Direktlänk till inlägg 17 april 2014
Förödelse i tankarna
Många av oss som skjuter med PCP använder i stor utsträckning en dykarflaska som fyllkälla. Alla som har gjort detta känner förhoppningsvis till att dykarflaskor regelbundet måste besiktigas och att om de då är behäftade med svagheter (ex rost) så måste de renoveras (blästras) för att bli godkända för ytterligare en period. Vanligtvis så försöker man typa om dem till "teknisk luft" vilket ger 10 år mellan besiktningstillfällena. Om man inte gör detta så gäller blott 5 år mellan varke besiktning.
Vad många däremot kanske inte tänker på är att en hel del personbilar också drivs med komprimerad gas, som regel natur- eller biogas. Dessa gasflaskor är som regel laddade till lite drygt 200 Bar men är godkända för 260 Bar. Jämfört med våra dykarflaskor så finns det ett antal väsentliga skillnader mot fordonsflaskorna.
Fordonsflaskor lever i en betydligt tuffare miljö. De utsätts omväxlande för värme och kyla, de utsätts för vibrationer och mekaniskt nötning sin infästning etc. Temperaturen på utsidan av en bil kan lätt skilja mellan -20 på vintern till +30 grader på sommaren.
Fordonsflaskor komprimeras och dekomprimeras mycket oftare ("tankas") varpå de "sträcks" i sitt material. Inte sällan sker detta en gång i veckan. Hur ofta fyller du som PCP-skytt din dykarflaska?
En dykflaska innehåller ren luft. Visst är trycket farligt men inte själva gasen. En fordonsflaska innehåller däremot nästan helt ren metangas.
Det händer att bilar krockar och då kan bilen (o tuben) skadas allvarligt. Den typen av extremt våld är svårt att utsätta en dykarflaska för, såvida man inte går ut på balkongen och kastar ner den från sjätte våningen eller liknande.
En dykarflaska måste besiktigas minst vart tionde år men kan teoretiskt sett användas hur länge som helst, om den bara klarar sina besiktningar. Fordonsflaskor däremot behöver aldrig besiktigas. Visserligen så rekommenderar EU enligt direktiv ECE R110 att man besiktigar dessa flaskor vart fjärde år - okulärt från utsidan och enbart mot läckage! Någon trycktest behövs inte.
Alla våra bilbesiktningsstationer då?
Vad gör dessa? Ingenting, är det korta svaret. Det finns inget direktiv som tvingar dem att kontrollera fordonens gasflaskor och eftersom flaskorna ofta sitter dolda bakom kåpor och paneler så sker inte ens en oklulär besiktning. Hade man ägnat tid åt att skruva isär dessa delar för att besiktiga flaskorna så hade besiktningen blivit dyrare varvid kunderna istället hade valt ett annat besiktningsföretag som är billigare. Fri konkurrens, ni vet...
Vad som däremot kan ställa till saken för bilägaren är att fordonsgasflaskan har en begränsad livslängd på 20 år ifrån tillverkningsdatum. Då måste den ovillkorligen skrotas. Sedan är det upp till bilägaren att endera köpa nya flaskor eller skrota bilen. Kan bilen desutom gå på bensin så kan man typa om den till ren bensindrift och plugga gasflaskan. Då får man en tyngre bil med jätteliten bränsletank och tillika räckvidd samt med något reducerat bagage. Ändå torde pluggningen vara det vanligaste valet..
En enda av de tre gasflaskor som sitter i en VW Passat Ecofuel från 2009 kostar nämligen 55.000 kr ink tankventil. Tilläggas bör att bilen innehåller inte mindre än tre gasflaskor. Just den här bilen hade bara gått 6200 mil så här tog Volkswagen Group reparationen på goodwill varpå kunden "bara" behövde betala 7700 kr för själva arbetet. När bilen är 20 år gammal och alla tre flaskorna behöver bytas.....tja....ni förstår läget...
Vad vill jag då egentligen ha sagt med det här inlägget..
Jag vet faktiskt inte, ibland blir man bara så trött på myndigheter som silar mygg och sväljer kameler...