättre finish, passning och övergripande kvalité - samt inte minst, ett bättre varumärke. I övrigt så är det lite tunnt med klockrena modeller runt den här prisnivån, en joker kan dock vara Baikal 532 Target men den har jag (ännu) inte testat, liksom Hammerli CR20. Lyfter man däremot en tung plånbok så finns det utan tvekan gott om modeller från Feinwerkbau, Anschutz och inte minst Steyr, i princip samtliga modeller där uppfyller våra tre grundkriterier och mera därtill, dock med svettiga prislappar över 15K.


Fast, ska det vara en enda bössa om ersätter alla andra så kanske 15-20K inte är så farligt ändå..?

 
 
Ingen bild

Superbee

27 april 2014 10:15

Konstigt att du inte tar upp FX Typhoon, 4250 kr med den nya och fina syntetkolven, st-pipa som visst skjuter bra i 10J och bättre avtryck och högre antal skott per fyllning än CZ200

Johnny Ottosson

27 april 2014 11:21

Anledningen är främst att Typhoon saknar tillräcklig justerbarhet hos stocken, den har ett bra men inte äkta matchavtryck - jämförbart med CZ200.

Fler skott och rostsäker tub är naturligtvis ett stortplus för Typhoonen.

Hur bra en 177 ST pipa är vid 10J och lägre effekt råder det olika åsikter om. Jag har dock inte prövat själv. På hög effekt så fungerar de emellertid mycket bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards